تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 145282

بازنشستگان تامین اجتماعی بخوانند / خبر مهم برای بازنشستگان حداقلی بگیر

بازنشستگان تامین اجتماعی بخوانند / خبر مهم برای بازنشستگان حداقلی بگیر
سازمان تأمین اجتماعی موظف به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر شد، اما بازنشستگان حداقلی‌بگیر در این طرح نادیده گرفته شدند.

به گزارش شهر بورس، سازمان تأمین اجتماعی در پی ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه، موظف به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر طی سه سال اول این برنامه شده است. این در حالی است که بازنشستگان حداقلی‌بگیر در این طرح نادیده گرفته شده‌اند. با توجه به اعتراضات گسترده بازنشستگان حداقلی‌بگیر، دولت سیزدهم در ماه گذشته لایحه‌ای جهت متناسب‌سازی حقوق این دسته از بازنشستگان تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر

بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، سازمان تأمین اجتماعی موظف شد تا در طول سه سال اول برنامه، مستمری بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر را به گونه‌ای متناسب‌سازی کند که در پایان سال سوم، نسبت مستمری این دسته از بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال، به ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری برسد. این قانون اما بازنشستگان حداقلی‌بگیر را که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند، شامل نمی‌شود.

تلاش‌های دولت برای رفع تبعیض در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

در تیرماه، سخنگوی دولت از ارائه لایحه‌ای به مجلس خبر داد که هدف آن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر بود. بر اساس این لایحه، سازمان تأمین اجتماعی موظف به محاسبه نهایی و مقطوع حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر به صورت متناسب‌سازی‌شده شده است. این لایحه در نهایت در ۲۰ مردادماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

ثبت‌نام مرحله دوم وام ضروری بازنشستگان

در اوایل تیرماه سال جاری، ثبت‌نام وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز شد. در حال حاضر، بسیاری از بازنشستگان که به دلیل بی‌اطلاعی موفق به ثبت‌نام در مرحله اول نشده بودند، منتظر اعلام زمان دقیق ثبت‌نام مرحله دوم هستند. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که طی روزهای آینده ثبت‌نام مرحله دوم این وام آغاز خواهد شد.

طرح کرامت رضوی که شامل اعزام رایگان بازنشستگان به سفر زیارتی مشهد مقدس می‌شود، مجدداً از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است. در مراسم بدرقه نخستین گروه اعزامی به مشهد مقدس، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، به اهمیت این طرح و تاثیر آن در رفاه بازنشستگان اشاره کرد.

منبع: ایسنا

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات