تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 144730

کاهش صف وام ازدواج با اضافه شدن دو بانک جدید

کاهش صف وام ازدواج با اضافه شدن دو بانک جدید
صف‌های طولانی دریافت وام ازدواج همچنان ادامه دارد؛ بانک مرکزی برای کاهش این صف‌ها دست به اقدامات جدیدی زده است.

به گزارش شهر بورس، طبق گفته نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی، برای پرداخت وام ازدواج به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است، در حالی که توانایی پرداخت شبکه بانکی تنها حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

دلایل طولانی شدن صف تسهیلات ازدواج

صف‌های طولانی برای دریافت وام ازدواج، به یکی از مشکلات پایدار سالانه در شبکه بانکی کشور تبدیل شده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت این تسهیلات و عدم رعایت تعهدات سال‌های گذشته از دلایل اصلی این مشکل است.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳، بانک مرکزی موظف شده است که حداقل ۲۰۰ همت از منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها را به پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری اختصاص دهد. سقف وام ازدواج در سال جاری به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، این مبلغ به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است.

نادعلی در توضیح دلایل ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت وام ازدواج، به کمبود منابع قرض‌الحسنه در بانک‌ها اشاره کرد و گفت که منابع قرض‌الحسنه تنها ۳۰ درصد رشد داشته، در حالی که نیاز به تسهیلات ازدواج توسط مجلس ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، افزایش سقف تسهیلات فردی و ثابت ماندن میزان منابع نیز به افزایش تعداد متقاضیان در صف منجر شده است.

وی همچنین اشاره کرد که با تدابیر در حال اجرای بانک مرکزی و اضافه شدن دو بانک قرض‌الحسنه رسالت و مهر به لیست پرداخت‌کنندگان وام ازدواج، یک سوم صف متقاضیان تا پایان سال جاری کاهش خواهد یافت.

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی، به سهم ناچیز وام‌های خرد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها اشاره کرد و گفت که سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود که نیاز به پرداخت حداقل یک میلیون وام ازدواج وجود دارد. وی تاکید کرد که بانک‌ها به دلیل نرخ سود پایین تسهیلات ازدواج، تمایلی به پرداخت این وام‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند تسهیلات را با سود بالاتر به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص دهند.

حق‌شناس معتقد است که تسهیلات ازدواج، علاوه بر کمک به جوانان در شروع زندگی، می‌تواند رکود در بازارهایی مانند لوازم خانگی را کاهش دهد و از این طریق، به اقتصاد کشور کمک کند. او بر این باور است که اگر بانک مرکزی سیاست‌های موثرتری را در این زمینه اجرا کند، علاوه بر کاهش رکود اقتصادی، مشکل ازدواج جوانان نیز حل خواهد شد.

منبع: میزان

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات