شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
کد خبر : 65502

کلاف سردرگم واردات خودرو

کلاف سردرگم واردات خودرو
واردات خودرو همچنان با ابهام و بلاتکلیفی همراه است. در حالی که وزارت صمت از نزدیک شدن خودروهای وارداتی به کشور خبر می‌دهد، گمرک اعلام می‌کند که شرکت‌های واردکننده هنوز حتی ثبت سفارش انجام نداده‌اند.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، واردات خودرو به کلافی سردرگم تبدیل شده است. از ابتدای سال جاری وزارت صمت بارها وعده داد که طی یک هفته موضوع واردات به مرحله اجرا برسد. این روند تا جایی ادامه داشت تا بالاخره وزارت صمت خبر از رسیدن خودروهای وارداتی به پشت مرزهای کشور داد. اما به نظر می‌رسد این صحبت نیز وعده‌ای بوده که قرار نیست به‌زودی به واقعیت پیوندد. درست مانند «یک هفته‌»هایی که هیچ‌گاه فرا نرسیدند.

13 آذر سال جاری امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در صفحه توییتری خود نوشت که فرآیند واردات خودرو سرعت گرفت. حتی برای برخی مدل‌ها، خودروها به پشت مرز رسیده و فرآیند تبلیغات محیطی آن‌ها همان‌گونه که دیده می‌شود، آغاز شده است.

این تنها اظهار نظر در رابطه با ورود خودروهای خارجی به کشور نبود. 21 آذر ماه نیز رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه وزارت صمت و بانک مرکزی اعلام کرد که نخستین محموله خودروهای وارداتی تا هفته آینده وارد گمرکات کشور می‌شود.

واردات خودرو نزدیک است؟

اکنون که یک هفته از این وعده وزیر گذشته است، که همچنان خودرویی وارد کشور نشده است. اما احتمالاً در روزهای آینده اولین خودروهای سواری وارد ایران شود.

در این میان مرتضی عمادی، سخنگوی گمرک، در مورد رسیدن خودروهای وارداتی به گمرک گفت: تا به این لحظه هیچ مشخصاتی اعم از اظهارنامه، مدارک واردات، اطلاعات مربوط به ثبت سفارش و … خودروهای وارداتی به گمرک اظهار نشده است.

نکته قابل توجه در اظهارات سخنگوی گمرک عدم ثبت سفارش شرکت‌های واردکننده برای واردکردن خودروهای سواری به کشور است. اینکه شرکت‌ها هنوز ثبت‌ سفارش نکرده‌اند و وزارت صمت وعده نزدیک بودن خودروها را به مردم می‌دهد جای پرسش دارد!

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردکنندگان خودرو، گفت: واردات خودرو با ضد و نقیض‌هایی همراه است و فرآیند واردات برای هیچکس مشخص نیست.

او افزود: مشخص نیست که فرآیند ثبت سفارش تا ورود محموله‌های خودرو چقدر زمان‌ می‌برد؟ ممکن است این فرآیند طی چند هفته صورت بگیرد. نکته قابل توجه در این میان، موجودی خودرو در مبدا است و باید طرف معامله شرکت‌های واردکننده موافقت کنند و بعدا فرآیند واردات صورت بگیرد.


بیشربخوانید: ابهامات در مورد زمان واردات خودرو همچنان ادامه دارد


شرکت‌های واردکننده مجوز ندارند

رئیس مجمع واردکنندگان خودرو در ادامه توضیح داد: ادعای گمرک مبنی بر اینکه ثبت سفارشی در رابطه با واردات خودرو انجام نشده یعنی اینکه شرکت‌های واردکننده هنوز هیچ خودرویی خریداری نکرده‌اند. چراکه برای خرید خودرو ابتدا باید مجوزهای موردنیاز را کسب و ثبت سفارش کرد. به نظر می‌رسد شرکت‌های واردکننده قادر به واردات خودرو در آینده‌ای نزدیک نیستند.

او تاکید کرد: واردکننده‌ای که قصد واردات هر کالایی به کشور را داشته باشد، ابتدا باید ثبت سفارش کند. در این صورت می‌تواند به دنبال مراحل اجرایی واردات، یعنی آماده‌سازی و بارگیری کالاها برود.

کلاف سردرگم واردات خودرو

مناقبی گفت: اما تناقض در صحبت‌های مسئولان در رابطه با واردات خودرو نشان‌دهنده بلاتکلیفی وزارت صمت و شرکت‌های واردکننده است که به نظر می‌رسد برای اجرای این طرح با مشکلات زیادی مواجه هستند.

چه خودروهایی وارد کشور می‌شوند؟

رئیس مجمع واردکنندگان خودرو در رابطه با مدل خودروهای وارداتی توضیح داد: گرچه وزارت صمت از ورود خودروهای وارداتی به کشور خبر می‌دهد، اما هنوز تصمیم قطعی در این رابطه گرفته نشده و تمام اظهارات مبنی بر ورود خودروهای هندی یا چینی تنها در حد گمانه باقی مانده و چیزی مشخص نیست.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + دوازده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان