تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۱۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 146476

بخشنامه جنجالی؛ ممنوعیت ساخت استخر درساختمان های مسکونی

بخشنامه جنجالی؛ ممنوعیت ساخت استخر درساختمان های مسکونی

ممنوعیت ساخت استخر در ساختمان‌های مسکونی، تصمیمی که به دنبال کاهش مصرف آب است؛ اما آیا این راهکار می‌تواند بحران کم‌آبی را بهبود ببخشد؟

به گزارش شهر بورس، بخشنامه جدید شهرداری تهران مبنی بر ممنوعیت ساخت استخر در ساختمان‌های مسکونی تا اطلاع ثانوی، واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. این بخشنامه که به گفته شهرداری با هدف مدیریت مصرف آب صادر شده، از نظر کارشناسان و فعالان صنعت ساختمان قابل نقد و بررسی است.

نقد کارشناسان به بخشنامه

کارشناسان معتقدند که این بخشنامه از چند منظر قابل بررسی و نقد است. یکی از مهم‌ترین نقدها به این تصمیم، بی‌توجهی به واقعیت مصرف آب است. رئیس انجمن صنعت ساختمان تهران، پژمان جوزی، بیان کرده است که سهم استخرهای خصوصی در مصرف آب شهری بسیار ناچیز است و این بخشنامه نمی‌تواند به‌طور مؤثری بحران کم‌آبی را مدیریت کند.

مصرف آب در استخرهای مسکونی

طبق گفته‌های جوزی، تعویض آب استخرهای مسکونی به‌طور متوسط 3 مرتبه در 10 سال انجام می‌شود که سهم بسیار کمی در مصرف آب شهری دارد. در حالی که بیش از 20 درصد آب مصرفی تهران در شبکه‌های معیوب و قدیمی هدر می‌رود، تمرکز بر جلوگیری از هدررفت آب از این طریق به مراتب مؤثرتر از ممنوعیت ساخت استخر خواهد بود.

مورد مقدار/درصد
سهم مصرف آب خانگی زیر 10 درصد
سهم هدررفت آب در شبکه‌های معیوب بالای 20 درصد
تعویض آب استخرهای خصوصی 3 مرتبه در 10 سال

این فعال ساختمانی همچنین هشدار می‌دهد که بخشنامه‌های مشابه در گذشته، مانند ممنوعیت ساخت برج‌باغ، باعث ایجاد مشکلات جدید و امضاهای طلایی شده است. به‌جای کاهش ساخت‌وساز، این تصمیم‌ها منجر به افزایش جرایم ساختمانی و تخلفات شده‌اند.

کارشناسان معتقدند که هر نوع تصمیمی در زمینه ساخت‌وساز باید ابتدا به شورای شهر تهران اعلام شود و پس از بررسی‌های کارشناسی و با حضور ذی‌نفعان به تصویب برسد. عدم رعایت این روند قانونی، باعث صدور بخشنامه‌هایی غیرمؤثر و ایجاد مشکلات جدید خواهد شد.

منبع: اقتصاد نیوز

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات