شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
کد خبر : 64435

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

کمک بورس کالا به حل مشکل شرکت های خودروساز

کمک بورس کالا به حل مشکل شرکت های خودروساز
عرضه خودرو در بورس کالا بار دیگر نشان داد که شفافیت همیشه به نفع تولید بوده و این بار بورس کالا به کمک شرکت‌‎های خودروسازی آمد که همواره از زیان‌دهی به خاطر قیمت‌گذاری دستوری ناله می‌کردند.

شهر بورس – امیر ملک زاده: 28 اردیبهشت ماه سال جاری نخستین معامله تاریخ خودرو در بورس کالا با میزبانی تالار شیشه‌ای از یکی از محصولات گروه بهمن رقم خورد تا طلسم این موضوع بشکند و این، نخستین کمک بورس کالا به حل مشکل شرکت های خودروساز بود.

با گذشت بیش از 6 ماه از عرضه اولین خودرو در بورس کالا این بازار هر روز رونق بیشتری به خود می‌گیرد. با وجودِ تمامی سنگ‌اندازی‌ها و شیطنت‌های افرادی که در پشت پرده تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از شفافیت در بازار خودرو دارند و هیچ‌گاه هم اطلاعات مشخصی از آنها در دست نیست اما میان عموم مردم به «مافیای خودرو» معروف هستند، بورس کالا بستری مشخص برای عرضه خودرو فراهم کرده است.

در این مدت، فرازونشیب‌های زیادی پیش‌روی عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد شده، اما چیزی که همه به آن اذعان می‌کنند، منتفع شدن هرچه بیشتر مصرف کننده و تولیدکننده از عرضه خودرو در بورس کالا است. در این روش، دست واسطه‌ها از سود خودرو کوتاه می‌شود و تولیدکننده نیز قادر خواهد بود تا محصول خود را با تعیین قیمت به وسیله عرضه و تقاضا به فروش برسد، نه قیمت گذاری دستوری.


بیشتر بخوانید: چگونه از بورس کالا خودروی جدید بخریم؟


بورس کالا اگرچه با عرضه محصولات نسبتاً کم طرفدار خودرویی کار خود را آغاز کرد، اما به مرور زمان میزبان خودروهای پرتیراژ شد که آخرین نمونه آن، خودروی پژو 207 است که با رقابت بسیار بالایی در تالار شیشه‌ای به فروش رسید.

روز گذشته نیز در جریان بازدید رئیس سازمان بورس از کارخانه ایران خودرو، مدیرعامل این شرکت از عرضه قریب الوقوع سه خودروی دنا، سورن و رانا در بورس کالا خبر داد. همچنین چند وقت پیش صحبت از عرضه محصولات پرتیراژ سایپا در بورس کالا به میان آمد که نشان از تمایل خودروسازان به عرضه محصولات‌شان در این بازار است.

کمک بورس کالا به حل مشکل شرکت های خودروساز

اگر بورس کالا بستر مناسبی نبود، طبیعتاً ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای کشور تن به ادامه این عرضه‌ها نمی‌داد و یا حداقل به شیوه‌های مختلف از عرضه خودروهای جدید و پرتیراژ خود در بورس کالا ممانعت به عمل می‌آورد، نه اینکه به صورت مداوم در پی پذیرش محصولات جدیدش در این بازار باشد.

اما چه اتفاقی افتاده که عرضه خودرو در بورس کالا که تا همین یک سال پیش چیزی در حد رویا بوده، به یک بستر جذاب برای شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است؟ جواب این پرسش را می‌توان در صحبت‌های قائم مقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران‌خودرو جست‌وجو کرد. جایی که محمد نیک‌فر، «حذف شبکه دلالی از چرخه فروش خودرو به‌دنبال تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا»، «سودآوری فعالیت شرکت‌های خودروساز» و «امکان‌پذیر شدن خروج از شمول ماده ۱۴۱» را جزو نتایج حاصل از عرضه خودرو در بورس کالا را دانسته است.

بر اساس اعلام وی، بهبود جریان نقدینگی در خودروسازی و به‌دنبال آن ایفای تعهدات خودروسازان و همچنین فراهم شدن توانایی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای و به‌ویژه توسعه محصول در شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز را در نتیجه بهبود جریان نقدینگی خودروسازان دیگر مزایای استفاده از بورس کالا برای عرضه محصولات است.

عرضه خودرو در بورس کالا سبب افزایش قیمت شد؟

یکی از انتقادات به عرضه محصولات مختلف در بورس کالا، افزایش قیمت آنها در بازار آزاد است. اصلی‌ترین استدلال منتقدان این است که اگر بورس کالا کمکی به کاهش قیمت محصولات نمی‌کند، پس بهتر است که معاملات آن در همان بازار آزاد دنبال شود.


بیشتر بخوانید: حذف رانت خواری با عرضه خودرو در بورس کالا


با بررسی عرضه خودروهای مختلف در بورس کالا، می‌بینیم که حتی قیمت تمام شده یک خودرو در بورس کالا هم بالاتر از قیمت بازار آن بالاتر نبوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نزدیک به 90 درصد از خودروها قیمت بورس کالا 50 میلیون تومان پایین‌تر از بازار آزاد بوده است.

در این شرایط و با وجودِ انتظارات تورمی، نمی‌توان افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد را به خاطر بورس کالا دانست، چراکه به خاطر انتظارات تورمی قیمت همه محصولات در کشور روند صعودی به خود گرفته و در بهترین حالت، ثابت می‌ماند.

در این میان اما بورس کالا حتی در مواردی به کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد نیز کمک کرده است. بر اساس اعلام مدیرعامل ایران خودرو، خودروی هایما S7 در همان روز عرضه در بورس کالا، ۶۰ میلیون تومان در بازار کاهش قیمت داشت.

در این جدول، اختلاف قیمتی میان بورس و بازار آزاد آمده است: (کالا خبر)

کمک بورس کالا به حل مشکل شرکت های خودروساز

یک بررسی بسیار ساده از عرضه محصولات شرکت‌های خودروساز در بورس کالا نشان می‌دهد که هر فردی اقدام به خرید از طریق بورس کالا داشته، سود کرده است.

در این شرایط، عرضه خودرو در بورس کالا را می‌توان یک معامله «چند سَر بُرد» دانست؛ در این حالت، محصول با قیمت کمتر به دست مصرف کننده می‌رسد، شرکت سود بیشتری به دست می‌آورد و نقدینگی وارد شرکت می‌شود و دست دلالان از حاشیه سود خودرو کوتاه می‌ماند.

مدیرعامل ایران خودرو در این مورد می‌گوید: یک میلیارد دلار پروژه سرمایه‌گذاری امسال ایران خودرو است که پیش از این تامین منابع آن با ابهام‌ مواجه بود، اما با عرضه خودروها در بورس کالا امکان این سرمایه‌گذاری نیز فراهم خواهد شد.

خودروسازان به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی محصولات شرکت‌های قطعه ساز، تاثیر زیادی در زنجیره تامین سایر گروه‌ها دارند و در بازار سهام نیز به نوعی تاثیرگذاران ترین گروه هستند. رفع مشکلات این گروه و خروج آنها از زیان‌دهی می‌تواند سهامداران را هم از افزایش قیمت سهام منتفع سازد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + یازده =

پراپ تریدینگ

کمان