شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰:۰۱
کد خبر : 48935

آموزشی

چگونه در بورس نوسان گیری کنیم؟

چگونه در بورس نوسان گیری کنیم؟
نوسان گیری یکی از روش‌های معامله‌گری است که برخی از سهامداران علاقه خاصی به آن دارند؛ اما چگونه در بورس نوسان گیری کنیم؟

به گزارش شهر بورس، افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند واژه نوسان گیری را زیاد شنیده‌اند؛ آیا می‌دانید چگونه در بورس نوسان گیری کنیم؟

در این مقاله آموزشی به روش‌های نوسان‌گیری و عوامل تاثیرگذار بر روی آن پرداخته شده است.

نوسان گیری چیست؟

بازار سرمایه فرصتی است که در آن سرمایه گذاران با هدف به دست آوردن «سود» وارد این میدان می‌شوند. در این میان سود به دو بخش تقسیم می‌شود: «سود سرمایه‌ای» و «سود نقدی». سود سرمایه‌ای در اثر تغییر قیمت سهام به دست می‌آید. اما سود نقدی همان مبلغی است که شرکت در مجمع سالانه خود میان سهامداران تقسیم می‌کند.

شرکتی که جریان درآمدی مشخص و پایداری داشته باشد، می‌تواند در طول یک سال مالی، سود خوبی را شناسایی کرده و بخشی از آن را میان سهامداران تقسیم کند. در اصطلاح به این شرکت‌ها، شرکت‌های «بنیاد محور» یا «DPS محور» می‌گویند.

برخی دیگر از شرکت‌ها، جریان درآمد پایداری ندارند. در نتیجه تنها راه سودآوری از آنها نوسانات قیمتی خواهد بود. سهامدار موفق، سهامداری است که با توجه به محدودیت‌هایش استراتژی مشخصی برای به دست آوردن سود در نظر بگیرد و بر اساس آن قدم بردارد.

گزینه‌های زیر می‌توانند روی استراتژی نوسان گیری تاثیر بگذارند:

  • روحیه و شخصیت معامله‌گر
  • میزان سرمایه معامله‌گر
  • محدودیت‌های زمانی که معامله‌گر با آنها دست و پنجه نرم می‌کند

معمولا سهام‌دارانی که ریسک‌پذیری کمتری دارند به دنبال معامله‌های میان‌مدت، بلندمدت و خرید سهم‌های بنیاد محور هستند. معامله‌های میان‌مدت در بازه‌ زمانی ۶ تا ۹ ماه و معامله‌های بلندمدت در بازه‌ زمانی بیش از ۹ ماه انجام می‌شوند.

در نقطه مقابل، سهام‌دارانی که ریسک‌پذیرتر هستند و محدودیت سرمایه ندارند، معمولا به معامله‌های کوتاه‌مدت و نوسان گیری علاقه نشان می‌دهند. البته معامله کوتاه‌مدت و نوسان گیری نیز با هم تفاوت دارند.

معامله کوتاه‌مدت می‌تواند در بازه‌ زمانی یک تا سه ماه انجام شود. ولی نوسان گیری ممکن است در نهایت دو هفته تا یک ماه سرمایه شخص را درگیر کند.

از طرفی، انتخاب سهم‌هایی که می‌خواهید استراتژی نوسان گیری را روی آنها پیاده کنید به مواردی مانند خرید و فروش روی تابلو معاملات، حجم معاملات و بازی‌های قیمتی که بازیگران سهم روی آن انجام می‌دهند بستگی پیدا می‌کند.

سهامداری که به این موارد آگاه باشد و بتواند روند و جریان سهم را تشخیص دهد، می‌تواند از نوسان گیری سود به دست بیاورد.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال تاپیکو و اخابر


تعریف نوسان گیری در بورس

می‌توان نوسان را تغییرات قیمت سهام در کوتاه‌مدت تعریف کرد. به افرادی که در بازه زمانی کوتاه‌مدت کار می‌کنند و سود خود را از نوسان قیمت‌ها می‌گیرند «نوسان گیر» گفته می‌شود.

نوسان گیری به دانش و مهارت بالایی در زمینه «تابلو خوانی» و «بازار خوانی» نیاز دارد. در حقیقت، هر سرمایه گذاری قادر به انجام این کار نیست. بسیاری از سرمایه‌گذاران با ورود به بازار سرمایه و طمع سودهای کوتاه‌مدت به دنبال نوسان گیری هستند اما طولی نمی‌کشد که ضرر می‌کنند و بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

نوسان گیران به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. افرادی که موج صعودی سهم را آغاز می‌کنند
  2. افرادی که بر موج ایجاد شده سوار شده و روند را پیش می‌برند

دسته اول، ابتدا خریدهای پله‌ای را در سهم آغاز می‌کنند و وقتی اخبار مثبت سهم منتشر شد دسته دوم وارد سهم شده و بر موج ایجاد شده سوار می‌شوند.

به دنبال معاملات این دو دسته، قیمت سهم افزایش پیدا می‌کند و صف خرید روی سهم تشکیل می‌شود. حالا نوبت خروج دسته اول از سهم فرا می‌رسد و عرضه روی سهم افزایش می‌یابد.

اگر بخت با دسته دوم نوسان گیر یار باشد و شرکت در آستینش دلیل‌های بیشتری برای رشد قیمتی داشته باشد، روند صعودی، مدتی دیگر دوام می‌یابد. در نتیجه، دسته دوم هم می‌توانند از نوسانات قیمت سود به دست بیاورند. در غیر این صورت، صعود سهم، پس از خروج دسته اول تمام می‌شود و دسته دوم زیان می‌کنند. در حقیقت، دسته اول که از شرایط نوسان گیری آگاهی داشتند از این معامله‌ها سود بردند.

مسائلی که باید قبل از نوسان گیری بدانیم

نوسان ‌گیری یک نوع استراتژی معاملاتی محسوب می‌شود که به دنبال استفاده از تغییرات سریع قیمت ها است. کسب سود از این نوع معاملات، دشوار است عواملی چون شناسایی سهام جهت نوسان ‌گیری و تعیین نقطه مناسب جهت خرید و فروش در این نوع معامله دخیل هستند.

در این استراتژی، بایستی معامله‌ گر آماده نوسان‌ گیری از اصلاح و بازگشت روند براساس روانشناسی رفتار معامله‌ گران، نمودار سهم، حجم معاملات و سفارش ها و نهایتا روند چرخش نقدینگی باشد، لذا بسیار مهم است که در جریان شرایط بازار باشید. همچنین مسئله سرعت و دقت عمل از اهمیت بالایی برخوردار است.

شما باید بدانید در چه شرایطی از بازار بیشتر امکان نوسان گیری فراهم است و در چه شرایطی بیشتر باید افق زمانی خود را بلندمدت‌تر کنید، همچنین با تابلوی معاملاتی نمادها نیز آشنا باشید و بدانید هر نمادی شرایط مناسبی برای نوسان گیری و ایجاد بازدهی در کوتاه مدت را برای نوسان گیران فراهم نمی‌کند و این چیزی نیست که بیرون از تابلوی معاملاتی بتوانید به آن برسید.

اگر تابلوی معاملاتی نمادی را همچون یک بازی فوتبال فرض کنید که از ساعت ۸ و چهل و پنج دقیقه صبح کار خود را آغاز کرده و تا دوازده و نیم ادامه می‌دهد و رفتار معامله گران را به مثابه بازیکنان این بازی، شما باید از قوانین این بازی روی تابلو آگاه باشید، رفتار حقیقی ها، حقوقی ها، تعداد و حجم معاملات و… همگی از مواردی هستند که اگر قصد نوسان گیری دارید، باید از آن ها اگاه باشید.

لذا مهارت تابلوخوانی در این استراتژی معاملاتی ضروری است. در این رابطه به این مورد دقت داشته باشید که نوع سفارش گذاری با در نظر گرفتن حجم و قیمت به صورت همزمان در سهم می‌تواند یکی از نشانه‌های نوسان گیری باشد. به سفارش‌هایی که جنبه حمایتی دارند یا از رشد قیمتی جلوگیری می‌کنند دقت کنید.

چگونه در بورس نوسان گیری کنیم؟

فرآیند ارزش‌یابی سهم به چه شکل انجام می شود؟

نکته دیگر آن است که ما با دو رویکرد در شناسایی سهام مستعد رشد روبرو هستیم، رویکرد بنیادی و تکنیکال، هدف تحلیل بنیادی در واقع یافتن ارزش ذاتی یک سهم است. این فرایند را ارزشیابی سهم نیز می‌نامند. ارزش ذاتی که ارزش واقعی نیز نامیده می‌شود با ارزش بازاری سهم متفاوت است.

در تحلیل بنیادی به منظور تحلیل گزینه ‌های سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار قاعدتاً بایستی به سه مرحله اساسی که ارکان اصلی تحلیل بنیادین است توجه نمود.، بررسی اقتصاد کلان داخلی، صنعت و شرکت، در تحلیل بنیادی ابتداً بایستی تغییر و تحولات اوضاع اقتصادی حال و جهت‌گیری ‌های آتی به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

این تجزیه و تحلیل شامل بررسی شاخص ‌های کلان اقتصادی از قبیل نرخ تورم، تولیدات ملی، نرخ بهره، نرخ ارز، میزان بیکاری، نرخ‌ های رشد اقتصادی، واردات و صادرات، سیاست ‌های پولی و مالی دولت و سایر نهادهای تاثیر گذار است که تحلیل گر با بررسی آن‌ها پیش‌ بینی‌‌های دقیق‌ تری از وضعیت بازار سهام و صنعت خاص به عمل می‌‌آورد و از دورنمای آتی سهام موجود در بازار و مخصوصا سهام شرکت مورد نظر مطلع می‌‌شود.

بعد از انتخاب صنعت مناسب بایستی شرکتی را از میان شرکت ‌های موجود در آن صنعت با توجه به معیار هایی که در ادامه اشاره می‌کنیم، انتخاب نمود. بررسی موقعیت رقابتی شامل میزان فروش و نرخ رشد آن، سهم بازار شرکت از صنعت، کیفیت محصولات یا خدمات و تمایز آن‌ها و سایر عوامل خاص رقابتی، مدیران آن شرکت همانند تجربه، تحصیلات، موفقیت‌ های قبلی، نوآوری، ابتکارات و جدیت و تلاش آن‌ها، کارایی مدیریت در اداره دارائی‌ها، تولید و عملیات، فروش محصولات، به خدمت گرفتن فناوری جدید و عرضه محصولات جدید، نسبت ‌های سود آوری، بدهی، کارایی و نقدینگی و مقایسه آن با گذشته شرکت و رقباء موجود در صنعت و… از جمله موارد مهمی است که در بررسی شرکت باید در نظر گرفته شود.

نکته مهم آن است که مطابق با توضیحاتی که تا اینجا داده شد، تحلیل بنیادی نیازمند زمان و تعمق زیادی است و با ماهیت افق کوتاه مدت نوسان گیری هماهنگ نیست، مزیت اصلی تحلیل بنیادی کاربرد فراوان آن در سرمایه‌ گذاری‌ های میان مدت و بلند مدت است. به بیان دقیق تر، حتی شاید باید عوامل فاندامنتال را عوامل خیلی موثری بر نوسانات کوتاه مدت قیمتی ندانست.


بیشتر بخوانید: واکنش بازار سرمایه به افزایش قیمت نفت


چه اطلاعاتی می‌توانند به نوسان گیری کمک کنند؟ (عوامل تاثیرگذار)

۱- تحلیل تکنیکال

نوسان‌گیران با کمک نمودارهای قیمتی سهم می‌توانند نقاط حمایتی را شناسایی کرده و وارد سهم شوند. البته استفاده از برخی نسبت‌ها و اندیکاتورها مانند «ATR» یا اندیکاتور «AVERAGE TRUE RANGE» نیز سودمند است.

۲-اخبار و رویدادهای مهم

یکی از موثرترین عوامل بر نوسانات قیمتی موضوع اخبار و جریان اطلاعات است، برای مثال انتشار یک خبر یا یک گزارش مالی از سوی شرکت می‌تواند منجر به تحرکات قیمتی چند روزه شود و سپس سهم مجدد در ریل حرکتی بلندمدت خود قرارگیرد.

برای موفقیت در نوسان گیری، لازم است در جریان اخبار مهم و رویدادهای جاری قرار داشته باشید. بیشتر افرادی که در نوسان گیری موفق هستند، قبل از هرگونه اقدام یا تغییر استراتژی، نگاهی به آخرین اخبار سیاسی و اقتصادی داخل و خارج از کشور می‌‌اندازند. در این بین توجه به اخبار رسانه ‌های معتبر برای خرید یا فروش سهم و انتخاب سهام شرکت ‌ها بسیار مهم است؛ اما در عین ‌حال نباید حین توجه به اخبار رسانه ‌ها در دام شایعات و پیام ‌های غیر واقعی بیفتید.

گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد تأثیرگذار در بازار، پس از خرید سهام یک شرکت خاص، اقدام به خبرسازی و شایعه ‌پراکنی برای آن می‌‌کنند تا اصطلاحاً بازار را مطابق میل خود حرکت دهند، در چنین مواقعی تیزبینی و تکیه‌ بر اخبار رسانه ‌های معتبر اهمیت و سایر ابزارهای تحلیل بازار سرمایه اهمیت دو چندانی می‌‌یابد.

۳- اطلاعات نهانی شرکت

نوسان گیران حرفه‌ای بیشتر از سایر معامله‌گران از اطلاعات نهانی شرکت و برنامه‌هایی که برای آینده دارد خبر دارند. ارتباط با بازیگران سهم و اخبار مهم شرکت به نوسان گیران کمک می‌کند تا در شمار اولین دسته‌های وارد شده به سهم باشند و بتوانند از نوسانات قیمتی بهره بگیرند. وقتی اطلاعات شرکت به صورت عمومی منتشر شوند، نوسان گیران حرفه‌ای از آن سهم‌ها خارج می‌شوند.

۴- شرایط حاکم بر بازار

شرایط مساعد بازار می‌تواند در دامن زدن به شایعات و رشد قیمتی یک سهم تاثیر زیادی داشته باشد.

برخی تصور می‌کنند آنچه در بازارهای جهانی اتفاق می‌‌افتد، تاثیر چندانی بر رویدادهای اقتصادی داخل کشور ندارد، در حالی که باید گفت این برداشت چندان درست نیست. اگر بر فرض به ‌دلیل یک حادثه طبیعی تولید یک صنعت خاص دچار مشکل شود، قطعاً بر بازار داخلی آن صنعت در کشورمان هم تأثیر مثبت یا منفی خواهد داشت؛ بنابراین در هنگام تشکیل سبد سهام، حواستان به اخبار و رویدادهای جهانی‌ باشد.

درصد بالایی از شرکت های مورد معامله در بورس ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم با نرخ های جهانی در ارتباط اند، گرچه این موضوع در دسته عوامل بنیادی می‌گنجد، اما اخبار مربوط به آن می‌تواند منجر به نوسانات کوتاه مدت گردد، لذا بررسی پیوسته اقتصاد جهانی، بورس ها و روند معاملات کالایی از اهمیت بالایی برخوردار است، مهم ترین شکل این تاثیر را می‌توان مربوط به نرخ نفت جهانی دانست.

۴- مهارت و تجربه

برای نوسان گیری در بورس، روش خاصی وجود ندارد. نوسان گیران حرفه‌ای، به مهارت تابلوخوانی تسلط دارند و می‌دانند در چه قیمتی، وارد و در چه قیمتی از سهم، خارج شوند. این نوع معاملات ریسک بالایی دارد و رعایت حد ضرر، یکی از نکته‌های مهم برای موفقیت در آن است.

چگونه در بورس نوسان گیری کنیم؟

برخی فیلترها مانند «حجم معاملات» و «کف قیمتی ماهانه» می‌تواند به شناسایی سهم‌های مناسب برای نوسان گیری کمک کنند. در بیشتر موارد، این کار در سهم‌های کوچک بازار انجام می‌شود و نوسان گیران، دشواری نوسان از سهم‌های بزرگ و بنیاد محور را به جان نمی‌خرند.

سهامداران شرکت‌های بنیادی با توجه به اهداف بلند مدتی که دارند این سهم‌ها را خریداری می‌کنند و به راحتی آن را از دست نمی‌دهند. ‌نوسان‌گیران در بیشتر موارد، سهم‌‌های فرابورسی را برای نوسان گیری انتخاب می‌کنند. زیرا این سهم‌ها برای رشد حداکثری در یک روز، نیاز به پر شدن حجم مبنا ندارند و زودتر از سهم‌هایی با حجم‌مبنای بالا تحت تاثیر جو بازار قرار می‌گیرند.

شناوری سهم نیز نکته مهمی است که نوسان گیران آن را در نظر قرار می‌دهند. در واقع، هرچه شناوری سهم کمتر باشد، میزان عرضه توسط سهامداران آن کمتر است. بنابراین نوسان گیران سهمی را انتخاب می‌کنند که به هنگام ورود و خروج کمترین دردسر را برایشان داشته باشد.

نوسان گیران مبالغ کم را برای نوسان وارد بازار نمی‌کنند. به دست آوردن سود ۵ الی ۱۰ درصدی در صورتی برای نوسان گیر به صرفه است که هزینه کارمزد معاملات برای آنها چندان بالا نباشد.

بنابراین نوسان گیر، محدودیت سرمایه ندارد. او سرمایه‌ سنگینی را وارد سهم می‌کند و پس از به دست آوردن نوسان مد نظر از آن سهم خارج می‌شود. البته با توجه به زمان کوتاه بازگشت سرمایه در استراتژی نوسان گیری، عده‌ای به صورت اعتباری خرید می‌کنند.

۵-اقدامات سرمایه‌ گذاران

موضوع دیگر آن است که هنگامی که سرمایه گذاران قصد سفته بازی در سهمی را دارند، ابتدا به خرید سهم در طی روزهای مختلف و با کدهای مختلف اقدام می کنند تا به اصطلاح شناوری موجود در سهم را جمع کنند و سپس با انتشار اخبار مثبت در سایت ها و کانال ها دیگران را ترغیب به خریدن سهم می‌کنند.

سپس بعد از رشد قیمتی سهم در طی چند روز اقدام به فروش سهم و شناسایی سود می‌کنند و خریداران در قیمت های بالاتر نیز متضرر می‌شوند و یا در حالت عکس قضیه برخی از سرمایه گذاران با انتشار اخبار منفی در سهم با هدف کاهش قیمت سهم و خرید بیشتر اقدام به انتشار خبرهای منفی در خصوص سهام شرکت می کنند تا سهم مورد نیاز خود را در بازار جمع آوری کنند و بعد از آن قیمت سهام شرکت را افزایش دهند.

لذا شما باید بتوانید از نحوه سفارش گذاری ها و ارتباط آن به اخبار موجود بازار به درک صحیحی از شرایط فعلی نماد برسید.

۶-عرضه و تقاضا

قیمت سهام تابعی از عرضه و تقاضاست، وقتی تقاضا برای یک سهم به اندازه‌ای قوی باشد که بتواند بر عرضه (فروشندگان) غلبه کند، قیمت سهم رشد می‌کند و برعکس، زمانی که قدرت فروشندگان بیشتر و عرضه زیادتر از تقاضا است، قیمت سهم افت می‌کند. بنابراین اگر بتوان میزان عرضه و تقاضا در بازار را دانست و آنرا تا حدودی پیش ‌بینی کرد، شانس موفقیت و یافتن بهترین سهام برای خرید افزایش می‌یابد.

پیش ‌بینی عرضه و تقاضا و جهت حرکت بازار با تحلیل تکنیکال انجام می‌شود.یک تحلیلگر تکنیکال، به هیچ عنوان به دنبال دلیل افزایش یا کاهش قیمت نیست، بلکه فقط به دنبال یافتن روندها، شکست‌‌های قیمت، نقاط حمایت و مقاومت است تا بتواند براساس آن، استراتژی معاملاتی خود را بچیند.

یار و یاور معامله ‌گری که با روش تحلیل تکنیکال سهام را برای خرید انتخاب می‌کند، فقط نمودار قیمت و حجم معاملات است تا ابزارهایی مانند اندیکاتورها و اسیلاتورها را روی آن پیاده کند و تصمیم بگیرد که اکنون چه موقعیتی را باید اتخاذ کند: بخرد، بفروشد، سهم دیگری را بررسی کند یا اینکه به طور کلی باید منتظر بماند.

برای تحلیل تکنیکال نیاز به نرم افزار تحلیل تکنیکال است تا اطلاعات شرکت‌ ها را به عنوان ورودی پذیرفته و خروجی آن نموداری از روند قیمت‌ها باشد و تحلیلگر بتواند انواع اندیکاتورها و اسیلاتورها را روی آن پیاده کند.

در این رویکرد ابزارهایی چون استفاده از ابزار استوکاستیک (Stochastic) و الگوهای کندل استیک (Candlestick Pattern)، بررسی کراس مووینگ اوریج ها (Moving Average) و خرید از صف فروش در سطوح فیبوناچی بسیار مفید واقع می‌شود.

همچنین با توجه به ماهیت کوتاه مدت این معاملات، یکی دیگر از مواردی که براى شناسایى سهام براى نوسان گیرى به شما کمک مى کند کندل شناسى است.

کدام حالت بازار برای نوسان گیری مناسب است؟

بازار سه حالت دارد: صعودی، نزولی و خنثی. در بازار صعودی مناسب‌ترین استراتژی، خرید و نگهداری است. در بازار نزولی بهترین اقدام، نظاره‌گر بودن و ورود در پایان روند نزولی. بهترین حالت برای نوسان گیری، بازار خنثی است. به این ترتیب که در کف قیمتی سهم خریداری و در سقف فروخته شود.

نکته‌های مهم در نوسان گیری

یکی از مهم‌ترین اشتباه‌هایی که نوسان گیران تازه‌کار با آن درگیر می‌شوند ضعف در مدیریت درست سرمایه و کم کردن میانگین خرید به هنگام نزول قیمتی است. در این حالت، نوسان گیر، حد ضرری برای خود تعیین نکرده و وقتی قیمت سهم پایین می‌آید، دوباره خرید می‌کند.

این کار به معنای فرو رفتن در باتلاق نزول قیمتی است. معمولا این وضعیت وقتی پیش می‌آید که عرضه‌ها در سهم افزایش ‌یافته و دسته اول نوسان گیر از سهم خارج می‌شوند.

دسته دوم با تکرار خرید در سهم باقی‌مانده و مدام به زیان آن‌ها افزوده می‌شود. نکته‌ دیگری که به فرآیند نوسان گیری لطمه وارد می‌کند، عدم کنترل هیجان سهامدار است. یک نوسان گیر حرفه‌ای می‌تواند هیجان خود را کنترل کند، از معامله‌های احساسی بپرهیزد و اگر سود مورد نظرش به وجود نیامد در بهترین نقطه از سهم خارج شود. همچنین او باید بتواند در معامله‌ها متمرکز عمل کند و در هر قیمتی وارد سهم نشود.

از آنجایی که درصد سود در این استراتژی محدود است، بنابراین، نوسان‌های صدم درصد نیز برای نوسان گیر اهمیت دارد. گاهی وقت‌ها برای به دست آوردن بیشترین سود، نوسان گیر باید در تمام زمان معاملاتی، سهم را رصد کند تا بتواند در نقطه‌ مناسب وارد یا خارج شود. بنابراین، محدودیت زمانی هم گاهی دست و پای نوسان گیر را می‌بندد.

نوسان گیری چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

مهم‌ترین موضوعی که در اثر نوسان گیری مورد توجه کلیه سهامداران قرار می‌گیرد، ایجاد حباب قیمتی است. چه بسا شرکتی از نظر عملیاتی، فعالیت قابل قبولی نداشته و حتی زیان‌ده باشد، ولی فقط با شایعه‌ای از سوی نوسان گیران یا بازیگران سهم، مورد اقبال قرار بگیرد و حباب قیمتی روی سهم تشکیل شود.

پس از خروج نوسان گیران، قیمت سهم دچار ریزش شدید شده و سهم موردنظر به گوشه‌ای رانده می‌شود. در واقع، شرکت ارزشی غیر واقعی به خود می‌گیرد. از آنجایی که فرآیند نوسان گیری، بازه‌ زمانی کوتاهی دارد معمولا برای سهامداران جذاب است و عده‌ای به طمع به دست آوردن سود وارد این فرآیند می‌شوند که اگر مهارت و تجربه کافی نداشته باشند، نتیجه‌ای جز ضرر برای آن‌ها به دنبال نخواهد داشت.

با توجه به محدودیت نوسان قیمتی برای هر نماد و یک‌طرفه بودن بازار بورس تهران، نوسان گیری پی‌درپی در بلندمدت سود خوبی برای سهامدار به همراه نمی‌آورد. در عوض، خرید سهم‌های بنیاد محور و نگهداری آن‌ها می‌تواند سودهایی به مراتب بالا برای سهامدار داشته باشد.

نتیجه‌گیری

انتخاب یک روش معاملاتی، موضوعی شخصی است که به محدودیت‌های فردی بستگی پیدا می‌کند. هر روشی می‌تواند نکته‌های مثبت و منفی خاص خودش را داشته باشد. از طرفی، نوسان گیری با توجه به ایجاد سود در مدت‌زمان کم، جذابیت بیشتری دارد.

در نقطه مقابل، نوسان‌ گیری حساسیت‌های معاملاتی پیچیده‌تری دارد و ریسک و اضطراب بیشتری به سهام‌دار تحمیل می‌کند. توسعه این روش معامله‌گری، توجه بازار را به سهم‌های کوچک و حتی زیان‌ده جلب می‌کند و باعث ایجاد حباب قیمتی می‌گردد.

در نهایت توصیه می‌کنیم که معامله‌ها در این روش با رعایت حد ضرر دنبال شوند و اگر مهارت و تجربه کافی در این زمینه ندارید، ریسک این استراتژی را متحمل نشوید.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان