تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 152647

هشدارها درباره وضعیت بازار برنج؛ کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها

هشدارها درباره وضعیت بازار برنج؛ کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها
گرانی ناگهانی برنج در بازار ناشی از کاهش عرضه واردات و مشکلات ترخیص در گمرکات بوده است.

به گزارش شهر بورس، پس از انتشار نامه انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص وضعیت نگران‌کننده بازار برنج، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز در نامه‌ای به دبیر ستاد تنظیم بازار کشور، نسبت به وضعیت نابسامان بازار برنج هشدار داد. این مقام مسئول کاهش عرضه برنج وارداتی در بازار را دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها عنوان کرده است.

هفته گذشته، انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در نامه‌ای به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، از عدم اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار و عدم ترخیص برنج‌های رسوب‌شده در گمرکات کشور انتقاد کرد و تداوم این شرایط را برای بازار و صنعت برنج کشور نگران‌کننده خواند.

بحران رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در مبادی ورودی

در این نامه به رسوب حدود ۱۰۰ هزار تن برنج در مبادی ورودی کشور اشاره و تأکید شده است که با وجود این میزان برنج در گمرکات، کاهش عرضه برنج وارداتی در بازار به افزایش قیمت‌ها منجر شده است. در همین راستا، علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، نیز در نامه‌ای به سیدمهدی فرحی، قائم‌مقام وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار کشور، به مشکلات رسوب برنج در گمرکات اشاره کرده و از عدم توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار انتقاد نموده است.

عدم اجرایی شدن مصوبات و تاثیر آن بر بازار

در این نامه آمده است: پیرو نامه‌های قبلی و با توجه به عدم اجرایی شدن تصمیمات جلسه مورخ ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ کارگروه تنظیم بازار کشور مبنی بر مجوز خروج برنج‌های وارداتی که تا پایان تیرماه وارد گمرکات کشور شده‌اند و همچنین مسکوت ماندن نامه شماره ۳۲۹۶۵۷۵ مورخ ۲۰ مردادماه سال جاری، با توجه به انباشت برنج‌های پشت گمرک و ناترازی برنامه واردات وزارت جهاد کشاورزی با نیاز واقعی کشور، پیش‌بینی خالی شدن بازار از برنج وارداتی پس از ماه‌های محرم و صفر که بالاترین پیک تقاضای این کالا در کشور است، متأسفانه محقق شده است. اکنون علاوه بر برنج وارداتی، بازار اقلام برنج ایرانی نیز دچار التهاب شده و با افزایش قیمت و کمبود مواجه شده است. در صورت تداوم این وضعیت، احتمال بروز بحران در بازار برنج و گسترش آن به سایر بازارها وجود دارد.

خبر مرتبط
افزایش قیمت برنج در راه است؟
افزایش قیمت برنج در راه است؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از کاهش شدید واردات برنج خبر داد؛ این مسئله به دلیل مشکلات ارزی و هزینه‌های حمل و نقل می‌تواند منجر به افزایش قیمت برنج در کشور شود.

با وجود ثابت ماندن نرخ ارز ترجیحی و قیمت جهانی برنج وارداتی نسبت به سال گذشته، تاکنون شاهد افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت برنج وارداتی در بازار بوده‌ایم. برنج خارجی به عنوان یکی از اصلی‌ترین کالاهای مصرفی ۶ دهک کم‌برخوردار درآمدی کشور، همواره نقش مهمی در امنیت غذایی داشته و اتخاذ تدابیر فوری در این خصوص ضرورت دارد.

بنابراین گزارش، حدود ۱۰۰ هزار تن برنج پیش از آغاز دوره ممنوعیت فصلی واردات، به مبادی ورودی کشور رسیده بود. اما به دلیل تأخیر در تخلیه کشتی‌ها و انجام تشریفات گمرکی، این برنج‌ها تا اول مردادماه ترخیص نشدند و با شروع دوره ممنوعیت، علی‌رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار، ترخیص آن‌ها متوقف شد. این امر موجب کاهش موجودی برنج وارداتی در بازار و افزایش قیمت‌ها گردید و پیگیری‌های تجار نیز نتیجه‌ای در بر نداشت.

در نهایت، انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار رسیدگی به این موضوع و جلوگیری از تبعات منفی آن شد. همچنین معاون وزیر صمت نیز به این موضوع ورود کرده و از پیامدهای منفی این تأخیر و مشکلات ترخیص برنج‌ها ابراز نگرانی کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات