تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 141962

نوسانات تورم بهداشت و درمان/ تحریم‌ها، برجام و حذف ارز ۴۲۰۰

نوسانات تورم بهداشت و درمان/ تحریم‌ها، برجام و حذف ارز ۴۲۰۰

روند تورم نقطه‌ای گروه بهداشت و درمان با توجه به تحریم‌ها، برجام و حذف ارز ۴۲۰۰ دچار نوسانات قابل توجهی بوده است.

به گزارش شهر بورس، بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای گروه بهداشت و درمان در دوران برجام به کمترین و پس از حذف ارز ۴۲۰۰ به بیشترین حد خود رسیده است. این گزارش به تحلیل عوامل موثر بر نوسانات تورم این گروه از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون می‌پردازد.

تحلیل نوسانات تورم بهداشت و درمان

از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون، تورم نقطه‌ای گروه بهداشت و درمان نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. تحریم‌های بین‌المللی در ابتدای دهه ۹۰ نقش زیادی در افزایش سرعت رشد قیمت این گروه داشته‌اند. در دوران توافق برجام، تورم نقطه‌ای این گروه به پایین‌ترین سطح خود، یعنی ۵.۴ درصد رسید. اما پس از حذف ارز ۴۲۰۰، تورم نقطه‌ای به بالاترین سطح خود یعنی ۵۷.۲ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۲ رسید.

اثرات تحریم‌ها بر تورم بهداشت و درمان

در ابتدای دهه ۹۰، تحریم‌های بین‌المللی و افزایش نرخ ارز، باعث افزایش سرعت رشد قیمت در گروه بهداشت و درمان شدند. این روند در مرداد ۹۲ به اوج خود یعنی ۴۵.۶ درصد رسید و با آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی، روندی نزولی به خود گرفت.

تاثیر برجام و خروج از آن بر تورم بهداشت و درمان

در دوران برجام، کاهش قابل توجهی در سرعت رشد قیمت‌ها و تورم نقطه‌ای گروه بهداشت و درمان مشاهده شد. تورم نقطه‌ای این گروه در شهریور ۹۶ به کمترین مقدار خود یعنی ۵.۴ درصد رسید. اما با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، تورم نقطه‌ای این گروه دوباره روند صعودی پیدا کرد.

خبر مرتبط
بازار طلا در پیشرانی دو موتور قدرتمند؛ دلار و طلای جهانی
بازار طلا در پیشرانی دو موتور قدرتمند؛ دلار و طلای جهانی

دو نیروی قوی دلار و طلای جهانی، همزمان بازار طلا را به سمت قیمت‌های جدید هدایت می‌کنند. این در حالی است که نوسانات شدید دلار آزاد و ریسک‌های سیاسی همچنان تاثیرات خود را بر بازار طلا و ارز ایران دارند.

نقش حذف ارز ۴۲۰۰ در افزایش تورم بهداشت و درمان

با حذف ارز ۴۲۰۰ در ابتدای سال ۱۴۰۱، سرعت رشد قیمت در گروه بهداشت و درمان افزایش یافت. این افزایش تا سال بعد ادامه داشت و در اردیبهشت ۱۴۰۲، تورم نقطه‌ای به رکورد ۵۷.۲ درصد رسید. پس از آن، اثر تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تخلیه شد و تورم نقطه‌ای این گروه روندی نزولی پیدا کرد.

تاثیرات همه‌گیری کرونا بر تورم بهداشت و درمان

با آغاز همه‌گیری کرونا در اسفند ۹۸، نوسانات زیادی در تورم نقطه‌ای گروه بهداشت و درمان مشاهده نشد. این موضوع ممکن است به دلیل اجتناب مردم از مراجعه به مراکز درمانی برای مشکلات غیرکرونایی بوده باشد. اما با تشدید همه‌گیری و آغاز واکسیناسیون در نیمه دوم سال ۹۹، تورم نقطه‌ای این گروه دوباره روند صعودی پیدا کرد.

رشد قیمت نقطه‌ای گروه بهداشت و درمان از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون به دلایلی مانند تحریم‌های بین‌المللی، جهش‌های ارزی، سیاست‌های دولتی و تغییرات اقتصادی دچار نوسانات بسیاری بوده است. به طور کلی، تورم نقطه‌ای به معنای میزان تغییرات شاخص قیمت‌ها در یک دوره نسبت به دوره مشابه در سال گذشته است. اگر تورم نقطه‌ای مثبت باشد، نشان دهنده افزایش قیمت‌ها است و اگر منفی باشد، نشان دهنده کاهش قیمت‌ها است.

منبع:اکو ایران

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات