تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر : 140550

نخستین نشست نقد فیلم‌های سینمایی با موضوع بازار سرمایه به همت سبدگردان داریک 

نخستین نشست نقد فیلم‌های سینمایی با موضوع بازار سرمایه به همت سبدگردان داریک 
نخستین نشست تحلیل فیلم سینمایی در حوزه مالی و اقتصادی با عنوان مارجین کال، برگزارشد.

به گزارش شهر بورس، نخستین نشست تحلیل فیلم سینمایی در حوزه مالی و اقتصادی با عنوان مارجین کال، با میزبانی امین آذریان، کارشناس بازارسرمایه، مجری و متولی این برنامه و با حضور امیر تقی‌خان تجریشی، عضو هیات مدیره گروه مالی فیروزه – امید معلم، سردبیر دنیای تصویر و فعالان بازارسرمایه و سینما در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد؛ لازم به ذکر است که حامیان این نشست شرکت سبدگردان داریک پارس و دانشگاه تهران هستند.

در ابتدای این برنامه امین آذریان، کارشناس بازارسرمایه، مجری و متولی نشست تحلیل فیلم سینمایی مارجین کال گفت: این فیلم روایتی پراضطراب از ثانیه‌های سقوط یک بانک در بحران اقتصادی آمریکاست که با بهره گیری از عناصر سینمایی توانسته تا مخاطب خاص و عام را مجذوب خود کند. این کارشناس بازارسرمایه در ادامه افزود: کارگردان این فیلم باتوجه به شناختی که از سرمایه‌گذاری و مباحث اقتصادی دارد، اثر تقابل سوت‌های محیطی بر افراد متخصص و کارشناس با آدم‌های تازه کار را نشان می‌دهد. همچنین در فیلم مذکور نشان می‌دهد که صدای هلیکوپتر برای افراد غیرحرفه ای بسیار استرس زا و بر هم زننده آرامش است؛ در نتیجه باید حواسمان به موضوعات مختلف و ریسک‌ها باشد، اما در عین حال هیجان زده نشویم. وی عنوان کرد: لازم به ذکر که گفته شود پدر چاندور کارگردان این فیلم یکی از بانکدارهای سرمایه‌گذاری در آمریکا بوده و چاندور با این فرآیندها و اتفاق‌ها زندگی کرده است.

به گفته آذریان: در کشور ما این تصور وجود دارد که بصورت دستوری باید فیلمی در حوزه بورس ساخته شود که اشتباه است؛ این دستوری بودن هیچ شباهتی به مفهوم کلی سینما ندارد؛ چراکه وقتی به ادبیات و موضوع مورد نظر تخصص و اشراف نداشته باشید، خروجی اثرگذار نیست. گویی فیلم نامه نویس مجبور به گنجاندن مفهومی در قصه خود بوده و همه موارد حالت فانتزی و اضافه شده است. امید معلم، سردبیر دنیای تصویر اظهار داشت: این فیلم بیانگر ساخت صحیح فیلم در آمریکاست؛ چراکه سفارشی نیست و نشات گرفته از دغدغه و سواد سازنده است. باید گفت در آمریکا، فیلم‌ساز ابتدا دغدغه‌ای را پیدا کرده و به شکل صحیح به این موضوع ورود پیدا کرده است؛ در نتیجه فیلمی که ساخته شده هدفمند است.

وی در ادامه افزود: این فیلم یک مستند واقعی است که به یک درام جذاب بدل شده و بدون اکشن هم هیجان انگیز است. به نظر می‌رسد فیلم مارجین‌کال باوجود مفاهیم تخصصی برای مخاطب عادی هم قابل درک است و مقبول شده؛ به همین دلیل می‌بینیم که نمره imdb آن ۷.۱ از ۱۰ است؛ در حقیقت فیلمنامه به شکلی نوشته شده است که در لبه نگه داشتن مخاطب تخصصی و مخاطب عام خواهد بود.

خبر مرتبط
افزایش بیش از 100 درصدی سود خالص نوری
افزایش بیش از 100 درصدی سود خالص نوری

شرکت پتروشیمی نوری (نوری) در سه ماهه اول سال مالی را با افزایش سود خالص 107 درصدی به پایان رساند.


بیشتر بخوانید:گروه‌بندی مالیاتی جدید صاحبان مشاغل اعلام شد


سردبیر دنیای تصویر اظهار داشت: نکته جالب دیگر فیلم سن کاراکترهاست که می‌توان به آن توجه ویژه داشت؛ سن کم بازیگران است؛ همچنین شاید برایتان سوال شود که چرا روند قصه در چند روز نمی‌گذرد و تنها در یک روز روایت می‌شود؟ در اصل جذابیت این فیلم همین است؛ این که مشکلی آنقدر حیاتی ایجاد شده که ساعت ۳ صبح همه باید جمع شوند و حتی رئیس با هلیکوپتر می‌آید و این اوج قدرت فیلم است که مخاطب را همان ابتدا درگیر می‌کند.

امیر تقی خان تجریشی عضو هیات مدیره گروه مالی فیروزه تصریح کرد: در این فیلم شاهد هستیم که چگونه رفتارها، بحران را رقم می‌زنند؛ در سازمانی که نقطه نقل قصه فیلم است، کوچک‌ترین و غیرضروری‌ترین موضوعات مورد توجه قرار دارند، اما موضوع اصلی نادیده گرفته شده است؛ در نتیجه شاهد آن هستیم که چگونه مدیر بحران به راحتی اخراج و شرکت به ورطه بحران کشیده می‌شود.

به گفته وی؛ از اقدامات مهم سینما، ورود به حوزه‌های تخصصی است که شاید به شکل عادی برای مردم قابل هضم نباشد؛ به نظر می‌رسد درک و فهم آسان موضوعات تخصصی برای مخاطب عام از اقدامات ویژه سینماست.

تجریشی خاطرنشان کرد؛ سینما باید بتواند موضوعاتی چون سقوط بورس را برای مردم به تصویر بکشد؛ باید گفت نقاط قوت جامعه آمریکا، سینمای پویای آن است که هشدار رو به جلو می‌دهد؛ در چنین شرایطی مسئول خوب اجازه می‌دهد که سینما حرف خودش را بزند و به آن توجه می‌کند.

این مدیر خوشنام عنوان کرد: استفاده از کلاس و کتاب، دست یابی به بخش عمیقی از دانش است که برخلاف گشتن در فضای مجازی توهمی از دانش را به دلیل برخورداری از یک دانش غیرواقعی و سطحی رقم نمی‌زند؛ در نتیجه سینما می‌تواند کتاب را برای افرادی که فرصت مطالعه ندارند؛ به شکل ساده‌تر توضیح دهد وکمک می‌کند تا فجایع تکرار نشوند. همچنین مشکل ما در ایران این است که مسائل را به جای مطرح کردن و درس گرفتن با تبدیل کردن به مسائل امنیتی پنهان کنیم.

این پیشکسوت بازارسرمایه بیان داشت: موضوعی که در این فیلم بارها و بارها به آن اشاره می‌شود؛ بازاری است که نیازمند تصمیمات سریع و خشن است. از این رو؛ تمامی کاراکترهای این فیلم دنبال ارتقا هستند و مسائل مالی در زندگیشان برجسته است.

وی اشاره کرد: یکی از دلایلی که پول زیادی در آمریکا برای سینما صرف می‌شود، این است که نوابغ در حوزه‌های دیگر نروند؛ در نتیجه حضور نابغه‌ها در فضای فرهنگی باعث ارتقای آن جامعه است. همچنین نقدی که به این فیلم می‌توان داشت؛ این است که سیستم طوری طراحی شده که عمده پول دارها، پول دارترها و میانه‌ها به طبقه‌های پایین‌تر سقوط می‌کنند.

امین آذریان -میزبان نشست تحلیل فیلم سینمایی مارجین کال- در پایان این برنامه گفت: یکی از درس‌هایی که این فیلم در خود دارد، این است که تفاوت مدیران رده بالا و مدیران میانی و پایینی را برجسته می‌سازد؛ افراد بالای سازمان عمدتاً ریسک‌هایی را می‌پذیرند که افراد رده پایین و میانی چنین نمی‌کنند. باید گفت فرق مدیر ارشد با سایرین همین است؛ همچنان که در دنیای واقعی می‌بینیم که چگونه ایلان ماسک بخش قابل توجهی از سرمایه خود را برای خرید توئیتر هزینه می‌کند؛ کاری که آدم‌های معمولی نمی‌کنند. باید گفت آدم‌های این فیلم همچون کاراکترهای داستایوفسکی خاکستری اند و موضوعاتی چون سرمایه گذاری بانکداری، مدیریت ریسک، اتیکال دیلما، سرعت تصمیم گیری در جلسات ضروری از جمله درس‌هایی است که این فیلم به تصویر می‌کشد.

منبع: صدای بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ