تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 156911

صادرات زعفران ایرانی؛ بهبود عملکرد تولید با تکنولوژی جدید

صادرات زعفران ایرانی؛ بهبود عملکرد تولید با تکنولوژی جدید

پیش‌بینی می‌شود تولید زعفران در ایران به حدود ۴۰۰ تن برسد که نشان‌دهنده افزایش متوسط عملکرد این محصول در کشور است.

به گزارش شهر بورس، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود ۴۰۰ تن زعفران در کشور تولید شود. حسین زینلی با اشاره به این موضوع افزود که امسال ۱۲۷ هزار هکتار از اراضی به کشت زعفران اختصاص یافته است و ۲۳ استان کشور در این زمینه فعال هستند. بیش از ۹۳ درصد از تولید زعفران در استان‌های خراسان بزرگ انجام می‌شود.

عملکرد تولید زعفران

زینلی خاطرنشان کرد که بیش از ۷۰ درصد زعفران کشور در استان خراسان رضوی تولید می‌شود و در چند سال اخیر، با انتقال دانش و به‌کارگیری تکنیک‌های جدید، متوسط عملکرد تولید زعفران از ۳.۵ کیلوگرم در هر هکتار به ۹ کیلوگرم افزایش یافته است. کشاورزان پیشرو در ایران قادر به تولید حدود ۳۰ کیلوگرم زعفران در هر هکتار هستند.

زمان برداشت و چالش‌ها

برداشت زعفران در استان‌های سردسیر مانند آذربایجان شرقی و لرستان از مهرماه آغاز شده و تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت. زینلی همچنین تأکید کرد که انتقال دانش و دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع، یکی از اقدامات مهم برای ارتقای کمی و کیفی زعفران به شمار می‌رود.

فناوری و مکانیزاسیون

او به طراحی و ساخت دستگاه کلاله جداکن زعفران اشاره کرد و گفت: این دستگاه قادر است ۵۰ کیلوگرم گل را در هر ساعت از کلاله جدا کند که باعث افزایش سرعت کار و کاهش هزینه تولید می‌شود. زینلی پیش‌بینی کرد که با ورود ۱۰ دستگاه کلاله جداکن به مزارع هر سال، می‌توان در حدود ۱۰ سال آینده به مکانیزاسیون این فرآیند دست یافت.

خبر مرتبط
میزان تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه مشخص شد
میزان تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه مشخص شد

تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه در هفت ماه نخست سال جاری، شاهد افزایش ۲۳ درصدی بوده و به ۶۴.۵ میلیون تن رسیده است.

حمایت از کشاورزان

زینلی ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت و تخصیص تسهیلات کم‌بهره، این دستگاه‌ها به مزارع زعفران وارد شوند. در حال حاضر، یک دستگاه کلاله جداکن زعفران به‌صورت آزمایشی وارد مزرعه شده است که با همکاری بخش تحقیقات و بخش خصوصی ساخته شده است.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون