تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲:۴۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 143578

نشست «کتاب ماه» در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد

رئالیسم ادبی از واقعیت‌ها سخن می‌گوید

رئالیسم ادبی از واقعیت‌ها سخن می‌گوید
نشست کتاب ماه تبریز با موضوع «رئالیسم ادبی»، با حضور اساتید و علاقه‌مندان ادبیات در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش شهر بورس، در این جلسه ناصر مطلب‌زاده، مقصود اسماعیلی، صمد رحمانی و محمد نژاد کاظم به بررسی اجمالی مکاتب ادبی با محوریت رئالیسم ادبی پرداختند.
در این جلسه، صمد رحمانی، منتقد ادبی، رئالیسم را محصول قرن نوزدهم عنوان کرد و گفت: مکتب رئالیسم بعد از کلاسیسم، نئوکلاسیسیم و رمانتیسم در کنار دیگر مکاتب ادبی ظهور کرد و بسیاری استاندال و بالزاک را از سردمداران این مکتب می‌دانند.
وی افزود: نوشته‌های بالزاک در دستۀ رئالیسم اجتماعی جای می‌گیرند و حقیقت جامعه را به شکل عریان نشان می‌دهند و نمونه آن در ادبیات روسیه را در آثار نیکولای گوگول می‌توان دید.
رحمانی همچنین در خصوص رئالیسم انتقادی گفت: این نوع از رئالیسم از فرانسه و با نوشته‌های استاندال آغاز شد و در آثار خلق شده در این سبک، انتقاد شدید از جامعه مشاهده می‌شود و از این بابت شباهت بسیاری با رئالیسم اجتماعی دارد.
بر اساس این گزارش، ناصر مطلب‌زاده، استاد دانشگاه نیز در این جلسه به بررسی ویژگی‌های رئالیسم ادبی پرداخت و گفت: اگر ادبیات پیشارئالیسم را نشناسیم، قادر به فهم رئالیسم نخواهیم بود.
وی افزود: در قرن نوزده، جامعه به دنبال فرآورده ادبی متفاوتی بود که با روزمره نسبت داشته باشد و اولین ویژگی آن حقیقت‌مانندی و آوردِ امر واقعی در رمان است که همواره مورد انتقاد مدرنیست‌ها قرار گرفته است؛ چرا که از نظر پیروان مدرنیسم و پست‌مدرنیسم، واقعیت چیزی نیست که بتوان آن را با عنصر زبان بیان کرد.
مطلب‌زاده همچنین تأکید کرد: در آثاری که در دسته رئالیسم قرار می‌گیرند، به اقشار متوسط به پایین جامعه پرداخت می‌شود و همچنین این آثار جزئیات محور هستند، به علاوه آثار رئالیستی اگرچه جامعه را به‌نقد می‌کشند، اما بیانیه سیاسی نیستند و لزوماً پایان تلخی نیز ندارند.
این گزارش می‌افزاید، در ادامه این نشست، مقصود اسمعیلی، استاد دانشگاه، نیز به تفاوت‌های رئالیسم قرن 19 و 20 و رئالیسم در تئاتر پرداخت و تأکید کرد: زبان، واقعیت را می‌سازد و ما جز زبان چیزی نداریم، چرا که زبان، ایستاییِ اندیشه را سبب می‌شود.
وی افزود: تئاتر از دل نمایش‌های مذهبی و تعزیه‌ها بیرون آمده و نمایش‌ها از یونان باستان رئالیستی هستند.
مقصود اسمعیلی همچنین، رئالیسم روانشناسانه را اوجِ رئالیسم عنوان کرد و گفت: آثار داستایووسکی در رئالیسم روانشناختی قرار می‌گیرد.
گفتنی است در این نشست آثار خلق شده در سبک رئالیسم نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز

خبر مرتبط
آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق تبریز برگزار شد
آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق تبریز برگزار شد

مراسم یادبود و آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات