تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 144014

پارادوکس، رشد همزمان نرخ اشتغال و بیکاری زنان

پارادوکس، رشد همزمان نرخ اشتغال و بیکاری زنان
نرخ بیکاری زنان با وجود افزایش اشتغال، رشد 0.2 واحد درصدی را تجربه کرده و به 15 درصد رسیده است.

به گزارش شهر بورس، افزایش همزمان نرخ بیکاری و اشتغال زنان در پایان خردادماه، موضوعی است که تحلیل‌گران را به واکاوی واداشته است. بررسی‌های جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد با وجود افزایش 0.1 واحد درصدی اشتغال زنان، نرخ بیکاری این قشر نیز 0.2 واحد درصد رشد کرده است. این در حالی است که 20 درصد از زنان فارغ‌التحصیل آموزش عالی همچنان بیکارند.

افزایش اشتغال و بیکاری زنان در خردادماه

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ اشتغال زنان در 12 ماه منتهی به خرداد 1403 با رشد 0.1 واحد درصدی به 12.1 درصد رسیده است. با این وجود، نرخ بیکاری زنان نیز در همین مدت 0.2 واحد درصد افزایش یافته و به 15 درصد رسیده است. این پارادوکس نشان می‌دهد که افزایش مشارکت اقتصادی زنان به افزایش همزمان نرخ اشتغال و بیکاری انجامیده است.

علت افزایش همزمان اشتغال و بیکاری زنان

افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان، که به معنای افزایش تعداد زنان فعال (شاغل و جویای کار) است، موجب شده تا هر دو نرخ اشتغال و بیکاری افزایش یابد. بر اساس این گزارش، نرخ مشارکت اقتصادی زنان با رشد 0.2 واحد درصدی به 14.3 درصد رسیده است. این بدان معناست که تعداد بیشتری از زنان بالای 15 سال وارد بازار کار شده‌اند و برخی از آنها موفق به یافتن شغل نشده‌اند.

نابرابری در بازار کار زنان و مردان

نرخ بیکاری زنان با 15 درصد، بیش از دو برابر نرخ بیکاری مردان است. همچنین، نرخ اشتغال زنان با 12.1 درصد تنها 19 درصد نرخ اشتغال مردان را تشکیل می‌دهد. این نابرابری نشان‌دهنده وضعیت نابرابر بازار کار برای زنان و مردان است.

خبر مرتبط
تنش های نظامی در منطقه؛ دلار به کدام سمت می تازد؟
تنش های نظامی در منطقه؛ دلار به کدام سمت می تازد؟

تنش‌های نظامی در منطقه و شهادت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، دیروز منجر به رشد قیمت دلار تا محدوده ۶۱هزارو ۶۰۰تومان شد با این حال این روند ادامه نداشت و درنهایت قیمت هر دلار آمریکا در آخرین ساعت معاملات به محدوده ۶۱هزارو ۲۰۰تومان عقب‌نشینی کرد.

نرخ بیکاری زنان جوان

نرخ بیکاری زنان جوان (15 تا 24 ساله) با افزایش 0.3 واحد درصدی به 32.5 درصد رسیده است. در حالی که نرخ بیکاری مردان در همین گروه سنی با کاهش دو درصدی به 17.2 درصد رسیده است. همچنین، 25.4 درصد از زنان بین 18 تا 35 ساله بیکار هستند که این رقم برای مردان معادل 12.2 درصد است.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران، 20 درصد از زنان بالای 15 سال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار هستند. این در حالی است که نرخ بیکاری مردان در این گروه تنها 7.8 درصد است.

اشتغال زنان در بخش‌های مختلف اقتصادی

بیش از 61 درصد از زنان شاغل در بخش خدمات مشغول به کار هستند، 25.5 درصد در بخش صنعت و 13.1 درصد در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند. همچنین، 11.5 درصد از زنان دارای اشتغال ناقص هستند که این رقم برای مردان 6.8 درصد است.

منبع: مرکز آمار ایران

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات