تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲:۵۸
زمان مطالعه: 17 دقیقه
کد خبر : 146954

گردهمايی دبیران اتاق‌های بازرگانی شمال غرب کشور

گردهمايی دبیران اتاق‌های بازرگانی شمال غرب کشور
نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی شمال غرب کشور، در راستای هم‌افزایی بیشتر و برگزاری رویداد چالش‌ها و راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار، با حضور دبیران اتاق‌های بازرگانی تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان، سنندج و همدان و مسئولان بخش آموزش اتاق‌ها، در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش شهر بورس، سید باقر شریف‌زاده، رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه افراد عاقل و خردمند بسیاری در کشور و استان ما وجود دارند، گفت: علی‌رغم وجود این افراد عاقل، نتوانسته‌ایم این عقل‌ها را کنار هم جمع کرده و به خرد جمعی تبدیل کنیم، که این خود یک نقیصه اساسی برای توسعه کشور به شمار می‌رود.
نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران تصریح کرد: در حوزه‌های صنعت، بازرگانی، تجارت و کشاورزی باید در راستای تحقق منافع جمعی حرکت کنیم.
شریف‌زاده با اشاره به جایگاه تبریز به‌عنوان قطب صنعتی کشور بیان داشت: با وجود پتانسیل‌های موجود، نتوانسته‌ایم به‌اندازه‌ای که باید از نظر صنعتی و سرمایه‌گذاری در استان پیشرفت کنیم.

لزوم هم‌صدایی و خرد جمعی در صنعت و تجارت
رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز بر لزوم ساماندهی تشکل‌های زیرمجموعه اتاق‌ها تأکید کرد و گفت: برطرف کردن دردهای مشترک، نیازمند هم‌صدایی و همنوایی است.
شریف‌زاده همچنین به بی‌انگیزگی نسل جوان برای ورود به حوزه تولید، سرمایه‌گذاری و تجارت اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی کشور و پیشرفت‌های حوزه نرم‌افزاری، باید شناخت درستی از رفتار اقتصادی جوانان داشته باشیم؛ در غیر این صورت، نسل جدید تمایلی به ادامه مسیر ما نخواهند داشت.
وی به اقدامات صورت‌گرفته در مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تبریز، از جمله طرح‌های مربوط به دریاچه ارومیه، یارانه انرژی، مشکلات صنعت فولاد، تدوین سند کاربردی و استراتژی صنعت فرش، گردشگری و … اشاره کرد و از آمادگی این مرکز برای انجام طرح‌های پژوهشی مشترک با سایر اتاق‌های شمال غرب کشور خبر داد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در پایان گفت: رشد و توسعه باید از درون آغاز شود. تا زمانی که قدم‌های کوچک برنداریم، نمی‌توانیم به قدم‌های بزرگ دست یابیم.
شریف‌زاده به مشکلاتی همچون ناترازی انرژی، تعدد قوانین و تحریم‌های داخلی و خارجی در حوزه صنعت اشاره کرد و افزود: ما باید با شناسایی دقیق مشکلات، در رویداد پیش‌رو با محوریت «چالش‌های کسب‌وکار» بیانیه‌ای کارشناسی‌شده، مستند و مستدل ارائه دهیم.

بازتعریف نقش تشکل‌ها و ارتقای آگاهی، کلید توسعه تجارت شمال‌غرب کشور
جعفر محرم‌پور، دبیر اتاق بازرگانی تبریز، هدف از برگزاری این نشست را هم‌افزایی بیشتر اتاق‌های بازرگانی شمال‌غرب کشور در راستای شناسایی مشکلات و ارائه راهکارها و دیدگاه‌های مشترک در خصوص رفع چالش‌ها و موانع موجود یا احتمالی عنوان کرد.
وی با اشاره به برگزاری رویدادی تحت عنوان «چالش‌های فضای کسب‌وکار» در اواخر مهرماه در اتاق بازرگانی تبریز، بیان داشت: علی‌رغم اینکه بر اساس قانون بهبود فضای کسب‌وکار، نهادهای صنعتی و اقتصادی می‌توانند نقش جدی در تصمیم‌سازی‌ها ایفا کنند، در واقعیت این فضا چندان ایده‌آل نیست و حتی زمانی که نظرات بخش خصوصی اخذ می‌شود، در عمل مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.
دبیر اتاق تبریز با اشاره به وجود اشتراکات فرهنگی و جغرافیایی در شمال غرب کشور گفت: با توجه به  چالش‌های اقتصادی مشترک، اتحاد اتاق‌های بازرگانی منطقه شمال غرب می‌تواند به پیشبرد اهداف کمک کند و ما معتقدیم رویداد چالش‌های کسب‌وکار باید با نگاه منطقه‌ای برگزار شود.
محرم‌پور با اشاره به نقش اتاق‌های بازرگانی در ارائه مشورت به بخش دولتی تصریح کرد: وظیفه ما حل مشکلات نیست، بلکه نقشی که به ما سپرده شده، بررسی کارشناسی مسائل و ارائه راهکارهای عملی و منطقی در این زمینه است.
وی با طرح این سؤال که چرا تشکل‌های اتاق‌های بازرگانی نمی‌توانند نقش اصلی خود را ایفا کنند، افزود: یکی از آسیب‌های فعلی، وجود موازی‌کاری بین تشکل‌ها است.
محرم‌پور در ادامه بزرگترین مشکل اقتصاد کشور را «چندصدایی» دانست و به رویکرد رئیس‌جمهور در زمینه اقتصاد آزاد و تعیین نرخ ارز و جایگاه بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: ما باید صدا و بیانی واحد از مشکلات بخش خصوصی داشته باشیم و با تقویت تشکل‌ها، قدرت بیشتری برای مطرح کردن خواسته‌هایمان به‌دست آوریم. اما پیش از هر چیز، باید ایرادات موجود را شناسایی و رفع کنیم.
وی اذعان کرد: در سال‌های اخیر، اتاق‌های بازرگانی نتوانسته‌اند آن‌طور که باید در جامعه تأثیرگذار باشند. این نشست می‌تواند شرایط بهتری را نسبت به گذشته رقم بزند. زمانی که صحبت از وفاق و همدلی می‌شود، باید سلایق را کنار بگذاریم و به نفع جمعی بیندیشیم.
محرم‌پور در ادامه بر لزوم بازتعریف نقش و جایگاه تشکل‌ها برای دستیابی به موفقیت بیشتر تأکید کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین عامل در توسعه، آگاهی است، اما متأسفانه ما گرفتار عدم آگاهی، عدم مطالعه و عدم دسترسی به آمارهای دقیق هستیم. با این وجود، می‌توانیم با آگاهی‌بخشی به جامعه هدف، مسیر درستی برای توسعه تجارت ترسیم کنیم.
وی همچنین از تأکید ویژه اتاق بازرگانی تبریز و به‌ویژه رئیس این اتاق بر موضوع آموزش خبر داد و گفت: آموزش همواره در اولویت فعالیت‌های اتاق بازرگانی تبریز بوده است. اگر این جمع بتواند در رفع نواقص، آگاهی‌بخشی و ارتقای جامعه هدف گام‌های مؤثری بردارد، وظیفه خود را به‌درستی انجام داده است.

لزوم همدلی و هم‌افزایی اتاق‌های بازرگانی شمال غرب
صادق سروری، دبیر اتاق بازرگانی اردبیل، برگزاری جلسات مشترک در راستای همدلی و هم‌افزایی بین اتاق‌های بازرگانی شمال غرب کشور را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این اقدام می‌تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد، به شرطی که استمرار و تداوم ارتباطات حفظ شود.
وی بر لزوم بررسی بیشتر مصوبات و پیشنهادات مطرح‌شده در جلسات اتاق‌های بازرگانی شمال غرب در مراکز پژوهشی اتاق‌ها تأکید کرد و افزود: این پیشنهادات باید به‌صورت کارشناسی‌شده و دقیق ارزیابی شده و سپس با مسئولین دولتی در میان گذاشته شوند.
سروری همراهی روسای اتاق‌های بازرگانی را در راستای پیشبرد اهداف مشترک در منطقه شمال غرب بسیار مؤثر دانست.
دبیر اتاق اردبیل یکی از مشکلات فعلی اتاق‌های بازرگانی را موضوع «اهلیت‌سنجی» دانست و گفت: پیش از این اتاق‌های بازرگانی، اهلیت‌سنجی متقاضیان کارت بازرگانی را انجام می‌دادند و سپس متقاضیان در صورت تائید صلاحیت، فرایند لازم برای صدور کارت را طی می‌کردند، اما اکنون این روال برعکس شده است و این تغییر باعث بروز مشکلات متعددی هم در حال حاضر و هم در آینده برای فعالان اقتصادی خواهد شد.
وی همچنین بر لزوم بهره‌گیری از مزایای اتاق‌های بازرگانی منطقه شمال غرب برای تقویت فعالیت‌ها تأکید کرد و خواستار احیای بازارچه‌های مرزی مشترک در این منطقه و مزیت‌های آن شد.

خبر مرتبط
آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق تبریز برگزار شد
آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق تبریز برگزار شد

مراسم یادبود و آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

مطالبه اصلی ما باید از بخش دولتی باشد
ابراهیم حق‌جو، دبیر اتاق بازرگانی اردبیل اظهار داشت: مطالبه اصلی ما در بحث چالش‌های فضای کسب‌وکار باید از بخش دولتی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه در کشور قوانین متعددی در حمایت از بخش خصوصی وجود دارد، گفت: ما کمبود قانون در این زمینه نداریم، از جمله قوانین مهم، قانون رفع موانع تولید است. اما هیچ‌یک از این قوانین به‌طور کامل به مسائل تأمین مالی بخش تولید و عادلانه بودن مالیات‌ها توجه نکرده‌اند.
حق‌جو مشکلات تأمین مالی و مالیات‌های غیرعادلانه را از مهم‌ترین چالش‌های فعالان اقتصادی دانست و خواستار توجه بیشتر دولتمردان به این مسائل شد.

لزوم تشکیل پنل‌های تخصصی در اتاق‌های بازرگانی شمال غرب کشور
کوردوان اسدی، دبیر اتاق بازرگانی سنندج، بر لزوم برگزاری جلسات به‌صورت منظم و هر سه ماه یک‌بار تأکید کرد.
وی ضمن استقبال از تشکیل دبیرخانه اتاق‌های بازرگانی شمال غرب کشور و طرح مسائل مشترک در قالب این مجموعه، بیان داشت: باید چندین پنل تخصصی در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و تجارت تعریف شود و هر یک از اتاق‌ها مسئولیت یکی از این پنل‌های تخصصی را بر عهده گرفته و در بازه‌های زمانی مشخص، مشکلات را شناسایی کرده و راهکارهای پیشنهادی خود را به دبیرخانه ارائه کنند.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های جغرافیایی اتاق‌های بازرگانی شمال غرب
فریبرز پیرایش، دبیر اتاق بازرگانی همدان، با اشاره به قانون فضای کسب‌وکار که تأکید دارد تشکل‌ها باید زیرمجموعه اتاق‌های بازرگانی باشند، گفت: در حال حاضر، برخی تشکل‌ها زیرمجموعه اداره کار یا فرمانداری استان‌ها هستند و این مسئله باعث ایجاد موازی‌کاری بین تشکل‌ها شده است.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت جغرافیایی اتاق همدان بیان کرد: اتاق‌های بازرگانی شمال غرب می‌توانند از پتانسیل‌های یکدیگر در راستای توسعه فعالیت‌های خود بهره‌برداری کنند.
پیرایش بر لزوم تعریف پروژه‌های مشترک بین اتاق‌ها، برگزاری جلسات مشترک بین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اتاق‌ها و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی مشترک تأکید کرد.
وی هدف این برنامه‌ها را افزایش آگاهی اعضا، تبادل دانش از طریق تورهای تخصصی آموزشی و شبکه‌سازی بین تشکل‌های ملی و استانی دانست.

لزوم تشکیل دبیرخانه رویداد چالش‌های کسب‌کار و تقویت استقلال تشکل‌ها برای مقابله با چالش‌های اقتصادی
اکرم حسنی، دبیر اتاق بازرگانی زنجان، تشکیل دبیرخانه را برای انجام بهتر امور ضروری دانست و اظهار داشت: در مرحله اول باید مشکلات مشترک شناسایی و سپس توسط مراکز پژوهشی اتاق‌های بازرگانی به‌صورت کارشناسی بررسی شوند.
وی به مشکلاتی مانند صدور کارت بازرگانی، صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه، کوتاه‌مدت بودن سیاست‌گذاری‌ها و رفع تعهد ارزی اشاره کرد و گفت: این موارد، قدرت فعالان اقتصادی را تضعیف کرده و انگیزه صادرکنندگان را به‌شدت کاهش داده است.
حسنی همچنین به مسائل کلان‌تری مانند نقدینگی، تحریم‌ها، ناترازی انرژی، کمبود نیروی کار و تعدد سامانه‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی تشکل‌ها اشاره کرد.
وی افزود: در حال حاضر تشکل‌ها از حمایت‌های اتاق بازرگانی بهره می‌برند، اما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که این تشکل‌ها بتوانند مستقل‌تر عمل کرده و به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
حسنی در پایان بر اهمیت پایش چالش‌های مشترک بین اتاق‌های بازرگانی شمال غرب کشور تأکید کرد.
گفتنی است، در پایان این نشست پیشنهاد شد، دبیرخانه اتاق‌های بازرگانی شمال غرب کشور، هر سال در یکی از اتاق‌های بازرگانی مستقر شود.
همچنین مشکلات موجود شناسایی و در رویدادی که طی ماه‌های آتی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار خواهد شد،  طرح شود. لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات