تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 143327

آیا چای مرغوب ایرانی از دسترس مردم خارج می‌شود؟

آیا چای مرغوب ایرانی از دسترس مردم خارج می‌شود؟
افزایش صادرات چای ایرانی و گرانی آن در بازار داخلی، سوالاتی را درباره سیاست‌های صادراتی کشور به وجود آورده است.

به گزارش شهر بورس، صادرات محصولات مرغوب کشاورزی ایران به کشورهای دیگر در چند سال گذشته افزایش یافته است و محصولات درجه ۲ و ۳ با چند برابر قیمت روانه بازار داخلی می‌شود. اما این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا کشوری را می‌توان یافت که ولی نعمتان آن از مواهب طبیعی خود محروم باشند؟

طی سال‌های اخیر و به ویژه پس از تشدید تحریم‌ها، شاهد افزایش صادرات محصولات غیرنفتی به ویژه در حوزه کشاورزی هستیم. موفقیت در این حوزه از لحاظ عددی مسرت‌بخش است؛ اما به چه قیمتی؟ فارغ از هدررفت آب در تولید محصولات کشاورزی، چرا انواع میوه و سبزیجات مرغوب باید فقط در اختیار خارجی‌ها باشد و هموطنانمان برای محصولات نامرغوب هزینه‌های گزاف پرداخت کنند؟

وضعیت چای در بازار داخلی

چای یکی از محصولات کشاورزی است که در سبد خرید تمامی ایرانیان قرار دارد و همانند کالاهای اساسی، اهمیت بالایی به لحاظ مصرف دارد. اما شرایط موجود باعث شده که این محصول نیز مانند دیگر محصولات مرغوب کشورمان، بیشتر برای صادرات در نظر گرفته شود و مصرف آن به شان مردم دیگر کشورها باشد.

افزایش صادرات چای، موجب گرانی روزافزون آن شده و ارز ترجیحی برای واردات چای خارجی اختصاص یافته است؛ شرایطی که در دنیا مشابه آن کم‌یاب است.

استاندار گیلان در نشستی با فرمانداران شهرستان‌های چای‌خیز اعلام کرد که امسال ارز ترجیحی به واردات چای تعلق نمی‌گیرد و تاکید کرد: چای با کیفیت فقط برای صادرات نیست و مردم ایران نیز حق دارند چای مرغوب و ارگانیک مصرف کنند.

این اظهارات در حالی است که حذف یکباره ارز ترجیحی به طور حتم باعث افزایش قیمت چای وارداتی خواهد شد و گلایه مردم را در پی خواهد داشت. سوال اینجاست که چرا تاکنون چای با کیفیت فقط برای صادرات در نظر گرفته می‌شد و مردم ایران از مصرف آن محروم بودند؟

استاندار گیلان در ادامه افزود: برخی از کارخانجات همکاری لازم را برای خرید برگ سبز ندارند و پارسال نیز در پرداخت مطالبات چایکاران کم‌کاری‌هایی وجود داشت. وی از سازمان چای خواست سریعاً به موضوع خرید برگ سبز توسط کارخانجات رسیدگی کند.

عباسی تاکید کرد که تغییر و تحول دولت نباید مانعی برای انجام وظایف مدیران باشد و باید مشکلات کشاورزان را حل کنیم. دولت وظیفه حمایتی و هدایتی دارد و با کارخانجات در پرداخت مطالبات چایکاران همکاری می‌کند.

استاندار گیلان همچنین خبر از پرداخت ۴۷ درصدی مطالبات چایکاران توسط کارخانجات داد و تاکید کرد که کارخانجات باید توان خرید برگ سبز را داشته باشند و سازمان چای نباید با کارخانجاتی که توان خرید ندارند، قرارداد منعقد کند.

عباسی سازمان چای را مسئول خرید برگ سبز از چایکاران دانست و گفت: برگ سبز باید بلافاصله برداشت شود تا کیفیت لازم را برای چای‌سازی داشته باشد. وی همچنین خواستار تسریع در صدور پروانه برای راه‌اندازی کارخانجات چای‌سازی شد و تاکید کرد که اجازه باز کردن انبارهای چای سنواتی را ندادیم.

محمد حیدری، فرماندار رودسر، چای را یکی از مهم‌ترین مسائل گیلان دانست و اظهار داشت: شهرستان رودسر ۳۲ کارخانه چای‌سازی دارد و ۸۰۰۰ خانوار این شهرستان در صنعت چای فعالند و بیش از ۵۰۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت چای است. وی با اشاره به سهم ۲۰ درصدی این شهرستان در حوزه تولید چای، بر اهمیت برندسازی و بازاریابی در زنجیره ارزش صنعت چای تاکید کرد.

منبع: اطلاعات

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات