تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 146381

شوک بازار خودرو با طرح فروش جدید ایران خودرو

شوک بازار خودرو با طرح فروش جدید ایران خودرو
با آغاز طرح فروش جدید ایران خودرو، بازار خودرو و سایر بازارهای مالی کشور دچار تغییرات شدیدی شده‌اند.

به گزارش شهر بورس، طرح فروش جدید ایران خودرو که از 21 مرداد 1403 آغاز شده، به دلیل بازگشت به مدل فروش خارج از سامانه یکپارچه، بازار خودرو را در وضعیت ناپایداری قرار داده است. این طرح که پس از حدود یک سال و نیم توقف اجرا می‌شود، به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا با بلوکه کردن مبلغ 230 میلیون تومان در حساب‌های وکالتی خود، در قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو شرکت کنند.

تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده در این طرح به چند میلیون نفر می‌رسد، که هر یک مبلغ مذکور را به مدت دو هفته در حساب‌های خود نگه داشته‌اند. این مبلغ هنگفت، تأثیرات گسترده‌ای بر بازارهای مالی کشور گذاشته است. در ادامه، به بررسی تغییرات بازارهای مالی از زمان آغاز این طرح می‌پردازیم.

تأثیر طرح فروش ایران خودرو بر بازارهای مالی

با نگاهی به بازارهای ارز، طلا، بورس و خودرو، می‌توان دید که این بازارها از هفته گذشته تحت تأثیر این طرح قرار گرفته‌اند. نرخ دلار که پیش از این در محدوده 60 هزار تومان معامله می‌شد، هم‌اکنون به 58 هزار و 550 تومان رسیده است. شاخص صندوق‌های طلا نیز با وجود نوسانات جزئی، کاهشی بود، هرچند از صبح امروز، روند صعودی به خود گرفته است. بورس نیز همانند دیگر بازارها تحت تأثیر این طرح قرار گرفته و پس از یک دوره نزولی، اکنون در مسیر صعودی قرار دارد.

بازار خودرو نیز از این تحولات بی‌نصیب نمانده است. در هفته گذشته، قیمت اکثر خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی کاهش یافت. به عنوان مثال، جک J4 با افت 112 میلیون تومانی در مدت یک هفته، بیشترین کاهش قیمت را در بازار خودرو ثبت کرد.

با وجود کاهش قیمت خودروها و ثبات نسبی قیمت‌های کارخانه در یک سال اخیر، اختلاف قیمت در خودروهای داخلی و مونتاژی همچنان چشمگیر است. برای مثال، اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو بین کارخانه و بازار به بیش از 100 میلیون تومان می‌رسد. این اختلاف قیمت‌ها باعث شده تا بسیاری از افراد با هدف سودآوری در قرعه‌کشی‌های ایران خودرو شرکت کنند، حتی اگر نیازی به خودرو نداشته باشند. این تقاضای کاذب، علاوه بر اختلال در بازار، به زیان انباشته خودروسازان دولتی نیز افزوده است.

منبع: اقتصاد 100

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات