تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر : 136587

شروع تعیین سقف اجاره بها از امروز/ کاهش التهاب یا افزایش مشکلات؟

شروع تعیین سقف اجاره بها از امروز/ کاهش التهاب یا افزایش مشکلات؟
از امروز اجرای سقف اجاره بها توسط شورای عالی مسکن آغاز می‌شود. اما آیا این اقدام می‌تواند به کاهش التهاب بازار مسکن کمک کند؟

به گزارش شهر بورس، الزام به رعایت سقف اجاره بها از سوی موجران و مستاجران از امروز توسط شورای عالی مسکن ابلاغ می‌شود. با این حال، به گفته وزیر راه و شهرسازی، هنوز اعداد برخی استان‌ها نهایی نشده است.

آغاز ابلاغ سقف اجاره بها

بازار مسکن و اجاره بها از امروز با تعیین سقف اجاره بها وارد فاز جدیدی می‌شود. این تصمیم دولت با هدف کاهش التهاب بازار مسکن اتخاذ شده است. برخی کارشناسان اقتصادی موافق دخالت دولت در بازار مسکن هستند و برخی دیگر مخالف، اما به نظر می‌رسد دولت و مجلس شورای اسلامی این مسیر را به عنوان سریع‌ترین راه‌حل برای کمک به مستاجران انتخاب کرده‌اند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، پیش از تایید صلاحیت خود برای انتخابات ریاست جمهوری بارها اعلام کرده بود که دخالت دولت در بازار مسکن می‌تواند به آرامش بازار کمک کند. وی تأکید کرد که برای اولین‌بار دولت می‌تواند سقف اجاره‌بها تعیین کند و در صورتی که تورم در استانی بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای مسکن می‌تواند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم نسبت به تعیین سقف اقدام کند.

اعلام نهایی سقف اجاره بها

بذرپاش در آخرین نشست خبری خود به همراه رئیس کل بانک مرکزی و سخنگوی دولت اعلام کرد که قبل از ابلاغ قانون ساماندهی که با همکاری مجلس و دولت سیزدهم صورت گرفت، هیچ قانونی برای مدیریت بازار وجود نداشت. او افزود که پس از هفدهمین شورای عالی مسکن، اعداد استخراج شده مراکز استان‌ها نهایی و ابلاغ خواهند شد. این اقدام به‌منظور مشخص شدن سقف مجاز برای اجاره بهای استان‌ها است.

خبر مرتبط
شرایط جدید وام نهضت ملی مسکن؛ دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی
شرایط جدید وام نهضت ملی مسکن؛ دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی

در جلسه اخیر شورای عالی مسکن، با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شد که می‌تواند به بهبود شرایط بازار مسکن کمک کند.

واکنش کارشناسان به تعیین سقف اجاره بها

تعیین سقف اجاره بها از سوی دولت و شورای عالی مسکن از چند ماه پیش مطرح شده و باعث شده تا انتقادات و حمایت‌هایی از سوی کارشناسان مختلف به همراه داشته باشد. حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف اجاره بها می‌تواند به بازار مسکن کمک کند، گفت: سیاست نرخ‌گذاری دستوری درخصوص بازار مسکن از سوی سیاستگذاران، دولت‌ها را از هدف اصلی خود یعنی تسهیلگری برای افزایش تولید مسکن دور می‌کند.

تاثیر تعیین سقف اجاره بها بر بازار مسکن

محتشم ادامه داد: نرخ‌گذاری بر بازار مسکن نمی‌تواند راهکار اساسی برای کاهش التهاب بازار باشد. این اقدامات ممکن است در مقاطعی از درج قیمت در سایت‌ها جلوگیری کند و حالا نیز برای اجاره‌بها سقف در نظر گرفته شده است. این مسائل باعث ایجاد مشکل در تولید یا رشد تولید مسکن می‌شود.

حمایت کارشناسان از تعیین سقف اجاره بها

برخی کارشناسان نیز موافق تعیین سقف اجاره بها توسط دولت هستند و این اقدام را به نوعی بازدارنده برای جلوگیری از نرخ‌های نجومی عنوان می‌کنند. مجید گودرزی، کارشناس اقتصاد مسکن، با اشاره به افزایش قیمت مسکن در فصل جابه‌جایی مستأجران، گفت: تصویب قانون تعیین سقف اجاره بها به همراه قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند زمینه را برای جلوگیری از نرخ‌های نجومی در بازار اجاره مسکن فراهم کند.

گودرزی افزود: قانون جدید ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، اجازه نظارت مؤثر وزارت راه و شهرسازی بر دفاتر مشاوران املاک را صادر کرده و در نتیجه با تصویب و اجرای این قانون تمام راه‌های دور زدن قانون تعیین سقف اجاره بها مسدود است.

این اظهارات نشان می‌دهد که هر طرح و برنامه‌ای، به‌ویژه در حوزه مسکن، ممکن است در ابتدای کار مشکلاتی ایجاد کند اما به نظر می‌رسد تعیین سقف اجاره بها اگر سود نداشته باشد، ضرر نخواهد داشت. باید منتظر ماند و دید که آیا «محمد مخبر»، سرپرست ریاست جمهوری، در جلسه شورای عالی مسکن اعداد تعیین شده برای اجاره بها در استان‌ها را تأیید و یا تغییر خواهد داد.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ