تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 145200

آژیر قرمز قیمت‌ها در بازار مسکن به صدا درآمد!

آژیر قرمز قیمت‌ها در بازار مسکن به صدا درآمد!
مرکز آمار ایران از افت شدید صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران خبر داده است، در حالی که سایر شهرها رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش شهر بورس، بازار مسکن با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شده است. براساس گزارش منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در تهران طی زمستان ۱۴۰۲ به‌طور چشمگیری کاهش یافته است، در حالی که در سایر نقاط شهری کشور، افزایش این پروانه‌ها مشاهده می‌شود.

کاهش چشمگیر صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، کاهش قابل‌توجهی در صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران را نشان داده است. طی زمستان ۱۴۰۲، تنها ۸۱۷ پروانه توسط شهرداری تهران صادر شده که این رقم نسبت به فصل پاییز همان سال ۵۹.۵ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۵۵.۳ درصد کاهش یافته است. همچنین، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در این پروانه‌ها به ۶۶۰۶ واحد رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۵۴.۷ درصدی نسبت به فصل قبل و ۵۰.۷ درصدی نسبت به زمستان ۱۴۰۱ است. به‌طور میانگین، برای هر پروانه ساختمانی در این دوره، ۸.۱ واحد مسکونی پیش‌بینی شده است.

کاهش مساحت زیربنا در پروانه‌های ساختمانی تهران

در ادامه این روند کاهشی، مساحت زیربنا در پروانه‌های ساختمانی صادرشده در تهران نیز به ۱۴۴۳ هزار مترمربع رسیده که نسبت به فصل گذشته ۴۴.۲ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۳۸.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. میانگین مساحت زیربنا در هر پروانه ساختمانی ۱۷۶۶ مترمربع بوده که این نیز نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌های ساختمانی در پایتخت است.

افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در سایر نقاط شهری کشور

برخلاف تهران، در سایر نقاط شهری کشور، صدور پروانه‌های ساختمانی در زمستان ۱۴۰۲ روند افزایشی داشته است. طی این دوره، تعداد ۴۹۹۱۶ پروانه ساختمانی در سراسر کشور صادر شده که نسبت به فصل گذشته ۲۰.۸ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است. تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در این پروانه‌ها نیز به ۱۴۲۴۷۶ واحد رسیده که نسبت به زمستان ۱۴۰۱، رشد ۱۱.۸ درصدی را تجربه کرده است. همچنین، مجموع مساحت زیربنا در این پروانه‌ها حدود ۲۶۲۴۲ هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته ۱۶.۹ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ۵۲۶ مترمربع بوده است.

منبع: ساناپرس

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات