تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 142262

صربستان، پل ارتباطی ایران با اروپا/ همکاری‌های اقتصادی در انتظار اجرا

صربستان، پل ارتباطی ایران با اروپا/ همکاری‌های اقتصادی در انتظار اجرا
صربستان به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا می‌تواند نقش کلیدی در توسعه روابط تجاری دو کشور داشته باشد؛ اما اجرای تفاهم‌نامه‌های مشترک اقتصادی تا چه حد پیشرفت داشته است؟

به گزارش شهر بورس، صربستان به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا، نقش مهمی در توسعه روابط تجاری میان این دو کشور دارد. تفاهم‌نامه ایجاد کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان ایران و صربستان که در سال 2021 به امضا رسید، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و همچنین تلاش‌ها برای امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو کشور نیز بدون نتیجه باقی مانده است. انتظار می‌رود اجرای این توافق‌نامه‌ها بتواند به توسعه روابط تجاری دو کشور کمک شایانی کند.

رشد تجارت خارجی ایران و صربستان

بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره آمار جمهوری صربستان، مجموع حجم تجارت خارجی صربستان با ایران در سال 2022 به 62.1 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مبادلات تجاری 50.8 میلیون دلاری در سال 2021، رشد 22.24 درصدی را نشان می‌دهد. در این بازه زمانی، صادرات صربستان به ایران 2.9 میلیون دلار و واردات این کشور از ایران 59.2 میلیون دلار بوده است. بیشترین محصولات وارداتی از ایران شامل انواع پلی‌استایرن‌ها بوده‌اند.

فرصت‌های تجاری پیش‌رو

رییس اتاق بازرگانی ایران در دیداری با سفیر صربستان در ایران، بر اهمیت ایجاد زمینه‌های مناسب برای فعالیت تجار ایرانی در صربستان تأکید کرد و اعلام کرد که اتاق ایران آماده است با مشارکت فعالان اقتصادی ایرانی، مرکز تجاری-نمایشگاهی در صربستان ایجاد کند. به گفته صمد حسن‌زاده، ایران و صربستان فرصت‌های زیادی برای همکاری‌های تجاری دارند که باید از آن‌ها بهره برد.

اهمیت تجاری ایران برای صربستان

دمیر کواچوویچ، سفیر صربستان در ایران، در اولین دیدار رسمی خود پس از استقرار در سفارت، به دیدار رئیس اتاق ایران رفت و بر اهمیت توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور تأکید کرد. او پیشنهاد کرد که شورای تجاری مشترک میان تجار دو کشور تشکیل شود تا اطلاعات تجاری و پتانسیل‌های همکاری بیشتر رد و بدل شود.

خبر مرتبط
شهریورماه نیان چگونه گذشت؟
شهریورماه نیان چگونه گذشت؟

شرکت نیان الکترونیک (نیان) در شهریورماه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد از ارائه خدمات داشت.

نیاز به حل مشکلات بانکی

یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در این نشست، مشکلات بانکی و انتقال پول بین دو کشور بود. کواچوویچ تاکید کرد که این مشکلات باید حل شود تا پتانسیل‌های همکاری‌های تجاری بین ایران و صربستان فعال شود. او همچنین به توانمندی‌های صربستان در ساخت باتری‌های لیتیومی و خودروسازی و توانایی ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت که این زمینه‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران صرب قرار دارد.

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات