تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 143307

اسقاط خودروهای فرسوده، راهکار اصلی کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا

اسقاط خودروهای فرسوده، راهکار اصلی کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا
تعداد خودروهای فرسوده اسقاط شده در چهار ماه نخست سال جاری به ۹۸ هزار دستگاه رسیده است که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش شهر بورس، با توجه به عدم وجود نقشه راهی برای اسقاط خودروهای فرسوده، سال گذشته تنها ۷۲ هزار خودرو اسقاط شده بود، اما امسال و پس از ابلاغ آیین‌نامه مربوطه، طی ۴ ماه ۹۸ هزار خودرو اسقاط شده است.

تعداد خودروهای فرسوده در کشور

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود ۰.۹۵ لیتر بنزین و ۰.۸۸ لیتر گازوئیل مصرف می‌شود. این میزان مصرف تقریباً دو برابر متوسط جهانی است که در ۳۰ سال گذشته ۲۶۵ درصد رشد کرده است.

علل مصرف بالای سوخت در ایران

یکی از مهم‌ترین علل مصرف بالای سوخت، پرمصرف بودن خودروهای تولید داخل است. با اینکه دولت‌های مختلف بر بهبود صنعت خودروسازی تأکید کرده‌اند، اما این وعده‌ها به دلیل تشدید تحریم‌ها و دسترسی محدود به تکنولوژی‌های روز دنیا به‌جایی نرسیده‌اند.

خودروهای داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، در حالی که این میزان در سطح جهانی به‌طور متوسط ۴ لیتر است. به همین دلیل، مصرف بنزین در کشورهای خارجی همچون ترکیه، آلمان و فرانسه کاهش یافته است، اما خودروهای داخلی همچنان ۳ برابر مصرف استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

تاثیر خودروهای فرسوده بر مصرف سوخت

یکی دیگر از علل مصرف بالای بنزین، خودروهای فرسوده هستند. هر خودروی فرسوده نسبت به یک خودروی غیر فرسوده ۱۴.۳ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. اسقاط هر خودروی فرسوده می‌تواند سالانه مصرف ۲۰۰۰ لیتر بنزین را کاهش دهد.

افزایش تعداد اسقاط خودروهای فرسوده

به دنبال ابلاغ آیین‌نامه جدید، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، ۹۸ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است که شامل ۸۹ درصد خودروی سواری، ۸ درصد وانت و ۲ درصد اتوبوس و کامیون می‌شود. این در حالی است که در طول ۱۲ ماه سال گذشته تنها ۷۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده بود.

توزیع خودروهای فرسوده

در کشور ۲۱ میلیون دستگاه خودروی سواری در حال تردد هستند که از این تعداد ۶ درصد فرسوده‌اند. همچنین ۹۰ درصد از ۱۲.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت موجود در کشور فرسوده‌اند. از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۳ درصد) فرسوده است. از ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری، ۸۲ درصد فرسوده‌اند و از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری، ۵۷ درصد فرسوده‌اند. همچنین ۴۸ درصد از ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد در کشور فرسوده‌اند.

ارتباط خودروهای فرسوده با آلودگی هوا

مصرف بالای بنزین توسط خودروهای فرسوده نه تنها یکی از عوامل اصلی ایجاد ناترازی بنزین در کشور است، بلکه هوا را نیز به شدت آلوده می‌کند. به عنوان نمونه، در تهران سالانه حدود ۷۰۱ هزار تن آلودگی منتشر می‌شود که ۵۷۸ هزار تن آن مربوط به منابع متحرک آلاینده است.

با توجه به مسائل مطرح شده، افزایش کیفیت تولید خودروهای بنزینی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اصلی‌ترین راهکارهای کاهش مصرف سوخت و کنترل آلودگی هوا هستند.

منبع : مهر

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات