تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۴۹
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 142124

افزایش حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی پس از فیلترینگ/ گردش مالی 130 هزار میلیارد تومانی

افزایش حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی پس از فیلترینگ/ گردش مالی 130 هزار میلیارد تومانی
علی‌رغم فیلترینگ‌های متعدد، ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی بازگشته و فعالیت‌های خود را در این بسترها گسترش داده‌اند.

به گزارش شهر بورس، حضور و فعالیت ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. این گزارش به بررسی وضعیت فعالیت ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی مختلف و اثرات آن بر زندگی اجتماعی و اقتصادی پرداخته است.

نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی ایرانیان

امروزه، حجم عظیمی از اطلاعات، مبادلات علمی-آموزشی و تعاملات اجتماعی در بستر شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. این شبکه‌ها نه تنها بخش عمده‌ای از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهند، بلکه بر معیشت و اقتصاد کاربران نیز تاثیرگذارند. هرگونه اختلال در فعالیت این شبکه‌ها، تبعات اقتصادی-اجتماعی گسترده‌ای به همراه خواهد داشت.

بازگشت کاربران به شبکه‌های اجتماعی پس از فیلترینگ

برخلاف پیش‌بینی‌ها، پس از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران، کاربران به سرعت به این فضاها بازگشتند. مطابق آخرین آمار ایسپا، تا دی 1402، اینستاگرام با 46 میلیون کاربر ثبت‌نامی و 31 میلیون کاربر فعال، تلگرام با 60 میلیون کاربر ثبت‌نامی و 24 میلیون کاربر فعال، و ایتا با 30 میلیون کاربر ثبت‌نامی و 17 میلیون کاربر فعال، از جمله محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران بوده‌اند.

گردش مالی شبکه‌های اجتماعی

بر اساس گزارش دیتاک، گردش مالی ایرانیان فعال در شبکه‌های اجتماعی در سال 1402 به 130 هزار میلیارد تومان رسید. این مبلغ معادل درآمد سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار کارگر تمام‌وقت در کشور است. از این میزان، بیش از 70 هزار میلیارد تومان مربوط به فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی است.

خبر مرتبط
قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۸ مهرماه ۱۴۰۳
قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۸ مهرماه ۱۴۰۳

قیمت دلار صرافی ملی امروز یکشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ بالغ بر ۴۹ هزار و ۶۲۵ تومان است.

استفاده از وی‌پی‌ان‌ها پس از فیلترینگ

پس از اجرای فیلترینگ، استفاده از وی‌پی‌ان‌ها به شدت افزایش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در سال 1401، گردش مالی وی‌پی‌ان‌ها در ایران به 25 تا 30 هزار میلیارد تومان رسید. استفاده از این ابزارها نه تنها مختص کاربران جوان نیست، بلکه در میان کاربران میانسال نیز بسیار رایج است.

حضور کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی

بر اساس داده‌های دیتاک، تا اوایل زمستان 1402 حدود 3.7 میلیون کسب‌وکار در اینستاگرام فعالیت می‌کردند. فروشگاه‌های اینستاگرامی بزرگ‌ترین بخش از این کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهند. در بین کسب‌وکارهای اینستاگرامی، مد و پوشاک با 33 درصد، بیشترین سهم را دارند.

سهم پیام‌رسان‌ها در تبلیغات کسب‌وکارها

مطابق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور، در سال 1402، شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در تبلیغات کسب‌وکارها داشته‌اند. اینستاگرام با 52 درصد سهم، تلگرام با 33 درصد و واتساپ با 31 درصد در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

میزان استفاده روزانه از اینترنت

براساس گزارش شرکت‌های emrc و zelkaa، میانگین زمان استفاده روزانه از اینترنت در ایران 169 دقیقه بوده است. اینستاگرام با بیشترین حجم محتوای تولیدی و مصرفی، محبوب‌ترین پلتفرم اجتماعی در ایران است.

موضوعات محبوب در شبکه‌های اجتماعی

در اینستاگرام، محتواهای مرتبط با فروشگاه‌ها و موضوعات سرگرمی و طنز بیشترین سهم را دارند. در تلگرام نیز، موضوعات سیاسی و اقتصادی بیشترین حجم محتوای تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند.

وضعیت بازار تبلیغات دیجیتال

بازار تبلیغات دیجیتال در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. در سال 1402، تعداد تبلیغات نمایش داده شده در وبسایت‌های ایرانی به بیش از 800 میلیارد عدد رسید. موضوعات زیبایی و مالی بیشترین سهم از تبلیغات وب را داشته‌اند.

تعداد رسانه‌های فارسی منتشرکننده رپورتاژ آگهی در سال 1401 به بیش از 2500 عدد رسید. گردش مالی حاصل از این نوع تبلیغات 150 میلیارد تومان بوده است.

منبع: فرهیختگان

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات