تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
کد خبر : 139527

مروری بر مهم ترین رویدادهای بورس کالا در هفته گذشته

مروری بر مهم ترین رویدادهای بورس کالا در هفته گذشته
در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به برگزاری مجمع عادی سالیانه و فوق العاده بورس کالا اشاره کرد.

تبدیل تهدیدها به فرصت و توسعه، دستاورد بزرگ بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش شهر بورس، مدیرعامل بورس کالای ایران در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت که در روز 16 تیر ماه برگزار شد گفت: بزرگترین دستاورد بورس کالا در سال گذشته، هویتی است که در بورس کالا شکل گرفت که از هر بحرانی می توان عبور کرد؛ سال گذشته یاد گرفتیم که هیچ بن بستی برای توسعه وجود ندارد و می‌توان بزرگترین تهدیدها را به فرصت و حتی توسعه تبدیل کرد که این رویه را همگان در توسعه معاملات مبتنی بر طلا مشاهده کردند.

سید جواد جهرمی گفت: شرکت بورس کالای ایران در سال‌های گذشته اقدامات مهمی در حوزه افزایش کارایی در اقتصاد کشور داشته و زمینه رشد و توسعه صنایع مختلف را خصوصا رهایی از قیمت گذاری دستوری، تکیه بر اصول اقتصادی و افزایش شفافیت و کارایی فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: بزرگترین بازار متشکل کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در کشور در این مقطع زمانی ارزش کل معاملات خود را به رقم ۱۶۳۱ هزار میلیارد تومان ارتقا داد که از رشد ۵۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ برخوردار بوده است. همچنین حجم معاملات بازار فیزیکی در این سال بالغ بر ۱۵۱ میلیون تن بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشدی ۲۸ درصدی را تجربه کرده و این مهم نشان دهنده حرکت رو به جلو در راستای تحقق ماموریت های محوله به این بورس است.

جهرمی به دستاوردهای بورس کالا در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: بورس کالا در سال ۱۴۰۲ علاوه بر ثبت چندین رکورد تاریخی در بازارهای مختلف، توسعه معاملات مبتنی بر طلا را در دستور کار قرار داد که رونق معاملات گواهی سپرده شمش طلا، ایجاد قراردادهای جدید طلا در بازار مشتقه و راه اندازی نخستین خزانه غیربانکی طلا در بازار سرمایه و استقبال سرمایه گذاران از این ابزارها از مهم ترین دستاوردهای بورس کالا بود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به برنامه های بورس کالا تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های بورس کالای ایران این است که توسعه رینگ صادراتی را دنبال کند. امیدواریم در دولت جدید همکاری خوبی با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم تا معاملات کالاهای کشاورزی مجدد در بورس کالا از سرگرفته شود.

وی گفت: تجمیع نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا و انتقال معاملات آن در بستر بورس کالا، استفاده از اوراق گام در تسویه بورس کالا، ارتقای زیرساخت‌های فناوری و اطلاعات، راه اندازی سامانه‌های شکایات، ارتقای مکانیسم‌های حراج، تجهیز ساختمان جدید، ارتقای سامانه‌های معاملات گواهی سپرده کالایی، ایجاد بازار خودروی دست دوم و ارتقای سامانه عرضه و تسویه از مهم ترین برنامه های سال ۱۴۰۳ است.

تقسیم ۱۱۰ ریالی سود به ازای هر سهم و افزایش ۶۲ درصدی سرمایه «کالا»

مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده بورس کالای ایران در حالی صبح روز ۱۶ تیر ماه برگزار شد که سهامداران با رأی اکثریت، عملکرد این شرکت را مورد تایید قرار دادند و تقسیم سود ۱۱۰ ریالی به ازای هر سهم و افزایش ۶۲ درصدی سرمایه شرکت را به تصویب رساندند؛ طبق قول مدیرعامل بورس کالا، سود سهامداران حقیقی فردا واریز می شود.

جمع عمومی عادی سالیانه بورس کالای ایران، با تقسیم ۱۱۰ ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد که طبق اعلام سید جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران، سود سهامداران حقیقی طی روز آینده به حساب آنها واریز خواهد شد.در مجمع فوق العاده صاحبان سهام نیز افزایش ۶۲ درصدی سرمایه شرکت از ۱۳۶۰ میلیارد تومان به ۲۲۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی به تصویب صاحبان سهام رسید تا بورس کالا از نظر میزان سرمایه در رتبه نخست بورس های کشور قرار گیرد.

معامله ۴۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا

در روز شنبه ۱۶ تیر ماه ۲۰ دستگاه کامیونت فورس کابین بدون خواب ۶ تن بدون کاربری و ۲۰ دستگاه کامیونت فورس کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری متعلق به شرکت بهمن دیزل در تالار خودروی بورس کالای ایران عرضه شد و در نهایت مورد معامله قرار گرفت.

جزییات معامله کامیونت فورس (FORCE) کابین بدون خواب ۶ تن بدون کاربری

عرضه: ۲۰ دستگاه/تقاضا: ۳۱ دستگاه/قیمت پایانی:یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون و۷۵ هزار تومان/تاریخ تحویل: ۱۶ شهریور

جزییات معامله کامیونت فورس (FORCE) کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری

عرضه: ۲۰ دستگاه/تقاضا:۶۰ دستگاه/قیمت پایانی: یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان/تاریخ تحویل: ۱۶ شهریور


بیشتر بخوانید:عملکرد هفتگی تالار صادراتی بورس کالا


معامله ۶۰ دستگاه کامیون در بورس کالا

تالار خودرو بورس کالا چهارشنبه ۲۰ تیرماه میزبان عرضه و معامله ۶۰ دستگاه کامیون متعلق به شرکت بهمن دیزل بود.

۲۰ دستگاه کامیون فورس (FORCE) کابین خوابدار ۱۲ تن بدون کاربری متعلق به شرکت بهمن دیزل در تالار خودرو بورس کالا عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

عرضه: ۲۰ دستگاه/تقاضا: ۳۷ دستگاه/قیمت پایانی: ۲ میلیارد و ۲۵۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان/تاریخ تحویل: ۲۰ شهریور

همچنین ۲۰ دستگاه کامیون امپاور کمپرسی (EM POWER) متعلق به شرکت بهمن دیزل در تالار خودرو بورس کالا عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

عرضه: ۲۰ دستگاه/تقاضا: ۵۳ دستگاه/قیمت پایانی: ۳ میلیارد و ۱۲۱ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان/تاریخ تحویل: ۲۰ شهریور

علاوه بر این ۲۰ دستگاه کامیون امپاور باری (EM POWER) متعلق به شرکت بهمن دیزل در تالار خودرو بورس کالا عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

عرضه: ۲۰ دستگاه/تقاضا: ۵۴ دستگاه/قیمت پایانی: ۳ میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان/تاریخ تحویل: ۲۰ شهریور

ابلاغ شرایط کامیون کشنده فاو

بورس کالا شرایط خرید خودرو کامیون کشنده فاو متعلق به شرکت سیباموتور که قرار است شنبه ۲۳ تیر در تالار خودرو عرضه شود را ابلاغ کرد.

مهلت ثبت سفارش ساعت ۸ صبح روز شنبه ۲۳ تیر است و به منظور مدیریت سفارش‌های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش های دریافتی را تا ساعت ۸:۳۰ روز عرضه خواهند داشت.

هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) امکان ثبت سفارش حداکثر سه دستگاه خودرو را دارند.اشخاصی که در عرضه های قبلی در بورس کالا موفق به خرید خودرو شده اند و از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت های خودروسازی خودرو خریداری کرده اند نیز امکان ثبت سفارش را دارند.

نحوه عرضه محصولات در هفته آینده ابلاغ شد

بورس کالای ایران نحوه عرضه محصولات در هفته منتهی به ۲۷ تیرماه را ابلاغ کرد.لذا با توجه به تعطیلی روزهای دوشنبه و سه شنبه (۲۵ و ۲۶ تیرماه)، روزهای عرضه برخی از محصولات در هفته منتهی به ۲۷ تیرماه تغییر کرد.

شنبه ۲۳ تیر: سیمان تیپ ۱ و ۲ در تالار صنعتی و محصولات غیربهین یابی، آرگون و نخ‌های پتروشیمی تندگویان در تالار پتروشیمی

یکشنبه ۲۴ تیرماه: سیمان (به غیر از تیپ ۱ و ۲)، شمش بلوم و تختال در تالار صنعتی و پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید و آف های آن و نخهای سایر شرکت‌ها در تالار پتروشیمی

چهارشنبه ۲۷ تیرماه: نبشی و ناودانی، مس مفتول، مفتول و بیلت آلومینیوم،شمش آلیاژی آلومینیوم و مقاطع مسی و برنجی در تالار صنعتی، آف گرید پلی پروپیلن،محصولات پلیمری (به غیر از پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید) و LAB و HAB در تالار پتروشیمی و محصولات گروه روغن در تالار فرآورده های نفتی

منبع: کالاخبر

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ