شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر : 9848

۱۵ پیشنهاد برای توقف روند ریزش بورس و بازگشت آرامش

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، تسنیم با انتشار گزارشی با عنوان ” ۱۵ پیشنهاد عملی برای بازگشت روزهای سبز بورس” اعلام کرد: چندماهی از دوران خوش بورس تهران که تبدیل به قلب اقتصادی، راه فراری برای مقابله با پیامدهای تحریمی آمریکا و ضربه گیری برای کنترل سیل نقدینگی و تورم حاصل از آن شده

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، تسنیم با انتشار گزارشی با عنوان ” ۱۵ پیشنهاد عملی برای بازگشت روزهای سبز بورس” اعلام کرد: چندماهی از دوران خوش بورس تهران که تبدیل به قلب اقتصادی، راه فراری برای مقابله با پیامدهای تحریمی آمریکا و ضربه گیری برای کنترل سیل نقدینگی و تورم حاصل از آن شده بود نگذشت که به یکباره دیواره اعتماد فرو ریخت و ضربان قلبی نامنظم بر آن حاکم گشت.

اعتمادی که به واسطه تبلیغات گسترده و شعارهایی که از رئیس جمهور گرفته تا سایر ارکان دولت و مجلس و اشخاص وابسته به دولت حاصل شده بود و می توانست به نقطه قوتی در شرایط تحریمی و پیامدهای اقتصادی آن تبدیل شود، پیامدی جز از بین رفتن سرمایه تعداد زیادی از مردم، فرار سایر سرمایه گذاران از بازار سرمایه و روان شدن سیل نقدینگی به سمت بازار ارز، سکه و طلا، خودرو، مسکن و ایجاد مشکلات معیشتی و پیامدهای اجتماعی برای مردم و جامعه نداشت.

اگر قرار برتشویق مردم برای ورود به بورس و سپردن تمام امور به بورس بود، لازم بود حداقل ضروریاتی برای این مهم در نظر گرفته شود تا کمترین آسیب به مردمی که به امید در امان ماندن از آسیب‌های تورمی و استفاده از یک ابزار کمک معیشتی وارد این بازار شده بودند و به آن به عنوان یک محل فرار از فشار مشکلات اقتصادی می نگریستند، وارد شود.

بیشتر بخوانید:
واکنش عجیب بازارهای داخلی به خبر واکسن کرونا / دلار و طلا ارزان نشدند

چشم‌های مردم و سهامداران خرد هر روز به امید اینکه تدبیری از سوی سازمان بورس و مسئولان صورت می گیرد که مانع از سقوط آزاد بورس و پودر شدن سرمایه‌ها می شود به تابلوی معاملاتی دوخته شده ولی افسوس هیچ نشانه ای از بازگشت در این ماه‌ها مشاهده نشده است.

شاید سرمایه داران نیز در ریزش اخیر بورس و ادامه این روند سهمی داشته باشند ولی بی تردید قانون‌گذاران و تصمیم‌سازان بازار سرمایه نیز بی نقش نیستند. اینکه یکی از شاخص های توسعه بازارهای مالی حضور درصد بیشتری از جمعیت کشورهای توسعه یافته برای سرمایه گذاری در بورس است به این علت است که کشورهای صنعتی برای حضور مردم در بازار سرمایه برنامه‌های جامع و مدونی را در نظر می گیرند و با تصویب قوانین حمایتی از سرمایه‌های مردم محافظت می کنند.

قانون‌گذار و مدیرانی که این بازار را اداره می کنند دارای وظایف و مسئولیت‌های قانونی هستند. طبق قانون بازار اوراق بهادار در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران با هدف سازماندهی، حفظ و توسعه بازاری شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار، شورای عالی و سازمان بورس با ترکیب، وظایف و اختیارات مندرج در قانون تشکیل شده که می تواند حداقل با توجه به ماده 32 در شرایط اضطراری، نظیر ریزش بی سابقه اخیر، دستور تعطیلی یا توقف انجام معاملات هر یک از بازارها را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر کنند و در صورت تداوم شرایط اضطراری این مدت با تصمیم شورای عالی بورس قابل تمدید خواهد بود تا بتواند با خرید زمان و اخذ تدابیر ویژه چاره ای برای جلوگیری از ریزش بیشتر و سهمگین تر را بیاندیشد.

لزوم اتخاذ 15 تدبیر از سوی سازمان بورس جهت توقف ریزش بورس و بازگشت آرامش:

1. تغییر دامنه نوسان با توجه به شرایط بازار چه در زمان صعود و چه در زمان سقوط باشد، نمونه تغییر دامنه نوسان را در زمان شهادت سردار سلیمانی داشتیم، در آن مقطع دامنه نوسان به 2 درصد کاهش یافت.

2. حذف مرحله پیش گشایش بازار .

3. استفاده از ابزار فروش استقراضی که در کشورهای پیشرفته و صنعتی و در بازارهای مالی توسعه یافته استفاده می شود ولی جای خالی آن در صعود و ریزش بورس خالی است.

4. عدم دخالت مسئولین سیاسی و عدم اظهار نظر آنها در مورد بورس.

5. حمایت عملی دولت و مجلس با جلوگیری از صدور بخشنامه‌ها و تصویب قوانینی که به صادرات و درآمد زایی شرکت‌های بورسی آسیب وارد می کند و باعث عدم اعتماد سرمایه گذاران به این شرکت‌ها می شود.

6. ایجاد مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاری در بورس و جذب سرمایه‌های گردان از بازارهای رقیب .

7. عدم دخالت در نرخ فروش و تسعیر ارز صادراتی شرکت‌ها .

8. عدم تصمیم‌ گیری‌های خلق‌الساعه و به اصطلاح دست‌های بی قرار در بورس .

9. کاهش نرخ سود بانکی و عدم افزایش آن می تواند سیگنال مثبتی به بازار مخابره کند.

بیشتر بخوانید:
قالیباف: توقف طولانی مدت نمادهای بورسی تعیین تکلیف شود

10. عدم فروش سهام عدالت در روند نزولی بورس که باعث شدت گرفتن ریزش بازار شده متاسفانه به دلیل اینکه کارگزاری ها کارمزدهای زیادی از این محل جذب می کنند و منافع سهامداران و صاحبان سهام عدالت که به دلیل نیاز مالی حاضر به فروش سهام عدالت شده اند را نادیده گرفته و سودهای کلانی به جیب می زنند.

11. عدم دستکاری شاخص کل با باز و بسته کردن نماد شرکت‌های بزرگی نظیر “شستا، فارس، تجارت” و شرکت های دیگری که به وضوح در این چند ماهه شاهد آن هستیم.

12. فروش و عرضه صندوق‌های ETF دولتی باید با صبر و بررسی شرایط بازار در روند صعودی صورت گیرد نه اینکه در زمان هایی که بازار با بحران و عدم اعتماد مواجه است نسبت به عرضه این صندوق ها اقدام کنند.

13. برخورد قاطع با حقوقی‌هایی که با ایجاد جو روانی باعث کاهش قیمت سهام و شکستن کف‌های حمایتی و اُفت بیشتر قیمت سهام و زیان بیشتر سرمایه گذاران خرد می شوند، ضروری است.

14.بازگشت امکان خرید و فروش روزانه در زمان معاملاتی .

15. الزام شرکت‌ها برای ایجاد بازارگردان سهام و حمایت از سهامداران خرد توسط سازمان بورس .

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان