تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کد خبر : 143778

اجرت طلا چگونه محاسبه می‌شود؟/ خریداران بخوانند

اجرت طلا چگونه محاسبه می‌شود؟/ خریداران بخوانند
خرید طلا تنها به قیمت فلز محدود نمی‌شود. اجرت طلا، مالیات و سود فروشنده نیز هزینه‌هایی هستند که باید پرداخت شوند. در این گزارش به بررسی دقیق اجرت طلا و روش‌های محاسبه آن می‌پردازیم.

به گزارش شهر بورس، هزینه‌ای که برای خرید طلا پرداخت می‌کنیم، تنها شامل قیمت فلز طلا نیست، بلکه هزینه‌های اضافی مانند دستمزد طلاساز و مخراج‌کار (اجرت طلا) نیز به آن افزوده می‌شود. همچنین مالیات و سود فروشنده نیز جزو هزینه‌هایی هستند که برای خرید طلای نو باید پرداخت کنیم.

اجرت طلا چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

اجرت طلا به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که به‌عنوان دستمزد طلاساز به ازای هر گرم طلا مشخص می‌شود و توسط خریدار نهایی پرداخت می‌شود. زمانی که طلافروش یا گالری طلا را از طلاساز خریداری می‌کند، این هزینه را نیز پرداخت می‌کند. در نهایت، هنگام فروش طلا به مشتری نهایی، این هزینه به‌علاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سود فروشنده از مشتری دریافت می‌شود.

مبلغی که برای طلای نو پرداخت می‌شود، مجموعه‌ای از قیمت فلز طلا، اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده است. اجرت طلای نو می‌تواند بسیار کم (طلای کم‌اجرت یا سنگین) و یا بسیار زیاد باشد (طلاهای ظریف با طراحی پیچیده).

تفاوت اجرت طلای سنگین و سبک

برخلاف تصورات رایج، اجرت طلا برای طلاهای سنگین کمتر از اجرت طلاهای سبک است. این نوع قیمت‌گذاری منطقی است، زیرا طلافروش برای کار روی طلای سنگین و سبک به یک اندازه زمان می‌گذارد. وزن طلا اهمیتی ندارد، بلکه حجم کاری که روی آن انجام می‌شود مهم است. کار روی طلاهای سبک به دلیل ظرافت آن‌ها سخت‌تر است و به‌همین دلیل اجرت ساخت آن‌ها بالاتر است.

خبر مرتبط
پیش بینی قیمت طلا و سکه ۷ آبان ۱۴۰۳
پیش بینی قیمت طلا و سکه ۷ آبان ۱۴۰۳

قیمت طلا و سکه روز یکشنبه با افزایش ارزش در تمام قطعات و وزن‌ها بازگشایی شد. رشد ۵۰۰ تومانی قیمت دلار در تعطیلی بازارهای جهانی، بار دیگر روند قیمت در بازار طلا را صعودی کرد و سکه امامی را در کانال ۵۱ میلیون تومانی نشاند.

روش‌های محاسبه اجرت طلا

طلافروشان برای محاسبه اجرت طلا از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در اینجا رایج‌ترین این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

اجرت ساخت به‌صورت درصدی

در این روش، طلافروش درصدی از قیمت طلا را به‌عنوان اجرت ساخت از مشتری دریافت می‌کند. این درصد به ازای هر گرم طلا محاسبه شده و قیمت نهایی آن تا حد زیادی به قیمت روز طلا وابسته است. به‌عنوان مثال، اگر اجرت طلا ۲۰ درصد باشد، برای خرید طلایی به وزن ۱۰ گرم و قیمت روز ۳۳ میلیون تومان، باید ۶ میلیون و ششصد هزار تومان اجرت پرداخت کنید.

اجرت طلا به‌ صورت تومان

در این روش، به ازای هر گرم طلا مبلغی به تومان برای اجرت در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، اگر اجرت یک انگشتر ۲۰ گرمی ۱۰۰ هزار تومان به ازای گرم باشد، اجرت طلا ۲ میلیون تومان خواهد شد. این نوع محاسبه اجرت تحت تأثیر تغییرات قیمت طلا قرار نمی‌گیرد و همیشه ثابت است.

اجرت طلا به‌شکل ترکیبی (درصد و تومان)

در این روش، اجرت طلا با استفاده از ترکیبی از دو روش فوق محاسبه می‌شود. برای مثال، طلافروش عنوان می‌کند که اجرت طلای خاص ۱۰ درصد به اضافه ۱ میلیون تومان است.

اجرت انواع طلا

اجرت انواع طلا متفاوت است. برخی از طلاها اجرت زیادی دارند؛ برخی کم‌اجرت هستند و برخی دیگر هیچ اجرتی ندارند. در ادامه شما را با اجرت انواع طلا آشنا می‌کنیم:

اجرت طلاهای ظریف، کم‌وزن و دارای سنگ‌های قیمتی

اجرت این طلاها از هر نوع طلای دیگری بیشتر است. طلاهای ظریف به دلیل حجم زیاد کار و دشواری در تغییر شکل، اجرت بالایی دارند. طلاهای کم‌وزن نیز به دلیل زحمتی که برای ساخت آن‌ها کشیده می‌شود، اجرت بیشتری دارند. همچنین، جواهرات به‌دلیل شکل‌دادن به سنگ‌ها و قرار دادن آن‌ها در ساختار طلا، اجرت بالایی دارند.

اجرت سکه و شمش طلا

سکه و شمش طلا اجرت ساخت ندارند و تنها هزینه تولید، بسته‌بندی و جابه‌جایی به قیمت نهایی اضافه می‌شود. به همین دلیل، خرید سکه و شمش برای پس‌انداز بهتر است، زیرا هزینه خرید و فروش تنها براساس قیمت گرم طلا محاسبه می‌شود.

طلاهای کم‌اجرت

طلای کم‌اجرت طلایی است که کار بسیار کمی برای ساخت آن انجام شده است. این طلاها معمولاً ساده هستند و به‌شکل اتوماتیک توسط دستگاه CNC تولید می‌شوند.

طلاهای بدون اجرت

طلاهای بدون اجرت شامل طلاهای دست دوم و سکه و شمش است. طلای دست دوم اجرت آن یک‌بار پرداخت شده و دیگر هزینه‌ای ندارد. خرید طلای بدون اجرت برای سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب است.

کم‌ترین اجرت طلا صفر است و بیشترین آن بالای ۲۵ درصد از وزن طلا است. هنگام خرید طلا به اجرت آن توجه کنید و با آگاهی کامل خرید کنید. اگر قصد سود بیشتر دارید، خرید شمش، سکه و سپس طلاهای کم‌اجرت بهترین راه است.

منبع: اقتصاد 100

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون