تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 142903

گل و گیاه ایران در انتظار بازارهای صادراتی

گل و گیاه ایران در انتظار بازارهای صادراتی

تنها پایانه صادرات گل و گیاه ایران پس از گذشت ۲۵ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده و صنعت گل و گیاه کشور نیازمند بازارهای صادراتی برای بقا است.

به گزارش شهر بورس، تولید گل و گیاه در ایران نیازمند بازارهای صادراتی است و تنها پایانه صادرات گل و گیاه کشور با گذشت بیش از ۲۵ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. غلامحسین سلطان محمدی، مدیر گل و گیاه استان تهران و عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری گل و گیاه بیان کرد که با توجه به گرمای هوا، تولید گل و گیاه وضعیت مطلوبی دارد اما به دلیل ایام محرم و صفر و نبود مراسم جشن، شرایط بازار خوب نیست و قیمت گل به شدت پایین است.

لزوم توجه به بازارهای صادراتی

سلطان محمدی افزود: برای بهبود شرایط تولیدکنندگان، باید به بازارهای صادراتی توجه کنیم. اگر قصد داریم به کشور و تولید گل و گیاه داخلی خدمت کنیم، باید در جهت صادرات گام برداریم و شرایط را برای این امر مهیا کنیم. ارتقاء صنعت گل و گیاه ایران وابسته به یافتن راهکارهایی برای صادرات است. باید بازارهای کشورهای همجوار را بررسی کنیم و بر اساس نیاز آن‌ها تولید کنیم تا هزینه‌های تولید از طریق صادرات جبران شود.

عدم شناخت بازارهای هدف

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما عدم شناخت کافی از بازارهای هدف است. ممکن است محصولی در ایران مورد استقبال قرار گیرد، اما در کشورهای هدف مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس یا اتحادیه اروپا فروش نداشته باشد. با شناخت نیازهای کشورهای هدف و تولید بر اساس خواسته‌های آن‌ها، می‌توانیم بازارهای جدیدی برای محصولات ایران پیدا کنیم.

نیاز به برنامه‌ریزی دقیق در تولید

سلطان محمدی افزود: در کشور ما تقویم کشت نداریم و برنامه تولید نامنظم است، که باعث نوسانات تولید در طول سال می‌شود. اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای کشت داشته باشیم، می‌توانیم برای صادرات برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

خبر مرتبط
صادرات غیر نفتی 6.5 درصد افزایش یافت
صادرات غیر نفتی 6.5 درصد افزایش یافت

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: ​مجموع صادرات غیر نفتی ایران در ۶ ماهه سال جاری با ۶.۵ درصد افزایش به ۲۵.۸ میلیارد دلار رسید.

تراز واردات و صادرات

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری گل و گیاه گفت: در حال حاضر میزان صادرات ما ۲۰۰ میلیون دلار است که در مقایسه با تولید داخلی بسیار کم است. واردات قلمه، بذر و سایر مواد حدود ۵۰ برابر این میزان است. ایران در رتبه ۱۷ تولید گل و گیاه در جهان قرار دارد، اما در صادرات در رتبه ۱۰۷ قرار دارد که نشان‌دهنده عدم همخوانی بین تولید و صادرات است.

اهمیت توسعه زیرساخت‌ها

وی تاکید کرد که افزایش صادرات گل و گیاه می‌تواند باعث ثبات در تولید داخلی و اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان بیکار شود. برای صادرات محصولات گلدانی، زیرساخت‌ها باید آماده باشد و خاک همراه گلدان باید عاری از هر نوع بیماری باشد. همچنین برای صادرات گل شاخه بریده، باید از کانتینر یا هواپیما استفاده شود تا عمر مفید این محصول حفظ شود.

سلطان محمدی بیان کرد: برای ارتقاء صادرات گل و گیاه، وزارت جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان و اتحادیه گل و گیاه باید با همکاری یکدیگر زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند. تنها پایانه صادرات گل و گیاه در احمدآباد مستوفی با گذشت ۲۵ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و این پایانه به علت وجود سهامداران خاص و خرده پا به حالت متروکه نزدیک شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات