تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۲۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 153563

مالیات نقل‌وانتقال خودرو: پرداخت بر عهده فروشنده یا خریدار؟

مالیات نقل‌وانتقال خودرو: پرداخت بر عهده فروشنده یا خریدار؟
پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو بر عهده فروشنده قرار گرفته، اما هنوز میان خریداران و فروشندگان بر سر مسئولیت پرداخت اختلاف‌نظر وجود دارد.

به گزارش شهر بورس، مالیات نقل‌وانتقال خودرو هنگام خرید و فروش از سوی دولت دریافت می‌شود که هدف از آن نظارت بر مبادلات و تامین بخشی از هزینه‌های عمومی است. طبق قانون، مسئولیت پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو به عهده فروشنده است و او باید قبل از نهایی شدن انتقال مالکیت، این مالیات را بپردازد.

تغییر مسئولیت مالیات نقل‌وانتقال از شهریور ۱۴۰۳

در تیرماه سال جاری، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اعلام کرد که از ابتدای شهریورماه ۱۴۰۳، کلیه هزینه‌های مالیات نقل‌وانتقال، تسویه‌حساب عوارض سالانه و بدهی‌های شهرداری برای معاملات خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده بر عهده فروشنده قرار گرفته است.

به گفته اسد کرمی، بر اساس تصمیم هیات‌مدیره اتحادیه، مقرر شده است که تمامی هزینه‌های مالیات نقل‌وانتقال و تسویه‌حساب‌های مربوطه توسط فروشنده انجام شود و وی موظف است این تسویه‌حساب‌ها را هنگام فروش به خریدار تحویل دهد.

ادامه اختلاف‌نظر میان خریدار و فروشنده

با وجود این مصوبه، همچنان میان خریداران و فروشندگان بر سر مسئولیت پرداخت مالیات نقل‌وانتقال اختلاف نظر وجود دارد. در بسیاری از موارد، هر کدام از طرفین مسئولیت پرداخت مالیات را به عهده دیگری می‌دانند. دلیل اصلی بروز این اختلاف، نبود قانونی قوی و همچنین شرایط رانتی در بازار خودرو است. دلالان با نفوذ بالای خود در بازار، به نوعی تعیین می‌کنند که مالیات نقل‌وانتقال توسط چه کسی پرداخت شود؛ در نتیجه این مالیات غالباً بر دوش خریدار می‌افتد.

خبر مرتبط
مدیران خودرو؛ خرید آسان آریزو 8 با شرایط ویژه اقساطی
مدیران خودرو؛ خرید آسان آریزو 8 با شرایط ویژه اقساطی

مدیران خودرو با معرفی طرح فروش اقساطی برای آریزو 8، خرید این خودرو را برای مشتریان تسهیل کرده است.

سهم دلالان در بازار خودرو و مالیات نقل‌وانتقال

در واقع، دلالان توانسته‌اند بازار خودرو را تحت کنترل خود درآورند و این مسئله منجر به بروز مشکلاتی در نحوه پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو شده است. البته در برخی موارد، توافق‌های مشترک بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد و مالیات به صورت مشترک پرداخت می‌شود.

راه‌حل نهایی: توافق طرفین

با توجه به مشکلات موجود و اختلاف‌نظرها، به نظر می‌رسد راه‌حل نهایی برای پرداخت مالیات نقل‌وانتقال، توافق مستقیم بین طرفین باشد. در حالی که مصوبه اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بر مسئولیت فروشنده تاکید دارد، نبود الزامات اجرایی قوی و تاثیرگذاری دلالان باعث شده این مصوبه به طور کامل اجرا نشود.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون