تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کد خبر : 138530

شهر بورس گزارش می‌‎دهد؛

افزایش اقبال به صندوق‌ها در بازار سرمایه/ جذب ۱۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی در یک روز!

افزایش اقبال به صندوق‌ها در بازار سرمایه/ جذب ۱۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی در یک روز!
روز گذشته بخش زیادی از نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه راهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد؛ به طوری که صندوق‌های سهامی هزار و 700 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی را به خود جذب کردند که اتفاق بی‌سابقه بوده است.

به گزارش شهر بورس، بازار سرمایه روز گذشته شاهد ورود حجم عظیمی از نقدینگی بود که بخش اعظمی از این نقدینگی وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش زیادی از پولی که وارد بازار شده بود، به سمت صندوق‌های سهامی سرازیر شده است.

این حجم عظیم ورود نقدینگی نشان‌دهنده اعتماد بالای سهامداران حقیقی به بازار و تمایل بیشتر آن‌ها به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق این صندوق‌هاست.

صندوق‌های مختلف طی ماه‌های اخیر رواج بسیاری در بازار سرمایه یافته و طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌اند. جذابیت این صندوق‌ها زمانی برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد که برای خرید آنها کارمزد پایین‌تری نسبت به خرید سهام پرداخت می‌کنند و حتی در برخی موارد، کارمزد صفر دارند.

این صندوق‌ها به دلیل داشتن حاشیه سود به مراتب بالاتر و کارمزد کمتر برای خرید و فروش، جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارند. همچنین، در شرایطی که بازار دچار نوسانات و افت قیمت می‌شود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند نقش تعدیل‌گری داشته باشند و ضرر کمتری را به سرمایه‌گذاران تحمیل کنند. این موضوع باعث کاهش شتاب ضرر و افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در بازار می‌شود.

خبر مرتبط
معامله یک میلیون و ۹۴ هزار تن محصول در بورس کالا
معامله یک میلیون و ۹۴ هزار تن محصول در بورس کالا

تالارهای بورس کالای ایران در اولین روز هفته ۱۴ مهرماه میزبان معامله یک میلیون و ۹۴ هزارو ۲۷۰ تن انواع کالا و محصول بود.

افزایش قابل توجه دارایی‌های صندوق‌های ETF

روند صعودی و شتابان افزایش انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که از سال 1401 آغاز شده، به طوری بوده که دارایی تحت مدیریت صندوق‌های سهامی قابل معامله از 11 هزار میلیارد تومان در سال 1401 به 61 هزار میلیارد تومان در سال 1403 رسیده است.

به عبارتی طی سه سال اخیر، ارزش دارایی‌های صندوق های سهامی رشد بیش از پنج برابری را داشته است.

سال 1401 1402 1403
ارزش دارایی صندوق‌های سهامی قابل معامله 11.006 36.076 61.241

از طرفی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش معاملات صندوق‌های سهامی از ارزش معاملات کل بازار سهام از حدود چهار درصد در سال 1401 به حدود 50 درصد در سال 1403 رسیده است.

در نمودار زیر، نسبت ارزش معاملات صندوق‌های سهامی به کل ارزش معاملات سهام قابل مشاهده است.

 

نسبت ارزش معاملات صندوق‌های سهامی به کل ارزش معاملات

ورود بی‌سابقه نقدینگی به صندوق‌های سهامی

روز گذشته، اقبال قابل توجه سهامداران حقیقی از رشد بازار با ورود پول به صندوق‌های سهامی خود را نشان داد.

دیروز هزار و 700 میلیارد تومان نقدینگی وارد صندوق‌های سهامی شد که طی ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. این مقدار بیش از 10 برابر میانگین روزهایی بوده که خالص ورود نقدینگی به صندوق‌های سهامی مثبت بوده است. ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانید در هشتم خردادماه، تنها 337 میلیارد تومان ورود نقدینگی به صندوق‌های سهامی اتفاق افتاد.

نمودار زیر اقبال قابل توجه سهامداران حقیقی از رشد بازار با ورود پول به صندوق‌های سهامی را نشان می‌دهد.

ورود خروج پول حقیقی به صندوق های سهامی

 

چرا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم؟

آرش غفاری، مدیر صندوق اهرمی کاریزما در گفت‌وگو با شهر بورس درباره افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، می‌گوید: شرکت‌های سبدگردانی توصیه می‌کنند که مردم مستقیما سرمایه‌گذاری نکنند چراکه ناآشنا هستند و محیط بازار را نمی‌شناسند. افراد غیرمسلط، زمانی برای تحلیل هم ندارند و صندوق‌ها بهتر از آنها این کار را انجام می‌دهند.

وی می‌افزاید: ابزارسازی نشان می‌دهد صندوق‌های مختلف به‌ويژه صندوق‌های اهرمی شرایط بهتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند تا اینکه افراد ریسک سهم یا صنعت خاص را بپذیرند. مدیران صندوق‌ها به همراه تیم تحلیلی خود و بدون هزینه بالا این کار را انجام می‌دهند که انتخاب بهینه‌تری است.

غفاری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌تواند به صورت بلندمدت نیز انجام گیرد، خاطرنشان می‌کند: صندوق‌های مختلفی داریم که بنا به ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار انتخاب می‌شوند و افراد می‌توانند برای بلندمدت هم نگهداری کنند و نگرانی وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور می‌شود: مردم ابزارهای بازار را بهتر بشناسند که در تصمیم‌گیری آنها کمک شایانی می‌کند، مردم از ریزش سال ۱۳۹۹ تجربه خوبی ندارند، اما بدانند از آن موقع تاکنون ابزارهای بازار تغییرات بسیاری داشته و جذابیت خاصی برای طیف‌های مختلف سرمایه‌گذار به وجود آمده است و هیجانات نیز باید کنترل شود.

ورود حجم بالای نقدینگی به بازار سرمایه و گرایش عمده آن به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نشان‌دهنده تغییرات مثبت و چشمگیر در بازار سرمایه است. این رویداد می‌تواند به افزایش ثبات، کاهش ریسک و بهبود عملکرد سرمایه‌گذاری‌ها منجر شود. سرمایه‌گذاران با اعتماد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نه تنها از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند، بلکه به توسعه و پیشرفت بازار سرمایه نیز کمک می‌کنند. این تغییر رویکرد به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نشان‌دهنده بلوغ و حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه است.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات