تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 142936

آمار جدید اشتغال؛ چگونه بحران کرونا بازار کار را تغییر داد؟

آمار جدید اشتغال؛ چگونه بحران کرونا بازار کار را تغییر داد؟
آمار اشتغال در بهار سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تعداد شاغلان پس از بحران کرونا، نه تنها به سطح قبلی بازگشته بلکه به رکورد جدیدی دست یافته است.

به گزارش شهر بورس، آمار تعداد شاغلان در بهار سال‌های ۸۴ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد بحران کرونا، ظرفیت خالی بسیاری در مشاغل ایجاد کرده که این ظرفیت در بهار امسال به‌طور کامل پر شده و تعداد شاغلان به بیشترین سطح از بهار سال ۸۴ تاکنون رسیده است.

زمانی که از توسعه اقتصادی در یک کشور صحبت می‌شود، میزان اشتغال و نیروی کار موجود در بازار کار نقش مهمی در پیشبرد توسعه و تولید کشور ایفا می‌کند. مرکز آمار ایران اصلی‌ترین نهاد منتشر کننده آمار نیروی کار در کشور است. بررسی آمارهای این مرکز نشان می‌دهد که جمعیت شاغل در کشور از بهار سال ۸۴ تا بهار ۹۸ روند صعودی داشته است؛ اما در پی بحران کرونا، تعداد شاغلان با افت شدیدی مواجه شد.

تأثیر بحران کرونا بر اشتغال

پس از بحران کرونا، جمعیت شاغل دوباره به روند صعودی خود بازگشت، اما تا بهار سال ۱۴۰۲ نتوانست ظرفیت خالی ایجاد شده توسط کرونا را پر کند. در بهار سال ۱۴۰۳، تعداد شاغلان از قله سال ۹۸ عبور کرد و به بیشترین سطح خود از بهار سال ۸۴ رسید.

در این گزارش، تعداد شاغلان در دو برهه زمانی مورد بررسی قرار گرفته است. نقطه جداکننده این دو برهه، تغییراتی است که مرکز آمار در سال ۹۸ در سن جمعیت شاغل ایجاد کرده است. بر اساس تعریف این مرکز، تا سال ۹۷ جمعیت بالای ۱۰ سال شاغل در تعداد شاغلان محاسبه می‌شد که این سن در سال ۹۸ به جمعیت بالای ۱۵ سال تغییر یافت.

خبر مرتبط
قیمت بلیت هواپیما تهران بندرعباس امروز 8 مهر 1403
قیمت بلیت هواپیما تهران بندرعباس امروز 8 مهر 1403

قیمت بلیت هواپیما تهران بندرعباس امروز یکشنبه 8 مهر 1403 با شروع قیمت از یک میلیون و 670 هزار تومان به فروش می‌رسد.

پرده اول؛ وضعیت شاغلان از سال ۸۴ تا ۱۳۹۷

بررسی روند شاغلان در بهار سال‌های ۸۴ تا ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که در این بازه، روند نوسانی از سال ۸۴ تا ۹۰ و روند صعودی از سال ۹۱ تا ۹۷ حاکم بوده است. در بازه سال‌های ۸۴ تا ۹۰، سه مقطع کاهشی در تعداد شاغلان مشاهده می‌شود. بیشترین رشد تعداد شاغلان در این بازه زمانی مربوط به سال ۸۸ با حدود ۲ درصد بود. از سال ۹۱ تا ۹۷، روند صعودی در تعداد شاغلان ادامه یافت، و تنها در بهار سال ۹۳ کاهش کمی در تعداد شاغلان دیده می‌شود.

پرده دوم؛ وضعیت شاغلان از سال ۹۸ تا ۱۴۰۳

در سال ۹۸، با تغییر معیار سن شاغلان از ۱۰ سال به ۱۵ سال، انتظار می‌رفت تعداد شاغلان کاهش یابد، اما این اتفاق رخ نداد و تعداد شاغلان به حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید که بیشترین سطح خود از سال ۸۴ بود. سال ۹۹ به دلیل پاندمی کرونا، تعداد شاغلان به شدت کاهش یافت و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان کاسته شد. این کاهش بیش از ۶ درصد نسبت به سال گذشته خود بود.

پس از شوک کرونا، ظرفیت خالی زیادی در مشاغل ایجاد شد که به مرور تا بهار سال ۱۴۰۳ پر شد. در بهار سال جاری، تعداد شاغلان از سطح بهاری سال ۹۸ عبور کرد و به حدود ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید.

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات