تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر : 147325

چند متقاضی از پروژه نهضت ملی مسکن کنار گذاشته شدند؟

چند متقاضی از پروژه نهضت ملی مسکن کنار گذاشته شدند؟
مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی گزارشی از ارزیابی و آسیب‌شناسی فرایند پالایش و غربالگری متقاضیان در پروژه‌های تامین مسکن حمایتی منتشر کرده است.
به گزارش شهر بورس، مسکن دولتی یکی از اقداماتی است که دولت‌ها به وسیله آن می‌کوشند دهک‌های پایین اقتصادی را صاحب خانه کنند. در ایران نیز طی سال‌های گذشته پروژه‌های مختلفی در این راستا به اجرا درآمده، اما هیچ‌یک از آنها تاکنون تاثیر عمیقی بر خانه‌دار شدن آحاد جامعه نداشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی گزارشی دراین‌باره منتشر کرده و اصلی‌ترین موانع موفقیت این طرح‌ها را فرایند پالایش و غربالگری و توان اقتصادی پایین جامعه هدف برشمرده است.

چند متقاضی از پروژه مسکن مهر کنار گذاشته شدند؟

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مجموع متقاضیان ثبت‌ نام‌شده در طرح مسکن مهر حدود 2.8 میلیون نفر بوده که از این تعداد حدود یک میلیون متقاضی به دلایل مختلفی حذف شده‌اند یا از طرح مذکور انصراف داده‌اند.

همچنین از کل متقاضیان واحدهای مسکن مهر، حدود 1.6 میلیون نفر واجد کلیه شرایط معرفی و در مجموع حدود 1.5 میلیون نفر صاحب واحد مسکونی شده‌اند.

در این بین 170 هزار نفر واجد شرایط محسوب نشده‌اند که طبق اطلاعات، بالغ بر 44 هزار نفر واجد شرایط نبوده‌اند. از 313 هزار نفری که صاحب واحد مسکونی نشده‌اند، 36 هزار نفر نیز به دلیل عدم تکمیل آورده خود از طرح حذف ‌شده‌اند.

خبر مرتبط
راه حل خانه‌دار شدن کارگران و بازنشستگان در دولت جدید
راه حل خانه‌دار شدن کارگران و بازنشستگان در دولت جدید

با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن، کارگران و بازنشستگان با چالش‌های جدی برای خانه‌دار شدن مواجه‌اند.

تعداد متقاضیان اقدام ملی مسکن چند میلیون نفر بوده است؟

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که در ابتدا حدود 1.1 میلیون نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، اما از این تعداد صرفاً 215 هزار نفر تایید نهایی شده و کلیه شرایط را دارا بوده‌اند. یکی از اصلی‌ترین علل حذف این متقاضیان، نداشتن ســابقه پنج سال سکونت در شهر محل صلاحیت متقاضیان بوده است.


همچنین از تعداد کل واجدان شرایط در طرح اقدام ملی مسکن تنها 151 هزار نفر وجه اولیه، معادل 40 میلیون تومان را به حساب مسدودی که به نام متقاضی در بانک افتتاح شده است واریز کرده‌اند. از این تعداد 150 هزار نفر تقریباً به‌طور قطع متقاضی موثر بوده و اقســاط مراحل بعدی دریافت وجه را نیز به حساب مذکور واریز کرده‌اند. از 150 هزار نفر یادشده حدود 130 هزار متقاضی به پروژه مشخصی تخصیص داده ‌شده‌اند.

7 میلیون نفر برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند

از حدود هفت میلیون نفر متقاضی ثبت‌نام‌شـده در طرح نهضت ملی مسکن، پنج میلیون نفر در بررســی‌های اولیه و 1.8 میلیون نفر در بررسی‌های نهایی حائز شرایط دریافت مسکن حمایتی مشخص شده‌اند.

پس از بررسی‌ اولیه مدارک متقاضیان در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن از سابقه سکونت یا مالکیت مطابق با آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین مسکن 1.8 میلیون نفر تایید نشده‌اند. باقی نیز به دلیل مراجعه نکردن، پرونده‌شان مورد بررسی قرار نگرفته ‌است.

در این گزارش عرضه واحدها در محلی دور از تقاضا، ابهام در پروژه و و عدم استطاعت مردم از مهم‌ترین عوامل موثر بر استقبال نکردن از طرح نهضت ملی مسکن به شمار رفته است.

توجه جدی به این مساله که پروژه‌های مسکن باید در محل مورد نیاز تعریف شود از ضروریات است و بی‌توجهی به این نکته سبب تحمیل هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی به شهروندان و حاکمیت می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت، موضوع فرم (ج) ســبز اگرچه تلاشی برای یافتن دقیق‌تر قشرهای حمایتی بوده، اما در عمل خروجی بسیاری از واحدهای مسکونی تحویل‌شده جنبه سرمایه‌گذاری داشته است. در این بین فقط بخشی محدود از مسکن ساخته‌شده در دهه‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ منجر به سکونت مالک اولیه واجد شرایط در همان ملک شده است.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ