تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر : 142397

چه تغییراتی در واردات کالاهای مصرفی خواهیم داشت؟

چه تغییراتی در واردات کالاهای مصرفی خواهیم داشت؟
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای رسمی به وزیر صمت اعلام کرد که با پایان برنامه ششم توسعه و آغاز برنامه هفتم، کارتابل فنی ساخت داخل به‌طور رسمی حذف می‌شود.

به گزارش شهر بورس، رییس کل سازمان توسعه تجارت، مهدی ضیغمی، در نامه‌ای به عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که به دلیل عدم تمدید ماده 16 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور در برنامه هفتم توسعه، کارتابل فنی بررسی ساخت داخل در واردات کالا حذف می‌شود.

جزییات لغو ماده 16

در این نامه آمده است که مطابق با ماده 16 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (مصوب 15 اردیبهشت 1398)، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف بود تا پایان مدت قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ثبت سفارش کالاهای مصرفی و بادوام خارجی که مشابه ایرانی دارند و با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید می‌شوند را ممنوع کند. با ابلاغ برنامه پنج‌ساله هفتم، این ماده از اعتبار ساقط و وجاهت قانونی ندارد.

حذف کارتابل فنی از پایان مردادماه

از زمان ابلاغ برنامه پنج‌ساله هفتم، زیرساخت‌های حذف کارتابل فنی در مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی (فاوا) آماده‌سازی شده و از پایان مردادماه، کارتابل فنی ساخت داخل به‌طور رسمی حذف خواهد شد.

تأخیر در حذف کارتابل فنی

بند (ت) ماده (120) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت ایران مقرر می‌دارد که «از ابتدای سال 1403 تا زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران معتبر است.» به همین دلیل، حذف کارتابل فنی تا زمان ابلاغ برنامه هفتم به تعویق افتاده بود و ادارات کل استان‌ها و معاونت‌های تخصصی موظف بودند طبق ضوابط جاری به بررسی ساخت داخل برای پرونده‌های ثبت سفارش بپردازند.

خبر مرتبط
واردات موبایل به مرز یک میلیارد دلار رسید
واردات موبایل به مرز یک میلیارد دلار رسید

گمرک ایران از واردات بیش از ۴ میلیون و ۲۲۷ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۹۶۶ میلیون دلار به کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

پس از حذف کارتابل فنی، معاونت‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند با ارائه پیشنهاد به کمیته ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات جهت ارائه پیش‌نویس مصوبه به دولت، نسبت به برقراری موانع تعرفه‌ای و افزایش سود بازرگانی بر اساس سیاست‌های جاری و شرایط اقتصادی اقدام کنند.

منبع: تسنیم

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ