تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر : 140728

مشاهده پشه آئدس در آذربایجان شرقی

مشاهده پشه آئدس در آذربایجان شرقی
پشه آئدس در آذربایجان‌شرقی مشاهده شده اما تاکنون هیچ گزارشی از ابتلا به تب دنگی در این استان ثبت نشده است.

به گزارش شهر بورس، پشه آئدس در شهرستان کلیبر استان آذربایجان‌شرقی مشاهده شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بهمن نقی‌پور، اعلام کرد که تاکنون هیچ گزارشی از ابتلا به تب دنگی در این استان دریافت نشده است.

مشاهده پشه آئدس در کلیبر

نقی‌پور بیان کرد که با تلاش‌های مداوم معاونت‌های تحقیقات و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پشه آئدس در کلیبر مشاهده شده است. این پشه می‌تواند ویروس تب دنگی را منتقل کند، اما خوشبختانه انتقال این ویروس از انسان به انسان وجود ندارد.

وضعیت شیوع تب دنگی در ایران

این نوع پشه در چندین استان کشور مشاهده شده و تاکنون بیش از ۱۵۰ مورد ابتلا به تب دنگی ثبت شده است که تنها ۱۲ مورد آن در داخل کشور اتفاق افتاده است. پشه آئدس عمدتاً در مناطق مرطوب مانند مخازن و سدهای نگهداری آب، ظروف آب زیر گلدان، آب ظرف حیوانات، لاستیک‌های کهنه و زباله‌های رها شده در طبیعت زندگی می‌کند.

علائم و پیشگیری

دکتر نقی‌پور تاکید کرد که ۸۰ درصد موارد ابتلا به تب دنگی بدون علائم یا با علائم خفیف سرماخوردگی مثل تب و سردرد شدید همراه است. در موارد نادر، این بیماری می‌تواند درد شدید مفاصل و استخوان، خونریزی مخاطی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد. بهترین راه پیشگیری جمع‌آوری زباله‌ها و شیرابه‌ها از سطح شهر و استفاده از پمادهای دورکننده حشرات است.

خبر مرتبط
پیش بینی بورس فردا | دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
پیش بینی بورس فردا | دوشنبه 1 مرداد ماه 1403

امروز (یکشنبه) بازار سهام در حالی آخرین روز معاملاتی تیرماه را پشت سر گذاشت که شاخص کل بیش از 20 هزار واحد ریزش داشت. پیش بینی بورس فردا چگونه است؟ آیا با بازگشایی خوب نمادهای بزرگ، شاهد تغییر روند بورس خواهیم بود؟!

احتمال شیوع در فصل پاییز

به گفته نقی‌پور، در فصل پاییز نیز امکان شیوع بیماری وجود دارد، زیرا بارندگی می‌تواند زمینه رشد پشه‌ها را فراهم کند و در صورتی که پشه‌ها دارای ویروس باشند، می‌توانند ده‌ها نفر را مبتلا کنند.

طبق آمار، حدود ۱۵۰ مورد ابتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده که بیشتر این افراد مسافران کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس بوده‌اند. موارد ابتلا به تب دنگی در استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، اصفهان و گیلان شناسایی شده است. علائم این بیماری شامل تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع، بثورات پوستی و خونریزی از لثه یا سایر قسمت‌های بدن است.

منبع: ایرنا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ