تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 142915

شوک بزرگ به بازار خودرو

شوک بزرگ به بازار خودرو

تولید خودرو در کشور در چهار ماه نخست امسال با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

به گزارش شهر بورس، تولید خودرو در کشور در چهار ماه نخست امسال با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. طبق آمار منتشره، سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان تیرماه کمتر از ۲۹۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۱ درصد افت داشته است. این کاهش تولید به دلایل متعددی از جمله کمبود نقدینگی، چالش‌های ارزی و قطعی برق رخ داده است.

افت تولید خودروهای قدیمی

یکی از عوامل اصلی کاهش تولید، نقش خودروهای قدیمی است که یا از خط تولید خارج شده‌اند یا به زودی خارج خواهند شد. در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت آماری منتشر نکرده، گزارش‌های ارائه‌شده توسط خودروسازان به سامانه کدال نشان‌دهنده وضعیت تولید آنهاست. بر اساس این آمار، تولید سه خودروساز بزرگ کشور در چهار ماه ابتدایی امسال کمتر از ۲۹۱ هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است.

چالش‌های نقدینگی و ارز

خودروسازان از ابتدای امسال با چالش‌های مختلفی از جمله کمبود نقدینگی و عدم تخصیص ارز مواجه بوده‌اند. با ورود به فصل تابستان، بحران قطعی برق نیز به مشکلات آنها اضافه شده است. این مسائل باعث شده تا تولید خودرو روندی نزولی داشته باشد.

طبق اعلام وزارت صمت، برنامه تولید خودرو برای سال جاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است که از این تعداد، سهم خودروسازان بزرگ حدود ۱.۳ میلیون دستگاه است. با توجه به آمار فعلی، خودروسازان باید به طور متوسط ماهیانه نزدیک به ۱۱۰ هزار دستگاه تولید کنند تا به این هدف برسند. اما در چهار ماه نخست امسال، تولید آنها تنها ۲۹۱ هزار دستگاه بوده که نشان‌دهنده فاصله زیاد با هدف‌گذاری وزارت صمت است.

خبر مرتبط
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از افزایش تقاضا برای خودروهای تولیدی این شرکت به دلیل اختلاف قیمت زیاد با بازار آزاد خبر داد.

بررسی تولید ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد که تولید آنها در تیرماه نیز نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. طبق آمار، خودروسازان در تیرماه حدود ۷۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به تولید ۹۴ هزار دستگاهی در خرداد، افت ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات