تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
کد خبر : 145059

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بورس و وزارتِ «همتی»/ نسخه جدید از داستان تکراری!

بورس و وزارتِ «همتی»/ نسخه جدید از داستان تکراری!
عبدالناصر همتی به عنوان گزینه وزارت اقتصاد به مجلس معرفی شده است و با سابقه‌ای از ریاست بانک مرکزی تا سفارت ایران در چین، همتی اکنون در آستانه نقشی جدید در هدایت اقتصاد کشور قرار دارد.

به گزارش شهر بورس، عبدالناصر همتی چهره‌ای است که روز یکشنبه، بیست و یکم مرداد ماه، از جانب مسعود پزشکیان به عنوان گزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

همتی در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ همدان متولد شد. وی در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه تهران مدرک کارشناسی رشته اقتصاد گرفت، پس از آن با رتبه یک کارشناسی ارشد اقتصاد را در همان دانشگاه آغاز کرد و در سال ۱۳۶۷ مدرک فوق لیسانس دریافت کرد، او در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران مدرک دکترای علوم اقتصادی اخذ کرد. او همچنین دوره‌های حسابرسی پیشرفته را از مؤسسه کوپرز اند لیبراند در سال ۱۳۵۶ و مطالعات اقتصاد در سال ۱۳۷۰ را در لندن پشت سر گذاشته است.

همتی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد و پیش از آن نیز در پست‌های مهم دیگری همچون رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سفیر ایران در چین فعالیت کرده بود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰، همتی به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب شرکت کرد اما در نهایت به عنوان نفر سوم در این انتخابات قرار گرفت. او در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز نامزد شد که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت.

خبر مرتبط
برنامه‌های اقتصادی عبدالناصر همتی؛ از مهار تورم تا تقویت ارزش پول ملی
برنامه‌های اقتصادی عبدالناصر همتی؛ از مهار تورم تا تقویت ارزش پول ملی

عبدالناصر همتی با ارائه برنامه‌ای جامع، اولویت‌های اقتصادی خود را برای دولت چهاردهم مشخص کرد. تامین ثبات اقتصادی، مهار تورم و تقویت ارزش پول ملی در صدر این برنامه‌ها قرار دارند.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰)، رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷)، مدیرعامل بانک ملی ایران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵)، سفیر ایران در چین (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵) و استادیار دانشگاه تهران از جمله سوابق ‌همتی است.

عملکرد همتی در دوران ریاست در بانک مرکزی

در دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی، بازار سرمایه با مشکلاتی مواجه شد که نارضایتی‌ اهالی بورس را به همراه داشت.

رشد بازار سرمایه از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۹ به اوج خود رسید. همزمان با موج گسترده ورود مردم به بازار سرمایه، هشدارهایی از سوی کارشناسان در راستای جلوگیری از حبابی شدن قیمت‌ها داده می‌شد اما بورس آنقدر نقدینگی به خود جلب کرده بود که این نقدینگی اجازه حتی کوچک‌ترین اصلاح‌ها را هم نمی‌داد.

در همان مقطع، شاپور محمدی رئیس وقت سازمان بورس طرحی را جهت کاهش دامنه نوسان به شورای عالی بورس برد و صراحتاً از لزوم جلوگیری از رشد شارپی بازار سخن گفت. همین موضوع انتقادات زیادی را به سازمان بورس وارد کرد و حتی شنیده شده که در جلسه شورای عالی بورس، عبدالناصر همتی که در آن مقطع رئیس بانک مرکزی بود گفته: بگذارید مردم سود کنند، چه مشکلی با پول درآوردن مردم دارید؟!

اندکی پس از این اتفاقات، شاپور محمدی استعفای خود را از ریاست سازمان بورس اعلام کرد و حسن قالیباف اصل جایگزین او شد. از مردادماه ۱۳۹۹ هم که ریزش بورس آغاز شد، بارها از همتی به عنوان یکی از عاملان اصلی بزرگ‌ترین ریزش تاریخ بازار سرمایه یاد شد.

در آن روزها، سیاست‌های پولی و ارزی، شامل تغییرات ناگهانی در نرخ بهره و مداخلات برای تثبیت ارز، به نوسانات شدید قیمت‌ها دامن زد و باعث بی‌ثباتی در بازار بورس و در نتیجه ناامیدی سرمایه‌گذاران شد.

در آن زمان اهالی بورس‌ احساس کردند که بانک مرکزی در ارائه حمایت‌های مؤثر برای بازار بورس ناکام بوده است. علی‌رغم اقداماتی مانند افزایش سقف صندوق‌های تثبیت بازار، بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باور بودند که حمایت‌ها به اندازه کافی قوی و به موقع نبوده و مداخلات انجام شده نتوانسته‌اند به طور کامل از کاهش ارزش سهام و بحران‌های بورس جلوگیری کنند.

همتی در تلاش برای مدیریت بحران‌های ارزی و نقدینگی، سیاست‌هایی را به اجرا گذاشت که گاه باعث تشدید مشکلات در بورس شد. تغییرات در نرخ ارز و سیاست‌های نقدینگی، به طور غیرمستقیم بر بورس تأثیر گذاشت و باعث افزایش نوسانات و عدم اطمینان در بازار شد.

همتی – بورس؛ این راه به کجا می‌رود؟

در صورتی که او از مجلس رای اعتماد بگیرد، باید منتظر یکی از «بازاری‌ترین» وزرای اقتصاد باشیم. همتی به خوبی بازارها را می‌شناسد و می‌تواند برای بهبود آنها قدم‌هایی را بردارد.

او احتمالاً در صورتی وزارت اقتصاد را تحویل خواهد گرفت که بازار سرمایه طی چهار سال، چیزی جز ریزش نداشته و اصلاً روزهای خوبی را تجربه نکرده است. حضور او در بانک مرکزی نیز در سال ۱۳۹۷ تقریباً در چنین شرایطی رخ داد. در آن مقطع نیز بازار سرمایه پس از ریزس سال ۱۳۹۲ روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد و پس از حضور همتی در بانک مرکزی کم‌کم توانست وضعیت خود را بهبود ببخشیده و یک رشد رویایی را تجربه کند.

حال در این مقطع نیز فعالان بازار سرمایه امید دارند که پس از سال‌ها، با اتخاذ تصمیمات عاقلانه از سوی وزارت اقتصاد شاهد بهبود وضعیت بازار سرمایه باشیم. انتظار می‌رود که همتی با بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته خود، به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی، اصلاحات ساختاری، و بهبود وضعیت بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری باشد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حسین سه شنبه , 23 مرداد 1403 - 20:47

هیچی بلد نیست وهمانطور که گند زد به قیمت دلار دوباره به بورس و ارز و اقتصاد گند میزنه وایندفعه هیچکی نمیتونه کاری بکنه‌ودر نهایت مجبور میشیم با فروش اوراق بدهی ارزی در حجم زیاد در حد صدها میلیارد دلار گند کاری ایشان را جبران بکنیم

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ