تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 143520

افزایش 90 درصدی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد

افزایش 90 درصدی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد
محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم، در آخرین روزهای کاری خود آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد. آیا این افزایش 90 درصدی در سال جاری اجرایی خواهد شد؟

به گزارش شهر بورس، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم، در آخرین روزهای کاری خود آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد. بر اساس این آیین‌نامه، حقوق بازنشستگان با افزایش 90 درصدی همراه خواهد شد.

جزییات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از وعده‌های دولت سیزدهم بود که پس از کش و قوس‌های فراوان، در دل برنامه هفتم توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در قانون بودجه سال 1403 نیز برای کمک به پرداخت حقوق بازنشستگان مبلغ 30 میلیون و 809 هزار و 930 ریال پیش‌بینی شده است.

منابع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

مجلس در ابتدا منابع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مبهم اعلام کرده بود. اما دولت با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، منابع مالی مورد نیاز را از این طریق تأمین کرد. با گذشت بیش از پنج ماه از سال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هنوز اجرایی نشده و تنها 3 میلیون تومان به عنوان مبلغ علی‌الحساب در خردادماه برای بازنشستگان واریز شده است.

وضعیت اجرای همسان‌سازی در برنامه‌های توسعه

با وجود تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه، این موضوع پیش از این نیز در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته بود. بر اساس ماده 30 برنامه ششم توسعه، حقوق بازنشستگان در هر طبقه یا گروه شغلی، فارغ از سال بازنشستگی، نباید کمتر از 90 درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلان با 30 سال خدمت هم‌تراز باشد. این افزایش حقوق باید به صورت جداگانه در فیش حقوقی بازنشستگان درج شود.

خبر مرتبط
تغییر تاریخ واریز حقوق بازنشستگان
تغییر تاریخ واریز حقوق بازنشستگان

فعالان صنفی بازنشستگان خواستار تعیین تکلیف در خصوص متناسب‌سازی حقوق‌ها شدند.

برنامه هفتم توسعه و تعلل دولت در اجرای همسان‌سازی

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، در برنامه هفتم توسعه مقرر شده که همسان‌سازی طی سه سال اجرا شود. در سال اول اجرای برنامه (1403) 40 درصد، و در دو سال بعد (1404 و 1405) هر سال 30 درصد انجام شود. با وجود این که آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت رسمی ابلاغ شده و تمامی بندها و مواد قانونی آن در برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده‌اند، اما اجرای این موضوع به دولت چهاردهم سپرده شد.

یکی از نقدهای جدی به تعلل دولت سیزدهم در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این است که چرا ماده قانونی برنامه ششم توسعه نادیده گرفته شده و همچنین بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه بازنشستگی معتقدند که چرا دولت برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از فرمول 40-30-30 استفاده کرده است. با وجود تعیین تکلیف شرایط، هنوز هیچ اقدامی برای اجرای این موضوع صورت نگرفته است.

منبع: اکونگار

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات