تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 131539

شهاب موسوی در گفت‌وگو با شهر بورس عنوان کرد؛

نرخ‌های بهره بالا مانع ورود نقدینگی به بورس/ رشد بازار سرمایه منوط به اخبار سیاسی

نرخ‌های بهره بالا مانع ورود نقدینگی به بورس/ رشد بازار سرمایه منوط به اخبار سیاسی
 شهاب موسوی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی تأثیرات نرخ‌های بهره بالا بر کاهش ورود نقدینگی به بورس پرداخت و پیش‌بینی خود را درباره رشد بازار سرمایه در صورت وقوع اخبار سیاسی مهم ارائه کرد.

شهاب موسوی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با شهر بورس اظهار داشت: در طول هفته گذشته و پس از سانحه سقوط بالگرد ریاست محترم جمهور، بازارها تحت تأثیر این حادثه و ریسک‌های جدیدی که ایجاد شده‌اند، رفتار شدیدتری نسبت به گذشته نشان دادند. بازار سرمایه که ذاتاً نسبت به اتفاقات و ریسک‌های سیاسی حساس است و پیش از این هم رمقی برای حرکت نداشت، با این حادثه وضعیت بغرنج‌تری پیدا کرد.

وی ادامه داد: در فضای کلان اقتصادی باید توجه داشت که نرخ‌های بالای بهره و سود سپرده، ورود نقدینگی به بازارها، به‌ویژه بازار سرمایه را تهدید می‌کند و هر روز از میزان ورود نقدینگی می‌کاهد. اخیراً با اعلام نرخ‌های تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت‌ماه توسط مرکز آمار و بانک مرکزی، پس از چندین سال با پدیده نرخ بهره مثبت در اقتصاد مواجه هستیم. به این معنا که متوسط نرخ‌های بهره در صندوق‌های درآمد ثابت، اوراق خزانه دولتی و برخی سپرده‌های خاص بانکی بیش از متوسط نرخ تورم سالانه است. این امر باعث می‌شود منابع مالی بیشتر ترجیح دهند در بانک‌ها یا اوراق مشارکت نگهداری شوند و بازارها کمتر شاهد جریان نقدینگی باشند.

موسوی در مورد انتظارات از بازار اظهار داشت: در کوتاه‌مدت انتظار رشد ویژه‌ای ندارم مگر اینکه رشدهای مقطعی در مواجهه با اخبار سیاسی روزهای آینده رخ دهد. اعلام کاندیداتوری کاندیداهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ممکن است باعث واکنش‌های مثبت در بازارها شود، اما این نوع رفتارها به‌عنوان رفتارهای مقطعی شناخته می‌شوند و تا زمانی که این سودها و نرخ‌های بهره در اقتصاد وجود دارد، ورود منابع ویژه‌ای به بازار سرمایه بعید است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مهم‌ترین فرصت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ و در هفته‌ها و ماه‌های آینده، موضوع نرخ سامانه‌ای ارز، به‌ویژه سامانه نیما است که بسیاری از صادرکنندگان ما با آن نرخ درآمدهای خود را شناسایی می‌کنند. همچنین شرکت‌های بورسی فعال در گروه‌های پتروشیمی، معدنی و فولادی نیز با این موضوع درگیر هستند. انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده شاهد افزایش نرخ‌های سامانه‌ای ارز و نزدیک شدن آن‌ها به نرخ بازار باشیم. این افزایش نرخ می‌تواند تعدیلات مثبت درآمدی در این شرکت‌ها ایجاد کند و باعث رشد در این صنایع و سهام‌ها شود.

موسوی تأکید کرد: در شرایطی که بازارها کمبود منابع دارند، رشد تحت تأثیر اخبار و اتفاقات به‌صورت بخشی اتفاق می‌افتد و ورود پول‌ها در آن اندازه‌ای نیست که کل بازار را مثبت کند. اما تعدیلات مثبت درآمدی می‌تواند بخشی از بازار یا سهام‌های یک صنعت را مورد توجه و استقبال قرار دهد.

وی در پایان توصیه کرد: اگر شما از جمله افرادی هستید که با اتکا به دانش تکنیکال یا تابلو، با هدف نوسان‌گیری در بازار فعالیت می‌کنید، ریسک نقدشوندگی را جدی بگیرید. پیشنهاد می‌کنم سراغ نمادها و شرکت‌هایی بروید که به لحاظ حجم معاملاتی در حدی هستند که نسبت به منابعی که درگیر کرده‌اید، ریسک کمتری برای نقد شدن داشته باشند. با این نرخ بهره، ممکن است در بازار سهام که تا همین روزها هم در مورد برخی سهام‌ها مخصوصاً گروه پایه اتفاق افتاده است، شاهد شدت بیشتر این روند باشیم. سهم‌های پایین‌تر از متوسط به لحاظ حجم و اندازه، دستخوش این ریسک خواهند بود. این ریسک در سایر بازارها از جمله بازار مسکن نیز وجود دارد، اما در بازار سهام با توجه به معاملات نوسانی بیشتر به چشم می‌آید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات