تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲:۲۶
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 156929

نشست نقد و بررسی آثار جبران خلیل جبران در اتاق تبریز برگزار شد

نشست نقد و بررسی آثار جبران خلیل جبران در اتاق تبریز برگزار شد
سلسله نشست‌های «کتاب ماه» با محوریت نقد و بررسی کتاب «پیامبر» اثر جبران خلیل جبران؛ نویسنده و شاعر لبنانی، با حضور جمعی از دوستداران کتاب و ادبیات در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش شهر بورس، محمد نژادکاظم در ابتدای این نشست به معرفی شخصیت جبران خلیل جبران و اهمیت کتاب «پیامبر» پرداخت.

وی گفت: جبران خلیل جبران، نویسنده‌ای لبنانی‌الاصل و از مهم‌ترین شخصیت‌های ادبی جهان عرب به‌شمار می‌رود. او به دو زبان عربی و انگلیسی آثاری ماندگار خلق کرده و در میان خوانندگان جهانی مورد احترام است. کتاب پیامبر، از مهم‌ترین آثار او است که به زبان انگلیسی نوشته شده و در سراسر دنیا به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. این کتاب شامل ۲۸ فصل است که هر یک به موضوعاتی چون عشق، زندگی، مرگ، ازدواج، فرزندان، و کار می‌پردازد.

جایگاه زبان عربی در آثار جبران

در ادامه نشست، صمد رحمانی به بررسی جایگاه زبان عربی در آثار جبران و اهمیت این زبان در ادبیات پرداخت. وی گفت: زبان عربی به‌دلیل ارتباط مستقیم با قرآن و غنای ادبی آن، از نظر بسیاری از ادبا و شاعران یکی از کامل‌ترین زبان‌های جهان به شمار می‌آید.

او همچنین بیان کرد: ادبیات عربی از زمان خلفای اسلامی تا دوران معاصر جایگاه ویژه‌ای در جهان داشته و نویسندگانی مانند جبران خلیل جبران با ترکیب این میراث غنی با تأثیرات فرهنگ‌های دیگر، آثاری بی‌نظیر خلق کرده‌اند.

خبر مرتبط
جلسه مشترک کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز با مدیران شرکت موتوژن
جلسه مشترک کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز با مدیران شرکت موتوژن

جلسه مشترک کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز با مدیران شرکت موتوژن با محوریت «بررسی الکتروموتورهای تولیدی با راندمان بالا و میزان مصرف انرژی پایین موتوژن برای جایگزنی با الکتروموتورهای قدیمی»، «بررسی شرایط تصمیم گیری شرکت موتوژن برای بهره‌مندی از ماده 16 قانون جهش دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه خورشیدی با بررسی شرایط فنی شرکت فوق و درن ظرگرفتن میزان دیماند مصرفی کارخانه» و «بررسی شرایط بخش تحقیق و توسعه شرکت موتوژن برای جذب نیروی دانشجو دربخش مربوطه با در نظرگرفتن رشته‌های درخواستی واحد مربوطه» برگزار شد.

رحمانی همچنین توضیح داد: جبران از نویسندگانی است که توانسته ادبیات عربی را به خوانندگان غیرعربی زبان نیز معرفی کند.

او با اشاره به ترجمه‌های متعدد آثار جبران به زبان‌های مختلف افزود: نثر جبران، ساده و در عین حال عمیق است. همین ویژگی باعث شده که خوانندگان بسیاری از فرهنگ‌های مختلف با او ارتباط برقرار کنند.

جنبه‌های مذهبی و عرفانی آثار جبران

محمد اسماعیل‌زاده، استاد ادبیات عربی دانشگاه تبریز، به جنبه‌های عرفانی و فلسفی آثار جبران خلیل جبران پرداخت و تشریح کرد: این نویسنده علاوه بر آثار ادبی، مطالعات گسترده‌ای در زمینه متون دینی مانند قرآن، تورات و انجیل داشته است. او همچنین آثار بسیاری از عرفای اسلامی و مسیحی را مطالعه کرده و تأثیر این متون در نوشته‌های او به وضوح دیده می‌شود.

اسماعیل‌زاده کتاب «ارواح المتمرده» را از مهم‌ترین آثار جبران دانست گفت: این کتاب بیشتر از هر چیز جنبه‌های ادبی دارد، اما نباید تأثیرات عرفانی و فلسفی آن را نادیده گرفت. جبران در آثارش به‌‎دنبال ارائه تصویری از انسان کامل و رابطه او با خداوند و جهان پیرامون است.

وی افزود: در کتاب پیامبر، جبران از طریق ۲۸ موضوع به مسائل مهم زندگی انسان پرداخته است. او با زبانی ساده اما پرمعنا، به موضوعاتی مانند دین، کار، عشق، ازدواج، مرگ و کودکان پرداخته است و سعی کرده تا راه‌حل‌هایی برای زندگی فردی و اجتماعی ارائه دهد.

اسماعیل‌زاده همچنین به تأثیرات متون دینی، به‌ویژه نهج‌البلاغه، در آثار جبران اشاره کرد و گفت: بسیاری از موضوعات مطرح شده در کتاب «پیامبر» برگرفته از آموزه‌های نهج‌البلاغه است. به نظر می‌رسد جبران از این متون به‌عنوان منابع الهام استفاده کرده و مفاهیمی مانند عدالت، عشق و مسئولیت فردی و اجتماعی را در آثار خود به کار برده است.

ارسلان ساداتی، دیگر سخنران این نشست، به زندگی جبران خلیل جبران پرداخت و به مهاجرت او از لبنان به آمریکا اشاره کرد.

وی گفت: جبران در دو جهان مختلف زندگی کرد؛ جهان عربی لبنان و جهان غربی آمریکا، این دوگانگی فرهنگی به‌وضوح در آثار او دیده می‌شود. او در خانواده‌ای مسیحی در لبنان به دنیا آمد و بعدها با مادرش به بوستون مهاجرت کرد. بازگشت او به لبنان و تحصیل در زبان عربی نیز تأثیر عمیقی بر تفکرات و آثار او داشت.

ساداتی در ادامه افزود: کتاب پیامبر اثری تمثیلی و رمزی است که شخصیت‌های نمادین بسیاری در آن به چشم می‌خورند. جبران از طریق این نمادها به مسائل فلسفی و اجتماعی مهمی پرداخته و سعی کرده تا نوعی پیامبرگونه برای مردم زمان خود باشد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون