تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 141614

چند درصد از شاغلان کشور را زنان تشکیل می دهند؟

چند درصد از شاغلان کشور را زنان تشکیل می دهند؟
تغییرات جدید در بازار کار زنان ایران نشان می‌دهد که بخش‌های خدمات و صنعت بیشترین جذب زنان شاغل را داشته‌اند.

به گزارش شهر بورس، در بهار سال جاری جمعیت شاغل در بازار کار ایران به 24 میلیون و 745 هزار نفر رسید که از این تعداد 3 میلیون و 956 هزار نفر زن هستند. این تعداد معادل 16 درصد از کل جمعیت شاغل کشور است. بیشترین سهم اشتغال زنان به بخش خدمات تعلق دارد که 61.3 درصد از زنان شاغل را شامل می‌شود. به عبارت دیگر، از هر 100 زن شاغل حدود 61 نفر در بخش خدمات فعالیت می‌کنند. این در حالی است که سهم بخش خدمات از اشتغال مردان حدود 50 درصد است که نشان دهنده اهمیت بیشتر خدمات در بازار کار زنان است.

رشد اشتغال زنان در بخش خدمات

بر اساس گزارش مرکز آمار، در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سهم خدمات از کل جمعیت شاغل زنان افزایش یافته است. همچنین، سهم بخش صنعت از اشتغال زنان نیز رشد کرده، در حالی که نسبت زنان شاغل در کشاورزی کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که بخشی از زنان فعال در بخش کشاورزی به سمت صنعت و خدمات حرکت کرده‌اند.

کاهش اشتغال زنان در بخش کشاورزی

رکود در بخش کشاورزی منجر به کاهش سهم این بخش از کل جمعیت شاغل شده است. در بهار امسال، سهم کشاورزی از اشتغال زنان به 13.1 درصد کاهش یافته، در حالی که در بهار سال گذشته این سهم 15.5 درصد بود. تعداد زنان شاغل در بخش کشاورزی نیز کاهش یافته و به 524 هزار نفر رسیده است.

تغییر مسیر اشتغال زنان از کشاورزی به صنعت و خدمات

برخلاف بخش کشاورزی، سهم اشتغال زنان در بخش‌های خدمات و صنعت افزایش یافته است. سهم خدمات از اشتغال زنان با 2.1 واحد درصد افزایش به 61.3 درصد رسیده و سهم صنعت نیز با 0.1 واحد درصد افزایش به 25.5 درصد رسیده است. تعداد زنان شاغل در صنعت نسبت به بهار سال گذشته 20 هزار نفر و در بخش خدمات 136 هزار نفر افزایش یافته است. این ارقام نشان‌دهنده تغییر جهت اشتغال زنان از کشاورزی به بخش‌های صنعت و خدمات است.

منبع: اقتصادنیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات