تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
زمان مطالعه: 13 دقیقه
کد خبر : 145139

گزارش اتاق تبریز به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی؛

جایگاه تشکل‌های اتاق بازرگانی تبریز در توسعه اقتصادی استان

جایگاه تشکل‌های اتاق بازرگانی تبریز در توسعه اقتصادی استان
تشکل‌ها، به‌عنوان پلی میان دولت و بخش خصوصی، نقشی کلیدی در ایجاد مناسبات میان بخش خصوصی و دولت و به‌تبع آن در توسعه اقتصادی، تقویت روابط تجاری و ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های تولیدی و خدماتی ایفا می‌کنند.
به گزارش شهر بورس، در این میان، تشکل‌های اتاق بازرگانی تبریز به‌عنوان یکی از پیشروترین و فعال‌ترین نهادهای اقتصادی استان، توانسته‌اند با بهره‌گیری از توانمندی‌های بومی و ظرفیت‌های منطقه‌ای، جایگاهی ممتاز در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی به‌دست آورند. این تشکل‌ها، با ایجاد بستری مناسب برای تعامل و همفکری، نقش مؤثری در رفع موانع و تسهیل فرآیندهای اقتصادی داشته و به‌عنوان الگوی موفقی در کشور شناخته می‌شوند. روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی، فرصتی است تا با قدردانی از تلاش‌ها و دستاوردهای این نهادها، به تبیین نقش و جایگاه آن‌ها در مسیر توسعه پایدار و همگام با چشم‌اندازهای آینده کشور پرداخته و مروری بر فعالیت‌های صورت گرفته در تشکل‌های اتاق طی سال‌های اخیر داشته باشیم.
اتاق بازرگانی تبریز شامل 10 تشکل که هر کدام در حوزه خود فعالیت‌های خاصی انجام می‌دهند:

  • شعبه اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران در استان آذربایجان‌شرقی
  • اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم استان آذربایجان‌شرقی
  • اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی
  • انجمن کارگزاران گمرکی استان آذربایجان‌شرقی
  • انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان‌شرقی
  • اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کفش استان آذربایجان‌شرقی
  • انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان آذربایجان‌شرقی
  • انجمن جوانان کارآفرین استان آذربایجان‌شرقی
  • انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و واسنجی استان آذربایجان‌شرقی
  • انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان آذربایجان‌شرقی

با توجه به اینکه آذربایجان‌شرقی، یک استان صنعتی است و بخش قابل‌توجهی از اقتصاد آن، توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، اهمیت تشکل‌ها صدچندان است، به‌خصوص اینکه تشکل‌های موجود در اتاق به‌نوعی تمام بخش‌های کلیدی و اساسی از جمله بخش صنعت، کشاورزی، خدماتی، تجارت، چرم، کفش، فرش دستباف و شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شوند و هر یک از این تشکل‌ها با تکیه بر توانمندی‌ها و تخصص‌های خود، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های مختلف استان ایفا می‌کنند.
از عمده فعالیت‌های انجام‌شده در اتاق بازرگانی تبریز طی سال گذشته می‌توان به شبکه‌سازی اشاره کرد که توانسته است، فعالیت‌های تشکل‌های خود را به سمت مسئله‌محور بودن سوق دهد.
حضور روسای تشکل‌های استان در جلسات رسمی اتاق و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان و طرح مشکلات صنفی و تخصصی و بهره‌گیری از ظرفیت و نظرات کارشناسی آن‌ها، سهم بالای ۸۰ درصدی تشکل‌ها در ۸ کمیسیون تخصصی اتاق تبریز و حضور اعضای تشکل‌ها استانی در هیئت‌های حل اختلاف از جمله اقدامات مهم در راستای پویایی بیشتر تشکل‌ها محسوب می‌شود.
شبکه‌سازی تشکل‌ها به‌عنوان فرآیندی برای ایجاد ارتباطات و همکاری است، که مزایای متعددی را برای تشکل‌ها به ارمغان می‌آورد، این مزایا شامل تبادل دانش و منابع، افزایش ظرفیت و توانمندی توسعه و ایجاد فرصت‌های جدید است، با این حال ایجاد و حفظ شبکه‌های تشکلی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای غلبه بر این چالش‌ها نیاز به ایجاد بستر مناسب و ارائه مشوق‌هایی برای مشارکت تشکل‌ها در شبکه‌سازی ضروری است . در این راستا اقداماتی در بازرگانی تبریز برای ایجاد بستر لازم و انجام‌شده است که از آن جمله می‌توان به معرفی تشکل‌ها و شناساندن پتانسیل آن‌ها، ایجاد فرصت‌های همکاری از طریق طرح نظرات و پیشنهادهای سازنده، برگزاری اجلاس، کارگاه‌ها و رویدادها و دوره‌های آموزشی، توسعه برنامه‌های حمایتی امور تشکل‌های اتاق تبریز با اعطای کمک‌های مالی، تشویق به اشتراک‌گذاری دانش و منابع بین تشکل‌ها و… اشاره کرد.
برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک تخصصی در حوزه‌های مختلف بین اعضای تشکل‌ها در طول سال از جمله دوره آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای فعالان اقتصادی شهرستان بناب و منطقه آزاد ارس، دوره آموزشی بین‌المللی رانندگان حرفه‌ای (CPC)  ، دوره آموزشی بین‌المللی حمل کالاهای خطرناک (ADR)، دوره آموزشی تشریح و تبیین قانون دائمی مالیات بر ارزش‌افزوده برای واحدهای تولیدی مستقر در چرمشهر، دوره آموزشی نحوه ثبت شرکت‌های تجاری، تبیین قوانین و مقررات تأمین اجتماعی ماهانه ویژه نمایندگان اتاق در هیئت‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی با موضوع تبیین مقررات مرتبط با پیمانکاران، دوره آموزشی حاکمیت شرکتی ضرورت امروز بنگاه‌های بخش خصوصی، آموزش اصول  فنون و مذاکره  و کارگاه آموزشی روابط کار ویژه نمایندگان کارفرمایان، یکی دیگر از فعالیت‌های مهم در امور تشکل‌های اتاق تبریز محسوب می‌شود که با هدف ارتقای مهارت‌های تولیدی و تجاری، آشنایی با قوانین و مسائل حقوقی، برگزاری دوره آموزش حقوق معدن برای معدنکاران شمال غرب کشور و قضات دادگستری، با همکاری خانه معدن ایران و خانه معدن استان آذربایجان شرقی و… به‌صورت مستمر برگزار می‌شود. لازم به ذکر است، برنامه‌ریزی آموزشی سالانه اتاق تبریز با در نظر گرفتن نیازهای آموزشی تشکل‌ها تدوین و انجام می‌شود.
شایان ذکر است، اعضای تشکل‌ها با حضور در گروه‌ها تخصصی اتاق و هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی و تأمین اجتماعی، می‌توانند مسائل و مشکلات جاری در بخش‌های مختلف را از طریق با تبادل‌نظر و خرد جمعی طرح و برای حل آن‌ها چاره‌جویی کنند و با این اقدام تشکل‌ها می‌توانند با همکاری با یکدیگر صدای قدرتمندتری برای بخش خصوصی ایجاد کنند و در مورد مسائل مربوط به ذینفعان خود و جامعه به وکالت بپردازند.
برگزاری نشست‌های فصلی اعضای هیئت‌مدیره تشکل‌ها با هیئت نمایندگان اتاق تبریز با تأکید بر بررسی مسائل و مشکلات جاری فعالان اقتصادی استان، به‌منظور ارائه راهکارها، پیشنهادهای و نظرات کارشناسی تشکل‌ها و رتبه‌بندی تشکل‌های اتاق، یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته طی یک سال گذشته است.
برگزاری رویدادها و همایش‌های مشترک امور تشکل‌های اتاق تبریز با سایر تشکل‌ها استانی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته طی سال گذشته است که از آن جمله می‌توان به برگزاری چهارمین نشست مشترک اعضای اتحادیه‌های صادرکنندگان فرش دستباف سراسر کشور و بزرگان صنعت فرش دستباف ایران با موضوع چالش‌های صادرات فرش دستباف در محل اتاق بازرگانی تبریز که به همت اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان آذربایجان شرقی و امور تشکل‌های اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، اشاره کرد.
برگزاری هفتمین همایش ملی کفش با حضور اتحادیه‌های چرم و کفش کشور، معاون وزیر صمت وقت و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران و تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم و کفش کشور، به همت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کفش استان آذربایجان‌شرقی و امور تشکل‌های اتاق بازرگانی تبریز و با مشارکت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کفش کشور در محل اتاق بازرگانی تبریز، اعزام تورهای تجاری و صنعتی به نمایشگاه‌های تخصصی چرم و کفش کشورهای ترکیه و روسیه و حضور ۱۰ برند منتخب صنعت کفش تبریز به‌عنوان غرفه دار در دو نمایشگاه «آی مد» استانبول، به همت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کفش استان آذربایجان‌شرقی، یکی دیگر از فعالیت‌های مشترک صنفی این تشکل‌ها به شمار می‌رود.
امضای تفاهم همکاری صنعتی اتاق بازرگانی تبریز با ۱۲ دانشگاه استان آذربایجان‌شرقی به‌منظور تأمین نیروی انسانی متخصص در قالب بورسیه تحصیلی برای فعالان اقتصادی استان با مشارکت تشکل‌ها، امضای تفاهم‌نامه همکاری آموزشی اتاق بازرگانی تبریز با اداره کل فنی و حرفه استان آذربایجان‌شرقی، به‌منظور توانمندسازی و ارتقاء سطح دانش فنی و تخصصی نیروی انسانی فعال در واحدهای تولیدی صنعتی استان با مشارکت تشکل‌های صنعتی استان از دیگر فعالیت‌های مشترک امور تشکل‌ها و امور کمیسیون‌های اتاق تبریز به شمار می‌رود.

گزارش: ساناز شهابی

خبر مرتبط
آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق تبریز برگزار شد
آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق تبریز برگزار شد

مراسم یادبود و آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات