تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۱۵
زمان مطالعه: 11 دقیقه
کد خبر : 114754

تصمیمات فدرال رزرو چه تاثیری بر بازارهای مالی دارند؟

تصمیمات فدرال رزرو چه تاثیری بر بازارهای مالی دارند؟
فدرال رزرو یک سیستم مالی آمریکایی است؛ اما تأثیر تصمیمات این سیستم، گسترده‌تر از ایالات متحده و در واقع کل جهان را در برمی‌گیرد؛ در این مقاله به شما خواهیم گفت که بازارهای مالی چطور تحت تأثیر تصمیمات این سیستم قرار می‌گیرند.

به گزارش شهر بورس، فدرال رزرو یک سیستم مالی آمریکایی است؛ اما تأثیر تصمیمات این سیستم، گسترده‌تر از ایالات متحده و در واقع کل جهان را در برمی‌گیرد؛ به بیانی دیگر تصمیمات FRS، تغییرات زیادی را در بازار ارزهای دیجیتال، بورس، بازار کالا و … ایجاد می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که بازارهای مالی چطور تحت تأثیر تصمیمات این سیستم قرار می‌گیرند. ابتدا شرح خلاصه‌ای از Federal Reserve و وظایف آن خالی از لطف نخواهد بود.

فد یا Federal Reserve چیست؟

Federal Reserve (به اختصار FRS یا FED – فد) به سیستم بانک مرکزی کشور ایالات متحده اطلاق می‌شود. این سیستم در سال 1913 از سمت کنگره تأسیس شد و مانند هر بانک مرکزی دیگری که بر اقتصاد کشورشان تأثیر می‌گذارند، این سیستم نیز دارای قدرت تصمیم‌گیری در مورد اقتصاد ایالات متحده است. این سیستم قدرت تأثیرگذاری بر نرخ بهره، کنترل عرضه پول و هدایت کشور در وضعیت‌های بحرانی را دارد. در حقیقت فدرال رزرو پشت پرده قدرت اقتصادی آمریکاست و در جهت ثبات اقتصادی این کشور فعالیت می‌کند. ساختار فنی فد از سه بخش هیئت حکام، 12 بانک فدرال و کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) تشکیل شده است.

اعضا و رئیس هیئت مدیره FED

اعضای بانک مرکزی فدرال رزرو توسط رئیس‌جمهور آمریکا منصوب می‌شوند و مجلس سنا آن‌ها را تأیید می‌کند. فعالیت این سیستم نیز تحت نظارت کنگره است. در حال حاضر، جروم پاول (Jerome Powell) مسئولیت ریاست هیئت مدیره این بانک را بر عهده دارد. پاول در فوریه 2018 جایگزین جنت یلن (Janet Yellen) شد و برای اداره این سازمان سوگند یاد کرد.

اگرچه اعضای فدرال رزرو توسط رئیس جمهور و سنا منصوب و تأیید می‌شوند؛ اما این سازمان مهم و حیاتی، مستقل از دولت تصمیم‌‌گیری ‌می‌کند و این وضعیت، به نفع اقتصاد آمریکاست؛ چراکه سازمان برای تصمیم‌گیری‌های خود به پیروی از دستورات رئیس جمهور نیازی ندارد. در نتیجه تا حد زیادی احتمال فساد سیستماتیک در اقتصاد کشور کاهش خواهد یافت. در حقیقت اعضای این سازمان برای کمک به اقتصاد ایالات متحده سوگند یاد می‌کنند و در راستای فعالیت‌های خود به تأیید مقام‌های بالای کشور، یعنی رئیس جمهور یا کنگره نیازی ندارند.

تصمیمات فدرال رزرو چه تاثیری بر بازارهای مالی دارند؟

وظایف Federal Reserve

برای درک تأثیر تصمیمات سازمان FRS بر بازارها باید با وظایف این سازمان آشنا باشید. شرح خلاصه‌ای از وظایف فدرال رزرو به این صورت است که سازمان مذکور، اساسا برای مدیریت و تأثیرگذاری بر اقتصاد ایالات متحده طراحی شده است. اقدامات و سیاست‌های پولی این سازمان برای رسیدن به موارد زیر است.

  • کنترل نرخ تورم

  • به حداکثر رساندن نرخ اشتغال

  • تنظیم نرخ بهره بلندمدت

کنترل تورم

فدرال رزرو برای کنترل تورم، نرخ بهره را افزایش می‌دهد یا تعدیل می‌کند. این سازمان از بانک‌ها می‌خواهد تا بخشی از سرمایه خود را به‌عنوان ذخیره نگهداری کنند و حتی برای تأمین ذخیره خود از بانک‌های دیگر وام بگیرند. نرخ بهره‌ای که بانک‌های وام‌دهنده دریافت می‌کنند، همان نرخ بهره فدرال است. بدین ترتیب در زمان رشد اقتصادی، نرخ بهره فدرال در کشور افزایش یافته و به این صورت تورم کنترل و هدایت می‌شود. از طرفی، وقتی کشور با رشد اقتصادی متوقف یا کاهشی روبه‌رو است، با کاهش نرخ بهره، بانک‌ها و مردم به گرفتن وام و در نتیجه کمک به رشد اقتصادی کشور تشویق می‌شوند.

سایر وظایف FED

سازمان فد در نظارت و تنظیم قوانین بانکی برای سلامت موسسات مالی نیز نقش کلیدی دارد و برای انجام این وظیفه به‌طور مرتب بانک‌ها را بررسی کرده و تحت آزمون‌های استرس قرار می‌دهد. همچنین این سازمان وظیفه طراحی و ایجاد یک سیستم پرداخت ملی ایمن، کارآمد و پایدار برای آمریکایی‌ها را بر عهده دارد.

تصمیمگیریهای فدرال رزرو و تأثیر آن بر بازارهای مالی

تاکنون بیان کردیم که سازمان فد قدرت اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مستقل از دولت آمریکا را دارد؛ اما فکر می‌کنید تصمیمات فدرال رزرو چگونه و چه تأثیری بر بازارهای مالی جهانی خواهد داشت.

تصمیمات فدرال رزرو چه تاثیری بر بازارهای مالی دارند؟

تأثیر کاهش نرخ بهره فدرال

یکی از مهم‌ترین تأثیرات تصمیم‌گیری‌های فد زمانی روی می‌دهد که این سازمان نرخ بهره را کاهش می‌دهد؛ در این شرایط سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ریسک‌آور مانند ارزهای دیجیتال تمایل بیشتری نشان می‌دهند که این موضوع به افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت ارزهای دیجیتال منجر خواهد شد.

تأثیر افزایش نرخ بهره فدرال

افزایش نرخ بهره فدرال اشتیاق سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری کاهش می‌دهد و آن‌ها را به سمت دارایی‌های ایمن و کم‌ریسک‌تر متمایل می‌کند.

قانونگذاریهای فدرال

سازمان فدرال همچنین در کنار نهادهای دیگر، اختیار قانون‌گذاری در اقتصاد را دارد و می‌تواند قوانینی اعم از محدودیت و ممنوعیت بعضی فعالیت‌ها را بر بازارهای مالی اعمال کند.

تأثیرات احساسی

جالب است بدانید که مردم حتی از لحاظ احساسی نیز تحت تأثیر اظهارات مثبت یا منفی فدرال رزرو قرار می‌گیرند و با اعتماد به این سازمان ممکن است اعتماد خود را به دارایی‌ یا سرمایه‌گذاری خاصی از دست بدهند یا برعکس. برای مثال یک هشدار فد ممکن است منجر به خروج سرمایه‌گذاران بسیاری از بازار شود. البته باید توجه داشت که بعضی از تأثیرات این سازمان مثلا اثر افزایش نرخ بهره، بیشتر تأثیر روانی است و پس از زمان کوتاهی بازار به این تأثیرات واکنش نشان خواهد داد.

تأثیر تصمیمات FED بر بازار ارزهای دیجیتال

در دو سال گذشته (2022 و 2023) سازمان FED توانسته است تغییرات زیادی در بازار ارزهای دیجیتال به وجود بیاورد که مهم‌ترین آن‌ها ریزش‌های چشمگیر و چند هزار دلاری قیمت بیت کوین بوده است. در چند ماه گذشته با تصمیم فد مبنی بر ثابت نگهداشتن نرخ بهره، قیمت BTC افزایش یافت و پس از مدت‌ها توانست مرز 27 هزار دلار را پشت سر بگذارد.

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای ارزهای دیجیتال هستید، حتما جلسات فدرال رزرو را با دقت دنبال کنید تا بتوانید از تأثیر آن بر قیمت‌ رمزارزها سود ببرید. البته تأکید می‌کنیم که سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال موضوع نسبتا پیچیده‌ای است و قدم گذاشتن در این دنیای ریسک‌پذیر، به‌شدت به آموزش و تجربه نیاز دارد. این مقاله هیچ توصیه‌ای برای خرید ارز دیجیتال نیست.

تصمیمات فدرال رزرو چه تاثیری بر بازارهای مالی دارند؟

تأثیرات تصمیمات FED را بر جهان درک کردید؟

در این مطلب با بیان شرح وظایف مهم‌ترین سیستم مالی آمریکا، تأثیر تصمیم‌گیری‌های این سازمان را بر اقتصاد آمریکا بیان کردیم و همچنین درخصوص تأثیرات این تصمیمات بر بازارهای مالی جهانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال صحبت کردیم. مهم‌ترین کارکرد این سازمان افزایش و کاهش نرخ بهره است که هر دوی آن‌ها می‌تواند منجر به سودآوری شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات