تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 143967

میرزایی، زندگی در تحریم مرگ تدریجی است/ راه بقا از توسعه می‌گذرد

میرزایی، زندگی در تحریم مرگ تدریجی است/ راه بقا از توسعه می‌گذرد

حجت میرزایی، گزینه اصلی وزارت اقتصاد، معتقد است که زندگی در تحریم‌ها به معنای مرگ تدریجی است و خروج سالانه میلیاردها دلار سرمایه از کشور این وضعیت را تایید می‌کند.

به گزارش شهر بورس، حجت میرزایی، گزینه اصلی وزارت اقتصاد، زندگی در تحریم را نه تنها ممکن بلکه مرگ تدریجی می‌داند. وی به خروج سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور اشاره کرده و معتقد است که رفع تحریم‌ها، بهبود حکمرانی اقتصادی، و بازسازی مأموریت اقتصادی دولت سه مسیر مهم برای دولت چهاردهم هستند.

نگاهی به سوابق حجت میرزایی

حجت میرزایی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از گزینه‌های اصلی وزارت اقتصاد و امور دارایی است. او سابقه ۴ سال معاونت امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دو سال معاونت برنامه‌ریزی و توسعه کلانشهر تهران را در کارنامه دارد. همچنین در دوران معاونت اقتصادی وزارت رفاه، برنامه شفافیت ۵۰۰ بنگاه اقتصادی وابسته به صندوق‌های بازنشستگی را با ۱۵ سامانه اجرا کرد. یکی از دستاوردهای مهم وی گسترش حضور شرکت‌ها در بورس بود، به طوری که ۸۲ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی بورسی شدند.

زنگ خطر خروج نیروی کار ماهر

موضوع برابری مزد یکی از مباحث مورد تاکید دکتر میرزایی بود. در دوران حضور وی در وزارت رفاه، دستمزد کارگران حدود ۱۳۸ درصد رشد داشت و او یکی از منتقدان جدی نابرابری مزد با تورم بود. وی با اشاره به کاهش شدید نیروی ماهر و نیمه ماهر به دلیل دستمزد پایین، اعلام کرد که بخش مولد اقتصاد در حال تعطیلی است.

میرزایی معتقد است که با افزایش تورم دو سال گذشته تا متوسط سالیانه ۴۵ درصد، تعیین دستمزد در ایران پیچیده شده است. او نقدهایی به دولت داشت که چرا نرخ بهره برای سپرده‌گذاران بانکی را ۳۰ درصد افزایش داده اما در تعیین دستمزد کارگران نگرانی از هزینه‌های تولید را مطرح می‌کند.

خبر مرتبط
تنش های نظامی در منطقه؛ دلار به کدام سمت می تازد؟
تنش های نظامی در منطقه؛ دلار به کدام سمت می تازد؟

تنش‌های نظامی در منطقه و شهادت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، دیروز منجر به رشد قیمت دلار تا محدوده ۶۱هزارو ۶۰۰تومان شد با این حال این روند ادامه نداشت و درنهایت قیمت هر دلار آمریکا در آخرین ساعت معاملات به محدوده ۶۱هزارو ۲۰۰تومان عقب‌نشینی کرد.

تاثیر تورم بر معیشت خانوارها

میرزایی بیان کرد که عقب ماندگی رشد دستمزد از تورم و افزایش هزینه‌های اجاره، خوراک و حمل و نقل به طور بی‌سابقه‌ای بالا رفته است. او تاکید کرد که هزینه مسکن و خوراک حدود ۸۰ درصد مخارج خانوارها در دهک‌های پایین را می‌بلعد.

وی با پژوهش‌های متعدد در زمینه فقر و عدم توسعه‌یافتگی کشور، تداوم تحریم‌ها را یکی از موانع بزرگ رفاه می‌داند و معتقد است که ادامه زندگی در تحریم غیرممکن است و این وضعیت را مرگ تدریجی توصیف کرد. به گفته او، درآمد ارزی کشور از ۱۲۰ میلیارد دلار به حدود ۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته و سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود.

راه بقا از توسعه می‌گذرد

میرزایی به دلایل شکست برنامه‌های توسعه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت که برنامه‌های اصلاح ساختار یا موضوعی هستند یا برنامه‌های تغییرات ساختاری خاصی اصطلاحا پث پلنینگ که در حوزه فناوری‌های نوین متمرکز می‌شوند. وی تاکید کرد که راه بقا از توسعه می‌گذرد و وقتی که مقابل توسعه می‌ایستیم، بقا را هم نمی‌توانیم حفظ کنیم.

منبع: اکونگار

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات