تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 144268

افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان

افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان
در پی افزایش قیمت گندم و ناکافی بودن یارانه‌ها، قیمت نان در استان‌های مختلف کشور افزایش یافت.

به گزارش شهر بورس، بر اساس آمارهای سازمان فائو، مصرف سالانه گندم در ایران به ۱۶.۵ میلیون تن می‌رسد. از این مقدار، ۱۰ میلیون تن به نانوایی‌های سنتی تحویل می‌شود و باقی به قیمت آزاد به دیگر بخش‌های مصرفی مانند نان فانتزی و واحدهای تولید ماکارونی فروخته می‌شود. در نانوایی‌های سنتی، ۸۰ درصد قیمت نهایی نان از طریق یارانه‌های دولتی تامین می‌شود و مردم تنها ۲۰ درصد از قیمت واقعی نان را پرداخت می‌کنند. قیمت واقعی نان ۴ تا ۵ برابر قیمت فعلی آن است که برای بخش بزرگی از مردمی که زیر خط فقر قرار دارند، بسیار سنگین است و حذف این یارانه‌ها می‌تواند تبعات اجتماعی گسترده‌ای به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر قیمت نان واقعی شود، یک نان سنگک ماشینی که اکنون ۳۰۰۰ تومان قیمت دارد، باید به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان فروخته شود.

اصلاح قیمت نان در استان‌ها

تصمیم به افزایش قیمت نان تا ۲۵ درصد در بیش از ۱۰ استان کشور گرفته شده است. به تازگی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از افزایش قیمت نان تا ۲۵ درصد خبر داد. این در حالی است که مطالبات گندمکاران استان هنوز پرداخت نشده و کشاورزان با مشکلات مالی مواجه هستند. در استان قزوین نیز به گفته مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی، قیمت نان ۲۵ درصد افزایش یافته است.

جدول قیمت‌های جدید نان در استان قزوین

نوع نان قیمت جدید (ریال)
سنگک ماشینی ۲۵۰۰۰
سنگک ریگی ۲۶۰۰۰
بربری ۱۹۰۰۰
نان ریزشی ۴۰۶۰۰
لواش گردان ماشینی ۸۱۰۰
لواش مستطیلی ماشینی ۵۶۰۰
لواش سنتی گرد ۱۰۵۰۰
تافتون تنوری ۸۱۰۰

جدول قیمت‌های نان با آرد یارانه نوع ۲

نوع نان قیمت جدید (ریال)
سنگک ماشینی ۳۰۰۰۰
سنگک ریگی ۳۱۰۰۰
بربری ۲۴۰۰۰
نان ریزشی ۵۶۹۰۰
لواش گردان ماشینی ۹۵۰۰
لواش مستطیلی ۶۷۰۰
لواش سنتی گرد ۱۱۵۰۰
تافتون تنوری ۹۵۰۰
لواش سنتی نیشابوری ۱۹۰۰

در همدان نیز، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان خبر داده و این تغییرات از ۱۶ مرداد اعمال می‌شود. در این استان، نان لواش با قیمت جدید ۵۶۲۵ ریال، سنگک ماشینی و سنتی نوع یک به قیمت ۲۰۰۰۰ ریال، سنگک ماشینی و سنتی نوع دو ۲۵۰۰۰ ریال، گرده محلی همدان نوع یک ۶۲۵۰۰ ریال و نوع دو ۹۳۷۵۰ ریال، بربری سنتی و ماشینی نوع یک ۱۵۰۰۰ ریال و نوع دو به قیمت ۲۰۰۰۰ ریال، تافتون و لواش محلی نوع یک ۹۳۷۵ ریال و نوع دو به مبلغ ۱۱۲۵۰ ریال خواهد بود.

ناکافی بودن یارانه نان

افزایش قیمت نان در ۱۰ استان در حالی رخ می‌دهد که پیش از این، مرکز پژوهش‌های مجلس، یارانه نان برای سال ۱۴۰۳ را ناکافی دانسته بود. نان به عنوان یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی کالری در ایران شناخته می‌شود و گندم برای سیاست‌گذاران ارزش استراتژیک دارد. به همین دلیل، دولت گندم را به قیمت تضمین‌شده خریداری کرده و با قیمت یارانه‌ای برای نانوایی‌ها عرضه می‌کند.

خبر مرتبط
شهریورماه نیان چگونه گذشت؟
شهریورماه نیان چگونه گذشت؟

شرکت نیان الکترونیک (نیان) در شهریورماه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد از ارائه خدمات داشت.

در بودجه سال ۱۴۰۲، مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان تخصیص داده شده بود، اما به دلیل کمبود بودجه، ناترازی شدیدی ایجاد شد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، یارانه نان به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد رشد کرده است. با این حال، مرکز پژوهش‌های مجلس تخمین زده که برای یارانه نان در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۹۲ هزار میلیارد تومان نیاز است که نشان از کسری ۲۸ تا ۴۲ هزار میلیارد تومانی دارد.

منبع: فردانیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات