تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 143768

لابی‌گری‌های بی‌پایان برای تصاحب وزارتخانه‌های اقتصادی

لابی‌گری‌های بی‌پایان برای تصاحب وزارتخانه‌های اقتصادی

فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار با نگرانی به انتظار اعلام فهرست وزرای اقتصادی دولت پزشکیان هستند که قرار است به مجلس ارائه شود.

به گزارش شهر بورس، کابینه دولت پزشکیان هنوز معرفی نشده است. گمانه‌زنی‌ها همچنان ادامه دارد و لابی‌گری‌ها به اوج خود رسیده است. برخی از پایین‌ترین رتبه‌ها به‌یک‌باره به بالاترین جایگاه‌ها صعود می‌کنند و برخی دیگر به دلیل ارتباطات خانوادگی و سیاسی نامشان در فهرست متغیر وزارتخانه‌ها بالا و پایین می‌شود. اکنون، فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار با نگاهی نگران به فهرستی چشم دوخته‌اند که نام وزارتخانه‌های مهم اقتصادی در آن‌ها جای گرفته و قرار است ظرف روزهای آینده به مجلس ارائه شود.

اعلام کابینه، انتظار و گمانه‌زنی

هنوز فهرست اعضای کابینه دولت پزشکیان اعلام نشده است. به‌طور طبیعی، نباید حساسیتی درباره زمان آن وجود داشته باشد، مگر اینکه مسئولان بخواهند با خرد جمعی و بر اساس اصول دموکراتیک، اعضا را انتخاب کنند؛ اما تجربه نشان داده است که چنین رویکردی در ایران چندان موفق نبوده است. کمتر کسی فراموش کرده که در ابتدای دولت سیزدهم، سامانه‌ای به نام «یاران رییسی» برای انتخاب وزرا و چهره‌های شاخص دولت ایجاد شده بود. اما در دولت چهاردهم، موضوع به شکل دیگری پیش رفته است و شورای راهبردی با کمیته‌های تخصصی برای بررسی و امتیازدهی به گزینه‌ها تشکیل شده‌اند.

چند روزی است که اعلام شده کمیته‌های تخصصی کار خود برای بررسی گزینه‌های وزارت را پایان داده‌اند و اسامی در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفته تا در مورد وزرای دولت چهاردهم تصمیم‌گیری کند. در این میان، بازار گمانه‌زنی‌ها داغ است و فعالان اقتصادی نگرانی‌های زیادی درباره انتخاب افرادی که قرار است چهار سال آینده را در رأس وزارتخانه‌های اقتصادی بگذرانند، دارند.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که کمیته‌های تخصصی در مدیریت افکار عمومی برای انتخاب وزرا چندان موفق نبوده‌اند. برخی افرادی که امتیاز بالایی داشته‌اند، به دلایل مختلف از فهرست حذف شده‌اند و نام گزینه‌هایی با امتیاز پایین‌تر به بالای فهرست رسیده است. این موضوع باعث ناامیدی برخی و افزایش نگرانی‌ها از فشارهای سیاسی بر فرآیند انتخاب وزرا شده است.

خبر مرتبط
واکنش رئیس جمهور به شهادت سید حسن نصرالله
واکنش رئیس جمهور به شهادت سید حسن نصرالله

رئیس جمهور گفت: شهادت شخصیت‌های برجسته‌ی مقاومت و در رأس آنها سید حسن نصرالله، شجره طیبه مقاومت را بیش از پیش مستحکم‌تر می‌کند.

چالش‌ها و نگرانی‌های فعالان اقتصادی

برخی از گزینه‌های پیشنهادی به دولت، سابقه مناسبی در ارتباط با نهادهای نظارتی و بالادستی ندارند و حتی دوره کوتاه مدیریتشان جنجال‌آفرین بوده است. محمدجواد ظریف، که در مقطعی ریاست شورای انتقالی دولت چهاردهم را برعهده داشت، اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور باید در مورد فهرست نهایی کابینه تصمیم بگیرد و گزینه‌های پیشنهادی صرفاً پیشنهاد هستند.

توجه به هماهنگی تیم اقتصادی دولت بسیار حیاتی است. هماهنگی میان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی باید بهبود یابد، زیرا در سال‌های گذشته، شکاف‌های میان این وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی به زیان فعالان اقتصادی بوده است.

انتخاب تیم اقتصادی نیازمند دقت و بررسی فراوان است. باید افرادی انتخاب شوند که توانایی مدیریت تیم‌های خود و تعامل با سایر وزارتخانه‌ها را داشته باشند. رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان باید با دقت نظر، بررسی کافی و به دور از فشارهای حزبی و سیاسی فهرست کابینه را انتخاب کند و کشور را از بلاتکلیفی نجات دهد.

یکی از پیشنهادها این است که دو تا سه نفر از افرادی که بالاترین امتیاز را در کمیته‌های تخصصی کسب کرده‌اند، در روزهای باقی‌مانده با رئیس‌جمهور مصاحبه تخصصی داشته باشند تا بهترین فرد با سابقه مدیریتی و اجرایی مناسب انتخاب شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل اهمیت و گستردگی، نیاز به دقت ویژه در انتخاب وزیر دارد.

امید است که وزرایی انتخاب شوند که با هماهنگی کامل با رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی کابینه، توانایی مدیریت کشور و بهبود شرایط اقتصادی و معیشت مردم را داشته باشند. اینجا دیگر جای انتخاب‌های حزبی و تزریقی نیست و باید با دید علمی و دقیق بهترین گزینه‌ها انتخاب شوند.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات