تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کد خبر : 143266

آینده بازار مسکن در دوران پس از انتخابات

آینده بازار مسکن در دوران پس از انتخابات
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در کوتاه مدت نباید انتظار رونق چشمگیر در بازار مسکن را داشت.

به گزارش شهر بورس، ارزیابی‌ها از بازار مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که نباید در کوتاه مدت انتظار رونق معاملات، افزایش چشمگیر قیمت‌ها یا تغییرات اساسی در عوامل بیرونی تأثیرگذار بر آن را داشت؛ زیرا حرکت چندانی در بازار ارز مشاهده نمی‌شود. اگر قیمت‌های اعلامی مالکان مسکن افزایش یابد، رکود بازار ملک عمیق‌تر خواهد شد. از طرفی، بازار مسکن به وضعیتی رسیده که به عوامل بیرونی واکنش چندانی نشان نمی‌دهد.

بازار مسکن در رکود انتخاباتی به سر می‌برد. تقاضای مصرفی به دلیل پایین بودن قدرت خرید، حضور کمرنگی در بازار دارد و تقاضای سرمایه‌ای نیز به دلایلی فعلاً از خرید و فروش خودداری می‌کند. برخی معامله‌گران در انتظار آغاز فعالیت دولت چهاردهم و تعیین تکلیف قوانینی همچون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات خانه‌های خالی و اعتبارزدایی از اسناد عادی هستند.

در خرداد امسال، ۳۸۷۲ معامله مسکن در تهران انجام شد که نسبت به اردیبهشت امسال ۲۰ درصد کاهش و نسبت به خرداد پارسال ۱۴ درصد افزایش داشت. این ارقام نشان‌دهنده رکود سنگین در بازار ملک است.

عدم تناسب بین عرضه و تقاضا

بررسی‌ها نشان می‌دهد تناسبی بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن وجود ندارد. عمده واحدهایی که برای فروش به بازار عرضه شده‌اند بیش از ۸۰ متر مربع مساحت دارند، در حالی که بیشترین خرید و فروش در واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر انجام شده است. ۵۶ درصد معاملات به واحدهای کمتر از ۸۰ متر مربوط می‌شود.

خبر مرتبط
اجاره خانه در چهاردانگه؛ میانگین ودیعه چند میلیون تومان است؟
اجاره خانه در چهاردانگه؛ میانگین ودیعه چند میلیون تومان است؟

در این مطلب به بررسی قیمت اجاره خانه در شهرستان چهاردانگه واقع در جنوب غرب استان تهران خواهیم پرداخت.

افزایش قیمت سیمان

به دلیل قطع برق کارخانجات، قیمت سیمان افزایش یافته است. هر کیسه سیمان از ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به حدود ۱۷۰ هزار تومان رسیده است، اما این عامل تأثیر زیادی بر واحدهای عرضه شده به بازار نخواهد داشت. توزیع فراوانی از نظر قیمت یک متر مربع نیز نشان می‌دهد که متوسط قیمت شهر تهران به ۸۶ میلیون تومان می‌رسد، اما بیشترین سهم به واحدهای با قیمت ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان در هر متر مربع مربوط می‌شود.

در سومین ماه سال جاری، میانگین قیمت مسکن در تهران به ۸۵.۹ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه گذشته ۱.۴ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۹.۷ درصد افزایش داشت. این اولین بار است که پس از حدود ۷۸ ماه، نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شده است.

کاهش توانایی خرید مسکن

آمار فوق نشان‌دهنده این است که تقاضا از توانایی لازم برای خرید مسکن برخوردار نیست. نوسانات ارزی شش سال اخیر از یک سو به رشد سنگین قیمت مسکن منجر شده و از سوی دیگر گردش مالی در بازار ملک را مختل کرده است.

واسطه‌های ملکی از رکود معاملات مسکن گله‌مند هستند. بررسی‌های میدانی از مشاوران املاک سطح شهر تهران نشان می‌دهد که تعداد قراردادهای خرید و فروش در هر ماه، یک سوم تعداد مشاوران املاک تهران است. در واقع شانس هر دفتر املاک برای انعقاد مبایعه‌نامه تقریباً هر سه ماه یک بار است. خرداد ۱۴۰۳ تعداد مبایعه‌نامه‌ها در تهران ۳۸۷۲ فقره بود در حالی که حدود ۱۱ هزار بنگاه املاک دارای مجوز در تهران فعالیت می‌کنند.

عمده تحلیل‌ها بر این باورند که نباید در کوتاه مدت انتظار رونق بازار مسکن را داشت. ممکن است تغییر در متغیرهای اثرگذار مثل نرخ ارز اثر التهابی در قیمت‌های پیشنهادی مسکن ایجاد کند، اما اولاً حرکت چندانی در بازار ارز دیده نمی‌شود و بعید است که قیمت دلار دچار جهش شود. ثانیاً حتی اگر قیمت‌های اعلامی مالکان مسکن تحت تأثیر رشد احتمالی قیمت دلار افزایش یابد، رکود بازار ملک عمیق‌تر می‌شود.

تأثیر قطعی برق بر قیمت سیمان

یکی از اتفاقاتی که در روزهای اخیر به واسطه قطعی برق کارخانجات رخ داده است، افزایش قیمت سیمان است. گفته می‌شود هر کیسه سیمان از ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به حدود ۱۷۰ هزار تومان رسیده است. اما این تنها عامل تأثیرگذار بر بازار مسکن نخواهد بود. حتی در صورت اثرگذاری قیمت سیمان بر واحدهای در حال ساخت، اثرگذاری آن در بازار مسکن به این زودی اتفاق نمی‌افتد؛ زیرا حجم عرضه آپارتمان در کلانشهرها چندین برابر تقاضای واقعی است.

در یک نظرسنجی، از مردم در مورد اینکه رئیس‌جمهور جدید تا چه اندازه می‌تواند گام‌های مثبتی در جهت ثبات قیمت مسکن بردارد سؤال شد. ۱۹ درصد از پاسخگویان معتقد بودند که رئیس‌جمهور منتخب به میزان خیلی کمی موفق خواهد شد. ۳۱.۲ درصد گفتند رئیس‌جمهور منتخب در این رابطه به میزان کمی موفق خواهد شد. در مقابل، ۳۲.۴ درصد بیان کردند که رئیس‌جمهور به میزان زیادی موفق به برداشتن گام‌های مثبتی خواهد شد و ۱۵.۳ درصد نظرشان این بود که رئیس‌جمهور در حل این مسئله به میزان خیلی زیادی موفق عمل خواهد کرد. به طور کلی، ۴۷.۷ درصد از مردم به موفقیت دولت جدید در ثبات قیمت مسکن به میزان زیاد و خیلی زیاد امیدوارند.

منبع: ایسنا

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات