تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 149873

رشد چشمگیر معاملات فرابورس در هفته منتهی به ۲۳ شهریور

رشد چشمگیر معاملات فرابورس در هفته منتهی به ۲۳ شهریور
بازارهای فرابورس ایران در هفته منتهی به 23 شهریورماه با رشد چشمگیری در حجم و ارزش معاملات همراه بودند.

به گزارش شهر بورس، بازارهای فرابورس ایران در هفته منتهی به ۲۳ شهریورماه با بهبود قابل‌توجهی در روند معاملات روبه‌رو شدند. طی پنج روز معاملاتی این هفته، بیش از ۳۷ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش ۴۶۹ هزار میلیارد تومان در ۶۷۴ هزار نوبت معاملاتی مبادله شد. در این بازه زمانی، حجم معاملات ۹۰ درصد، ارزش معاملات ۸۲۲ درصد و تعداد معاملات ۵۹ درصد رشد را تجربه کرد.

این رشد چشمگیر به‌ویژه در بازار ابزارهای نوین مالی مشاهده شد که نسبت به هفته ماقبل، ارزش معاملات آن ۸۷۷ درصد افزایش یافت.

رونق معاملات در بازارهای سهامی

بازارهای سهامی فرابورس نیز در این هفته با رونق خوبی همراه بودند. در بازار اول، ارزش معاملات به یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسید که رشد ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد. بازار دوم نیز با ارزش معاملاتی بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدون تغییر محسوس ادامه یافت.

بازار نوآفرین در همین مدت شاهد دادوستد ۳۳ میلیارد تومانی بود که رشدی ۵۲۳ درصدی داشت. همچنین، بازار توافقی با معاملاتی به ارزش ۱۷ میلیارد تومان، افزایش ۱۰۹ درصدی را ثبت کرد.

رشد در بازار ابزارهای مشتقه و پایه

بازار ابزارهای مشتقه فرابورس نیز با ارزش معاملاتی ۷۰ میلیارد تومان، ۱۴۰ درصد رشد نسبت به هفته قبل را تجربه کرد. در بازار پایه نیز ارزش معاملات با ۸۳ درصد افزایش به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

رشد قابل توجه ابزارهای نوین مالی

براساس این گزارش، در بازار ابزارهای نوین مالی، بیش از ۲۴.۴ میلیارد برگه دارایی مالی مبادله شده است که ارزش این معاملات به ۴۶۵ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود. حجم معاملات این بازار ۱۲۹ درصد و ارزش آن ۸۷۷ درصد رشد داشته است.

همچنین ارزش معاملات به تفکیک ابزارهای مالی نشان می‌دهد که معاملات اوراق مالی اسلامی ۱۱۷۶ درصد افزایش داشته است. معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ۸۸ درصد و اوراق گواهی تسهیلات مسکن ۵۹ درصد رشد را به ثبت رسانده‌اند.

۴۲ درصد معاملات خرد در اختیار پنج صنعت

در بازار معاملات خرد، ارزش معاملات سهام و اختیار سهام بالغ بر سه هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته قبل ۸۸ درصد رشد داشته است. در همین راستا، پنج گروه صنعتی شامل محصولات شیمیایی، خودرو، سرمایه‌گذاری، فلزات اساسی و انبوه‌سازی، ۴۲ درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین شاخص آیفکس نیز با رشد ۱.۳ درصدی به سطح ۲۱ هزار و ۵۰۹ واحد رسید. ارزش بازار فرابورس نیز با رشد ۱.۱ درصدی به ۲.۳ میلیون میلیارد تومان رسید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون