تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 143738

دپوی ۷۵ هزار خودرو و اعتراض متقاضیان/ وزارت صمت چه می‌کند؟

دپوی ۷۵ هزار خودرو و اعتراض متقاضیان/ وزارت صمت چه می‌کند؟
با وجود ورود وزیر صمت، دستگاه قضا و شورای رقابت، دپوی ۷۵ هزار خودرو در پارکینگ یکی از خودروسازان همچنان ادامه دارد.

به گزارش شهر بورس، با ورود وزیر صمت، دستگاه قضا و شورای رقابت، هنوز مساله دپوی ۷۵ هزار خودرو در پارکینگ یکی از شرکت‌های خودروساز حل نشده است. روز گذشته صداوسیما در گزارشی تصویری از پارکینگی رونمایی کرد که ۷۵ هزار خودرو را در خود جای داده بود.

مشکل دپوی خودروها و نقش وزارت صمت

این پارکینگ متعلق به یکی از خودروسازان مونتاژی است که به طور گسترده نسبت به ثبت‌نام از متقاضیان محصولات خود اقدام کرده است. هرچند این خودروساز طی یک ماه گذشته با مجوز وزارت صمت قیمت محصولات خود را افزایش داده، اما همچنان از تحویل خودروهای ثبت‌نامی خودداری می‌کند. این مساله منجر به شکایات گسترده‌ای شده است. در گزارش صداوسیما به بازدید عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، از پارکینگ خودروهای دپویی در خردادماه اشاره شده که وی در این بازدید اعلام کرده بود که مشکل عدم تحویل خودروهای دپویی حل شده و به زودی محصولات ثبت‌نامی تحویل مشتریان خواهد شد. اما هنوز هیچ خبری از حل‌و‌فصل خودروهای پارکینگی نیست.

دلایل عدم تحویل خودروهای دپویی

ظاهرا مشکل از مقررات ثبت‌سفارش آغاز شده و عوارض جدیدی برای خودروهای مونتاژی وضع شده است. هرچند این عوارض جدید با افزایش قیمت خودروهای ثبت‌نامی جبران شده، اما شرکت تولیدکننده همچنان از تحویل محصولات امتناع می‌کند. شورای رقابت نیز پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام داده و سخنگوی این شورا تاکید کرده که شکایات زیادی در این خصوص به ثبت رسیده است.

اعتراضات متقاضیان و اقدامات وزارت صمت

اعتراضات به عدم ترخیص خودروها در شرایطی است که این خودروساز چندی پیش نسبت به افزایش قیمت ۲۰ درصدی محصولات خود اقدام کرده و حتی متقاضیانی که تکمیل وجه کرده بودند، ملزم به پرداخت مابقی هزینه خودروی خود شدند. شرکت یادشده عنوان کرده که افزایش قیمت‌ها «با مجوز مراجع قانونی» و «به دلیل تغییر هزینه‌های گمرکی» صورت گرفته است. هرچند صدای اعتراض متقاضیانی که ماه‌هاست در انتظار تحویل خودروی خود هستند، بلندتر شده، اما وزارت صمت و شورای رقابت هنوز اقدامی برای ترخیص خودروهای دپو‌شده انجام نداده‌اند.

خبر مرتبط
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از افزایش تقاضا برای خودروهای تولیدی این شرکت به دلیل اختلاف قیمت زیاد با بازار آزاد خبر داد.

نقش دولت در مشکلات صنعت خودرو

اگرچه نمی‌توان از تخلف شرکت خودروساز نسبت به دپوی محصولات تولیدی و امتناع از تحویل آن‌ها به مشتریان چشم‌پوشی کرد، اما سیاستگذار خودرو نیز در این مسیر چندان بی‌تقصیر نیست. مقررات فی‌البداهه و تغییرات آنی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها که ریشه در نفوذ و دخالت‌های دولت در امور خودروسازی دارد، مشتریان و شرکت‌های خودروساز را به دردسر انداخته است. همچنین دخالت‌های دولت در امور خودروسازی از یک سو انحصار شدیدی در بازار خودروهای داخلی ایجاد کرده و از سوی دیگر با تخصیص ارز بیشتر به برخی از شرکت‌های مونتاژی، انحصار جدیدی در این بازار ایجاد کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات