تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر : 138176

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در مجمع عمومی عادی سالیانه مطرح کرد؛

رشد 37 درصدی تولید در مجتمع فولاد خراسان در سال 1401

رشد 37 درصدی تولید در مجتمع فولاد خراسان در سال 1401
طهمورث جوان بخت مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: سال گذشته 37 درصد رشد تولید با ظرفیت ثابت داشتیم در حالیکه شرکت‌های دیگر با فاصله زیادی از ما قرار گرفته‌اند.

طهمورث جوان بخت مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در مجمع عمومی عادی سالیانه  صاحبان سهام شرکت اظهار داشت: بیش از هفت هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به وضعیت صنعت گفت: کشور ما در عرصه جهانی رتبه دهم در تولید فولاد را دارد که جایگاه ما با یک رتبه ارتقا به رتبه دهم رسیده و امیدواریم که این رتبه را در سال 2024 حفظ کنیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در خصوص نرخ فولاد و میلگر هم گفت: طی دو سال، میلگرد از 922 دلار به 586 دلار رسیده و همچنین شمش فوب دریای سیاه از 783 دلار به 499 دلار رسیده است.

وی ادامه داد: با تبعیت از قیمت‌های جهانی قیمت‌های داخلی هم کاهش یافته و به طور مثال در سال 1402 میلگرد رشد منفی داشته است. البته میلگر شرکت ما در اوایل سال 1402 و اواخر سال 1402 فروش بالاتر از میانگین بورس داشته است و در بقیه موارد هم کمی پایین‌تر یا بالاتر از بورس هستیم.

خبر مرتبط
نگاهی به عملکرد فولاد در خردادماه
نگاهی به عملکرد فولاد در خردادماه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در یک ماهه خرداد 1403 بیش از 25،000 میلیارد تومان فروش از محصولات داشت.

رشد 97 درصدی صادرات از مجتمع فولاد خراسان در سال 1402

جوان بخت یادآور شد: اگرچه شرایط بورس هم مهم است اما اینکه شما محصولتان را در چه شرایطی و با چه قیمتی عرضه کنید، قیمت را می‌سازد.

وی با بیان اینکه در سال 1401 خرید مواد ما یک میلیون و 512 هزار تن بود که حدود 200 تن آن از منطقه بوده است، گفت: اما سال گذشته اغلب تامین مواد ما از منطقه سنگان بود که هزینه حمل آن کمتر از 300 تومان بود در حالیکه اگر می‌خواستیم این مواد را از سایر مناطق خریداری کنیم حداقل 3 کدال تفاوت داشت.

جوان بخت با اشاره به اقدامات این شرکت در سال 1402 عنوان کرد: سال گذشته بالع بر 100 هزار تن قراضه خریداری و برای زمستان ذخیره کردیم در حالیکه اگر خرید آن را برای زمستان نگه می‌داشتیم اولا قیمت بالاتری داشت و دوما نمی‌توانستیم ماهانه بیش از پنج یا شش هزار تن قراضه تامین کنیم.


بیشتر بخوانید: رشد 73 درصدی فروش فولاد خراسان در اردیبهشت 1403/ فخاس همچنان می‌درخشد


مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان درباره میزان تولید مجتمع فولاد خراسان توضیح داد: سال گذشته در گندله سازی 14 درصد رشد داشتیم البته محدودیت‌های گاز و برق وجود دارد و اگر این محدودیت‌ها وجود نداشته باشیم می‌توانیم به سقف ظرفیت برسیم اما محدودیت‌ها وجود دارد و با وجود آن ماکسیمم تولید را رقم زدیم.

وی ادامه داد: در بحث اسفنجی در سال 1401 ما 980 هزار تن تولید داشتیم اما سال گذشته 29 درصد رشد داشتیم که بیشترین حاشیه سود شرکت نیز در اسفنجی ساخته می‌شود و چه در اسفنجی و چه در گندله سازی ما رکورد رشد ماهانه را هم در برخی ماه‌ها شکستیم.

جوان بخت با بیان اینکه شرکت ما افزایش ظرفیت نداشته و مانند باقی فولادسازان دو کوره داریم، ابراز داشت: قراضه‌های خریداری شده، افزایش تولید در اسفنجی و رکوردهایی که زدیم در مرحله فولادسازی خود را نشان می‌دهد که همان مرحله ذوب و ریخته گری است.

وی ادامه داد: سال گذشته ما در بحث شمش حدود 37 درصد با همان ظرفیت ثابت رشد تولید داشتیم؛ یعنی در سال 1401 با دو کوره 772 هزار تن تولید داشتیم اما سال گذشته به بیش از یک میلیون و 50 هزار تن رسیدیم و برنامه تولید امسال ما هم تولید یک میلیون و 200 هزار تن است.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان با بیان اینکه ظرفیت اسمی میلگرد ما 550 هزار تن است، عنوان کرد: ما سال گذشته رکورد تولید میلگرد را زدیم و از 605 هزار تن تولید داشتیم اما بیشتر از 610 هزار تن نمی‌توان تولید کرد چون ظرفیت این کارخانه 550 هزار تن است. آخر رکورد در میلیگرد مربوط به سال 93 بود و از آن زمان رکوردی نداشتیم تا اینکه در آبان 1402 رکورد ماهانه 63 هزار تن تولید را ثبت کردیم.

وی با اشاره به عدم نفع هزار میلیاردی به دلیل مشکلات برق و گاز گفت: این موضوع دامن گیر تمام فولادسازان است و کاری نمی‌توان انجام داد اما باید مدیریت کرد و ما هم سال گذشته ایم مسئله را مدیریت کردیم.

رشد 37 درصدی تولید در مجتمع فولاد خراسان در سال 1401

جوان بخت ادامه داد: اگر بخواهیم خودمان را با رقبا مقایسه کنیم در وهله اول باید رشد را مقایسه کنیم که ما سال گذشته 37 درصد رشد تولید با ظرفیت ثابت داشتیم در حالیکه شرکت‌های دیگر با فاصله زیادی از ما قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در تشریح مقایسه عملکرد سه ماهه شرکت هم گفت: در گندله سازی رشد 30 درصدی و در اسفنجی و شمش هم رشد 6 درصدی داشته‌ایم. در بحث فروش هم در شمش رشد فروش 38 درصدی و در میلگرد رشد فروش 5.5 درصدی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در فروش داخلی شمش رشد 10 درصد و در میلگرد رشد 9 درصد را داشتیم و در بحث صادرات در مجموع رشد 97 درصدی را در سال 1402 نسبت به سال 1401 ثبت کردیم. در رشد ریالی شمش هم رشد هفت همت و در ملیگرد 13 همت را داشتیم.

جوان بخت با اشاره به عملکرد حوزه فروش و درآمد فروش تغییرات قیمت، اظهار کرد: میانگین قیمت کشف شده بورس کالای شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد رشد داشته که ناشی از افزایش تولید و فروش است.

وی ادامه داد: در عملکرد فروش و درآمد عملیاتی هم شاهد رشد ۱۰۸ درصدی میلگرد در سه ماهه اول امسال بودیم همچنین درآمد عملیاتی طی این سه ماه امسال نیز ۱۱۷ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان افزود: در عملکرد مالی که برای سهامداران مهم است، درآمد عملیاتی ۸۷ درصد رشد یافته و سود خالص در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۱۴۵ درصد و حاشیه سود ۸.۶ رشد داشته است.

وی گفت: علیرغم وضعیت قیمت انرژی که اسفند سال گذشته قیمت برق از ۶۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان در اردیبهشت امسال رسید، اما حاشیه سود نزولی را صعودی کردیم.

جوان بخت در خصوص سرمایه شرکت نیز خاطرنشان کرد: سال گذشته در مجمع، سود شرکت توزیع نشده و به سود انباشته تبدیل شد و پروژه‌های مختلفی تعریف کردیم که در سال ۱۴۰۲ صعودی شده و رشد بالایی داشت و ناشی از این بود که معاف مالیاتی را گرفتیم.

وی اضافه کرد: حاشیه سود عملیاتی ما ۸.۵ درصد رشد داشت، اما حاشیه سودی که مرحله اول کنسانتره می‌سازد با حاشیه سود سایر مراحل بسیار متفاوت بوده و کنسانتره فولاد شرق را که چند سال بود ۲۰ درصد رشد داشت و برج هشت سال گذشته الحاقیه را گرفته و با تغییر روش ۲۰ درصد رشد دادیم و رشد اصلی شش ماه دوم امسال یک دفعه خود را نشان می‌دهد.

مديرعامل شركت فولاد خراسان ادامه داد: در گندله سازی نیز پیمانکار آن مشخص شده و تا ۱۸ ماه به بهره‌برداری رسیده و رشد آن به ۳.۴ درصد می‌رسد.

وی همچنین گفت: رشد توسعه زیرسقف اسفنجی نیز از ۱.۶ درصد به ۲.۲ درصد و بریکت سازی ۱.۷ درصد می‌یابد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ