تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کد خبر : 151112

آیا خانوارهای تهرانی می‌توانند پس از ۱۷۷ سال خانه‌دار شوند؟

آیا خانوارهای تهرانی می‌توانند پس از ۱۷۷ سال خانه‌دار شوند؟
با توجه به هزینه‌ها و پس‌انداز اندک، خانوارهای تهرانی باید ۱۷۷ سال منتظر بمانند تا خانه‌دار شوند، آن هم در صورتی که قیمت مسکن طی این مدت ثابت بماند.

به گزارش شهر بورس، بر اساس طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار مرکز آمار ایران، متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته حدود ۲۵۷ میلیون تومان بوده است. از سوی دیگر، هزینه سالانه یک خانوار شهری حدود ۲۰۷ میلیون تومان گزارش شده که نسبت به سال ۱۴۰۱، افزایش ۵۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به این اختلاف بین درآمد و هزینه، خانوارهای شهری توانسته‌اند حدود ۲۰ درصد از درآمدهای خود را پس‌انداز کنند که این مبلغ حدود ۵۰ میلیون تومان است.

بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در تهران به ۸۸.۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع رسیده است. با توجه به این قیمت‌ها، دوره انتظار برای خانه‌دار شدن یک خانوار تهرانی با پس‌انداز کنونی برای خرید واحدی با مساحت ۱۰۰ مترمربع، حدود ۱۷۷ سال زمان می‌برد.

این دوره انتظار ۱۷۷ ساله بر اساس فرضیه ثابت ماندن قیمت مسکن طی دو قرن آینده محاسبه شده است، در حالی که با افزایش قیمت مسکن، این دوره می‌تواند حتی بیشتر شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون