تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 153163

پیش‌بینی وضعیت بازار طلا و بورس؛ قیمت طلا به مانعی تکنیکال برخورد

پیش‌بینی وضعیت بازار طلا و بورس؛ قیمت طلا به مانعی تکنیکال برخورد
فزایش تنش‌های سیاسی در هفته‌های اخیر باعث نوسانات قابل توجهی در بازارهای جهانی طلا و بورس شده و سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن‌تری هستند.

به گزارش شهر بورس، افزایش تنش‌های سیاسی در هفته‌های اخیر باعث نوساناتی در بازارهای جهانی شده و سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن‌تری مانند طلا رفته‌اند. این وضعیت تغییرات مهمی را در قیمت طلا و نفت به همراه داشته است. در یک ماه گذشته، با آغاز به کار دولت چهاردهم، قیمت جهانی نفت حدود ۱۲ دلار کاهش یافت، اما رخدادهای روز سه‌شنبه منجر به افزایش ۵ درصدی قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی شد.

نوسانات بازار بورس در هفته گذشته

بهنام صمدی، کارشناس بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه در این هفته پرتنش گفت: ارزش فروش در بازار سرمایه نزدیک به دو هزار میلیارد تومان بود. این هفته با اخبار متعدد از جنگ خاورمیانه همراه بود و فشار فروش بزرگی را در روز شنبه به بازار تحمیل کرد. هرچند در روز یکشنبه وضعیت تا حدودی تعدیل شد، اما دوباره از دوشنبه صف‌های فروش به بازار برگشتند و این شرایط تا چهارشنبه نیز ادامه داشت.

کاهش دامنه نوسان و حمایت از سهامداران خرد

صمدی افزود: تصمیم مقامات برای کاهش دامنه نوسان در این شرایط به موقع بود. دامنه نوسان یک درصدی که تعیین شد، حمایت موثری برای سهامداران خرد ایجاد کرد. اگر این دامنه نوسان تصویب نشده بود، زیان سهامداران می‌توانست به ۱۵ درصد برسد، اما با این تصمیم، دامنه زیان به ۵ درصد کاهش یافت.» با این حال، وی اشاره کرد که این تصمیم هرچند زیان‌ها را کاهش می‌دهد، اما انگیزه خرید و سرمایه‌گذاری را نیز پایین می‌آورد.

افت شاخص بورس و دلایل آن

این تحلیل‌گر درباره افت نسبی شاخص بورس در هفته گذشته توضیح داد: علاوه بر تنش‌های مرتبط با جنگ خاورمیانه، نرخ بهره بدون ریسک که توسط صندوق‌های درآمد ثابت پرداخت می‌شود، بیش از ۳۰ درصد است و نرخ سود اوراق قرضه دولتی نیز در بورس ۳۲ تا ۳۳ درصد معامله می‌شود. این عوامل نیز باعث رکود در بازار بورس شده‌اند.

خبر مرتبط
صنعت کارگزاری با ۵۰ سال قدمت همچنان جوان و پرتوان است/ ۴۲ درصد شاغلین بانوان هستند
صنعت کارگزاری با ۵۰ سال قدمت همچنان جوان و پرتوان است/ ۴۲ درصد شاغلین بانوان هستند

دبیرکل کانون کارگزاران گفت: کارگزاران به عنوان یکی از اصلی‌ترین و شاخص‌ترین صنایع مالی کشور حدود ۵۰ سال است که فعالیت می‌کنند و از ویژگی‌های این صنعت، افزایش حضور بانوان در آن است؛ به‌طوری که هم‌اکنون حدود ۴۲ درصد شاغلین این صنعت را بانوان تشکیل می‌دهند.

عوامل موثر بر افت بورس توضیحات
تنش‌های سیاسی افزایش نگرانی‌ها و کاهش تقاضا
نرخ بهره بدون ریسک بیش از ۳۰ درصد
نرخ سود اوراق قرضه بین ۳۲ تا ۳۳ درصد

تأثیر سیاست‌های چین و وضعیت بازارهای جهانی

صمدی همچنین درباره شاخص‌های جهانی بورس گفت: در هفته‌های اخیر، دولت چین با هدف رفع رکود در بخش مسکن، سیاست‌هایی را پیگیری کرد که به بازارهای جهانی برخی کالاهای مهم از جمله مواد اولیه تأثیر مثبتی گذاشت. بنابراین افزایش قیمت جهانی نفت تنها به دلیل تنش‌های نظامی در منطقه نبوده است.

پیش‌بینی آینده بازار طلا و بورس

این کارشناس بازار سرمایه افزود: باوجود اخبار جنگ در منطقه که نگرانی‌هایی را به‌همراه داشت، اتفاقات مثبتی نیز دیده‌ایم؛ برای مثال، قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد به‌هم نزدیک شدند. به‌طور کلی انتظار می‌رود که آینده بازار نه به‌صورت یکسره تیره و نه کاملاً روشن باشد.

وی با اشاره به افزایش سه درصدی قیمت نفت در بازار جهانی و وضعیت طلا گفت: بازار طلا هم کاهش قابل توجهی نداشته و باید بازارها را در بلندمدت بررسی کرد. قبل از عملیات هفت اکتبر، هر اونس طلا حدود هزار دلار قیمت داشت و اکنون به حدود دو هزار و ۷۰۰ دلار رسیده است. این نشان می‌دهد که هرچند روند کاهشی دیده می‌شود، اما از نظر تکنیکال قیمت به نوعی به مانعی برخورد کرده است.

منبع: اقتصاد 100

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات