تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
کد خبر : 140967

مقایسه هزینه مسکن در ایران و کشورهای همسایه، ایران در صدر

مقایسه هزینه مسکن در ایران و کشورهای همسایه، ایران در صدر
هزینه‌های مسکن در ایران به شدت افزایش یافته و سهم بزرگی از درآمد خانوارها را به خود اختصاص داده است، در حالی که در کشورهای همسایه و اروپایی این هزینه‌ها بسیار کمتر است.

به گزارش شهر بورس، هزینه‌های مسکن در ایران به سطح بحرانی رسیده است. سهم هزینه مسکن از درآمد خانوار در ایران به ۳۸ درصد افزایش یافته است، در حالی که این شاخص در کشورهای همسایه بسیار کمتر است. به‌عنوان مثال، در ترکیه طی سال ۱۴۰۱، تنها ۱۲ درصد از درآمد خانوارها صرف مسکن می‌شود.

افزایش هزینه‌های مسکن در ایران

سهم مسکن از سبد خانوارهای ایرانی به بحران تبدیل شده است. بر اساس آمارهای رسمی، ۳۸ درصد از هزینه‌های خانوار صرف مسکن می‌شود و این عدد برای خانوارهای تهرانی به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد. این در حالی است که مطابق با استانداردهای جهانی، سهم هزینه مسکن از سبد خانوار نباید از ۳۰ درصد تجاوز کند.

رشد سرسام‌آور اجاره‌بها

گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط مبلغ اجاره ماهانه به اضافه سه درصد ودیعه، طی سال 1390 بالغ بر متری ۱۳ هزار و ۸۸۸ تومان بوده است. این شاخص در سال 1391 به متری ۲۲ هزار و ۱۱۲ تومان رسیده است. رشد قیمت اجاره‌بها در سال 1399 شدت گرفته و فشار زیادی به مستاجران وارد کرده است؛ به طوری که مبلغ اجاره‌بها به متری ۶۳ هزار تومان رسیده است. در سال 1400، مستاجران برای هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران، باید ۸۹ هزار تومان پرداخت می‌کردند.

مقایسه هزینه مسکن در کشورهای همسایه

ایران بیشترین هزینه مسکن را در سبد خرید خانوارها در بین کشورهای همسایه دارد. داده‌های منتشر شده توسط statista نشان می‌دهد که در سال 1401، عربستان با ۲۶ درصد پس از ایران بیشترین هزینه‌های مسکن را دارد. پس از عربستان، کشورهای امارات، کویت، عراق، قطر و عمان با ۲۳ درصد و ارمنستان با ۲۰ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ترکیه تنها سهمی ۱۲ درصدی از هزینه‌های مسکن دارد.

خبر مرتبط
راهنمای کامل دریافت وام مستاجری + مبلغ و جزئیات
راهنمای کامل دریافت وام مستاجری + مبلغ و جزئیات

وام مستاجری سال ۱۴۰۳ از طریق ۲۰ بانک مختلف ارائه می‌شود. در این مطلب به شرایط و نحوه دریافت این وام پرداخته‌ایم.

هزینه مسکن در کشورهای اروپایی و آمریکا

بر اساس این داده‌ها، کشورهای اروپایی ۲۴ درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌های مسکن می‌کنند، در حالی که در ایالات متحده، ۱۸ درصد از درآمد خانوارها به مسکن اختصاص یافته است. این در حالی است که هزینه‌های مسکن در ایران به سمت سهمی ۴۰ درصدی از درآمد خانوارها پیش می‌رود.

در کلانشهرهایی مانند تهران، برخی از خانوارها مجبورند تمام درآمد خود را به هزینه‌های مسکن اختصاص دهند و برای امرار معاش به دنبال منابع درآمدی دیگری باشند.

منبع: تجارت‌نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ