تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 143331

بالاخره چه زمانی تکلیف بورس روشن می شود؟

بالاخره چه زمانی تکلیف بورس روشن می شود؟
شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته کاهش ۴.۹۴ درصدی را تجربه کرد؛ این گزارش به بررسی علل این افت و پیش‌بینی آینده بازار سرمایه می‌پردازد.

به گزارش شهر بورس، دماسنج اصلی بورس تهران در هفته گذشته همزمان با پایان هفته منتهی به ۳ مردادماه، کاهش نامطلوبی را ثبت کرد و با افت ۴.۹۴ درصدی در سطح ۲ میلیون و ۶۸ هزار و ۳۷۲ واحدی ایستاد.

تحلیل عملکرد هفتگی بورس

در هفته معاملاتی منتهی به ۳ مردادماه، نماگر اصلی بازار با افت ۱.۲۴ درصدی روبرو شده بود. شاخص هم‌وزن که معیاری جامع برای ارزیابی وضعیت کلی بازار سهام است، نیز با کاهش ۵.۲۹ درصدی در سطح ۶۵۷ هزار و ۷۰۰ واحدی قرار گرفت. این شاخص نسبت به دو هفته گذشته، ۳.۹۰ درصد افت کرده است.

شاخص کل فرابورس، که نشانگر مناسبی برای ارزیابی سهام مختلف فرابورسی است، در هفته گذشته با افت ۴.۴۱ درصدی به ۲۱ هزار و ۳۳۹ واحد رسید. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه، شامل سهام و حق‌تقدم‌ها، ۲ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان ثبت شد. در هفته اخیر نیز حدود ۱ هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. شاخص کل بورس از کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۶۸ هزار واحدی سقوط کرد.

به‌رغم انتظارات برای بهبود شرایط بازار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و رنگ صعود را به خود ندیده است. از تصمیمات غیرکارشناسانه مسئولان تا بروز ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک، همگی به وضعیت نامطلوب بازار دامن زده‌اند.

پیش‌بینی آینده بازار

انتظارات برای بهبود شرایط بازار در نیمه دوم سال‌جاری تاکنون محقق نشده است. عواملی مانند افزایش دلار نیما به محدوده ۴۴ هزار تومانی و لغو مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز نتوانسته‌اند تغییر قابل‌توجهی در بازار ایجاد کنند. عدم تزریق نقدینگی به بازار، اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش داده است. با این حال، باید منتظر برنامه‌های کابینه اقتصادی دولت جدید پس از کسب رای اعتماد مجلس بود.

عرفان کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، معتقد است که بازار سرمایه در هفته‌های اخیر در رکود و بلاتکلیفی قرار داشته است. پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، جز یک روز مثبت، تحرک خاصی در بازار مشاهده نشده است. بروز ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک، عدم تغییر نرخ بهره بدون ریسک و سایر عوامل به رکود بازار دامن زده‌اند. وی همچنین افزود که افزایش دلار نیما و لغو مصوبه نرخ خوراک نتوانسته‌اند تاثیر قابل‌توجهی بر بازار داشته باشند. ناترازی‌های حوزه برق نیز چالش جدیدی برای صنایع ایجاد کرده است.

کاظم‌زاده پیش‌بینی می‌کند که وضعیت رکودی بازار سرمایه تا انتهای ششمین ماه سال و مستقر شدن کابینه اقتصادی دولت ادامه داشته باشد. باید دید که دولت جدید چه برنامه‌ها و اولویت‌هایی برای بهبود شرایط بازار سرمایه دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات