تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 156877

زنگ خطر فقر مطلق برای ایران

زنگ خطر فقر مطلق برای ایران
بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که نرخ فقر در سال ۱۴۰۲ به ۳۰.۱ درصد افزایش یافته است و یک سوم از جمعیت کشور توانایی تأمین نیازهای اساسی خود را ندارند.

به گزارش شهر بورس، گزارش تازه‌ای از مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت فقر در ایران، زنگ خطر جدی برای جامعه را به صدا درآورده است. این گزارش نشان می‌دهد که نرخ فقر در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۰.۴ واحد درصدی نسبت به سال گذشته به ۳۰.۱ درصد رسیده است. این آمار به معنای آن است که در سال گذشته حداقل یک سوم از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار داشته و توانایی برآورده کردن نیازهای اساسی خود را نداشته‌اند.

تحلیل اقتصادی

بررسی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد ایران پس از چهار سال رشد بالای ۴ درصد، در بهار ۱۴۰۳ با کاهش ۲.۵ درصدی مواجه شده است. این کاهش به دلیل عواملی مانند قطعی برق صنایع، افت صادرات نفتی و سیاست‌های انقباضی بودجه‌ای دولت رخ داده است.

پیش‌بینی‌های آینده

پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی کشور در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به ترتیب به ۲.۵ و ۲.۸ درصد برسد، که این رقم بسیار پایین‌تر از هدف ۸ درصدی برنامه هفتم توسعه است. در این راستا، گزارش تأکید می‌کند که سیاستگذاران باید از بی‌عملی و تأخیر در اقدامات اجتناب کنند و به اصلاحات تدریجی برای حل بخشی از ناترازی‌های موجود بپردازند.

نیاز به راه‌حل‌های فوری

این گزارش بر ضرورت اتخاذ راه‌حل‌های مناسب برای مشکلاتی نظیر ناترازی انرژی، ناترازی بانکی، کسری بودجه و سیاست‌های تثبیت قیمتی تأکید دارد. به گفته کارشناسان، برای بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش نرخ فقر، اقدامات سریع و مؤثری لازم است.

خبر مرتبط
عملکرد خوب بانک ملت در مهرماه
عملکرد خوب بانک ملت در مهرماه

بانک ملت (وبملت) در حالی مهرماه را به پایان رساند که درآمد عملیاتی این شرکت 75 درصد افزایش داشت.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون